Gå till innehåll
lördag 26 april 2025
Helleman

Får inte i rätt mängd olja i drevet (Volvo Penta DP-SM)

Rekommendera Poster

Jag lyckas inte få rätt oljemängd i mitt Volvo Penta DP-SM drev, som sitter ihop med en 5,7 GXI-g (V8 bensin).

Drevet ska ha 2,4 liter olja, men jag får bara i 1,8 liter, sen är det fullt på stickan.

Först fyllde jag drevet genom att tilta drevet och fylla på genom hålet för nivåpluggen, med oljestickan urmonterad för att driva ur luft. Detta då mitt oljepåfyllningsverktyg inte passade i hålet för oljepluggen för att fylla nerifrån på drevet, vilket manualen skriver att man ska göra.

Jag fyllde på 2 liter och till min förvåning så hade jag nu för mycket olja på oljestickan. Jag provade att hissa drevet och svänga fram och tillbaka, samt även starta motorn och köra drevet framåt och bakåt på låga varv. Detta för att få bort en eventuell luftficka.

Detta tyvärr utan framgång.

Tog beslutet att tömma drevet och fylla med ny olja nu när jag fått hem rätt adapter så att mitt oljepåfyllningsverktyg passar drevet.

Således fyllde jag drevet med olja underifrån, från oljepluggens hål, med nivåplugg samt oljesticka urmonterad. Fyllde väldigt långsamt för att inte få luftfickor.

Fyllde tills olja började rinna ur nivåpluggens hål, precis enligt verkstadsmanualen. Dock samma sak nu, fick endast i 1,8 liter olja… Körde samma procedur för att få bort en eventuell luftficka genom hissa och sänka drevet och svänga höger och vänster, men ingen skillnad.

Varför blir det så här? Känns ju inte alls bra att det skiljer så mycket mot hur mycket olja det borde vara i drevet.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ingen som har någon ide? 😊

Sjösättning till helgen. Hur skulle ni göra? Bara att köra?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har ingen annan idé än att drevet inte rymmer så mycket som beskrivningen säger. Större under har hänt. Har du fyllt på underifrån upp till nivåpluggen så måste det ju var fullt. Jag skulle kolla nivån innan sjösättningen och sedan köra, om nivån var rätt. Men det är jag det.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har inte erfarenhet av det själv. Men om det inte är luftfickor, vilket det inte borde vara när du fyllt underifrån, så återstår möjligheten att du inte lyckas få ut all gammal olja. Mätte du mängden du tömde? (gissar inte, vem pallar det). Att ha lite gammal olja kvar är väl inget problem heller.

Om du fyllt underifrån, väntat ett tag, tiltat upp/ned, ser fullt på stickan, så hade jag kört på med sjösättning.

Med lite tur kanske du kan få råd av @Rollen :)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack för era tankar! Jag tänker likadant, men kände att jag behövde lite mentalt stöd 😊,  eller info om att jag gjort något fundamentalt fel.

Näe tyvärr så mätte jag aldrig hur mycket olja jag tappade ur i höstas. Den tanken slog mig också att jag borde gjort 😊, men då var jag bara fokuserad på om det fanns vatten eller metallspån i oljan, vilket det inte gjorde.

Men jag tömde ut och lät det stå öppet väldigt länge, sen nu i våras tog jag bort pluggen igen för att byta till en ny o-ring, och då rann det ut ca 2dl till. Nästa gång ska jag tömma drevet, sen efter det hissa det upp och ner och åt sidorna och se om jag kan få ut mer. Det har jag ju faktiskt inte testat.

Att det skulle finnas lite gammal olja kvar har jag inget problem med. Värre om det är fel nivå.

Men jag ska ner och kolla nivån nu och är den fortfarande ok så låter jag det vara så, och sjösätter.

Det roliga är att verkstadsmanualen säger att man efter ett komplett oljebyte, ska kolla nivån efter att man kört ett tag. 😂 Funkar ju skitbra med ett drev under vattennivån…

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...