Jproud 0 Postad 19 Augusti , 2005 Hej! Har precis tagit upp min plastbåt från havet. Jag spolade med högtryckstvätt i 2 timmar för att det var så mycket alger och snäckor under.Dessa vita snäckor satt som berget, fick ha spolarmunstycket nån cm i från för att de skulle lossna. Men även när dom lossnade så sitter det kvar en vit cement hård hinna där dom har suttit.Båten är helt vittprickig under.Hur får jag bort den? Kan tillägas att båten lackerades i våras. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Rizz Postad 19 Augusti , 2005 Är det inte dags att ha på bottenfärg nu då? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jproud 0 Postad 19 Augusti , 2005 Jo det är väl de. Men det är troligtvis en som ska köpa den på söndag.Och jag hinner inte måla den till dess. Så min fråga är ju om det finns nått bra sätt att få bort snäck-resterna. Väldigt tacksam för svar! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Wille Postad 19 Augusti , 2005 International har en produkt i sitt sortiment som borde fungera utan mekanisk åverkan på den nya lacken. Den heter Barnacle Remover. Här är deras adress.http://www.yachtpaint.com/sweden/default.asp /Wille Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jproud 0 Postad 19 Augusti , 2005 Tackar wille! Det är ju precis vad jag behöver. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 221 Postad 20 Augusti , 2005 Var försiktig med hanteringen, snäckborttagaren är en kraftig syra! Använd skyddskläder och mask (riktig, inte dammfilter...) Jag har för mig att det var saltsyra, men jag är inte säker... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jproud 0 Postad 20 Augusti , 2005 Har varit och köpt snäckbortagare idag...Det var riktiga hästeprylar!!Har man inte skyddshanskar, så fräter det bort naglarna....Ska prova det imorgon...kan ju medela imorgon om det är bra eller inte...om nån är intresserad och jag lever! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Wille Postad 20 Augusti , 2005 Lycka till då. Glöm inte att ta av skyddsvantarna innan du pillar på tangentbordet nästa gång bara.;-) /Wille Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
7-012 0 Postad 20 Augusti , 2005 Citerar från ett grannforum: Jag inhandlade en sprayflaska med Barnacle remover på SeaSea för 169:- Den fungerade aldeles utmärkt, men jag tyckte att det luktade väldigt bekant. När jag checkade innehållsdeklarationen så visade det sej att den innehöll saltsyra, 22%-ig. Inget annat. Eftersom flaskan tog slut innan jag var klar så knallade jag idag iväg till Alcro och köpte en 5 litersdunk med saltsyra, 30%-ig. För 178:- Tänker köpa öl för mellanskillnaden. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Wille Postad 20 Augusti , 2005 Köpa öl för mellanskillnaden? 178 kr - 169 kr blir som jag räknar 9 kr över. ska du åka till Danmark och handla öl då.;-) /Wille Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
7-012 0 Postad 20 Augusti , 2005 Ok, lite otydligt där. Flaskan från Sea-Sea innehåller max en liter svag syra, dunken från Alcro 5 liter stark syra. En literflaska räckte till en halv Winth 485:a... Och - JA! - Danmark är nästan ett alternativ! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser