prytz 13 Postad måndag kl 08:11 Någon som kan säga vad detta är för nått som sitter fast så in i h@”/%#$e, provat abnet, flygrostlösare, peteoliumavfettning, ändå inget som tar det. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
excel319 523 Postad måndag kl 08:30 Går det att skrapa bort t.ex med en kniv? Jag har sett liknande på äldre båtar och då har det varit topparna på halkmönstret som slitits bort. Det är ju väldigt svårt att se på en bild för att kunna jämföra. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
prytz 13 Postad måndag kl 08:36 Aha ja nej det är något som sitter i ”dalarna” påminner om lav som man får på gamla otvättade bilar, fönsterbleck, regnskivor osv, man kan peta bort det med spetsigt verktyg eller stålborste. är inte jätte snyggt direkt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ChristerN 2 576 Postad måndag kl 08:57 Jag har haft något liknande och då har jag fått bort det med skurborste och Abnet. Tar ett tag men har blivit bra. Prövade många olika saker först men jag tror det var en ganska ordentlig blötläggning och sedan skurborsten. (Abnet är bra till mycket men jag tror inte det var det avgörande i detta fall.) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Wildeside 471 Postad måndag kl 09:16 Kanske är ute o cyklar mer än vanligt men en tanke som dyker upp är oxalsyra. Kan kanske va en ide att prova. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
patrikflink 855 Postad måndag kl 09:28 Bara att bita i det sura äpplet och kavla upp armarna och äta gröt innan. Hade samma problem innan. Abnet och fönsterputs med skum och en rejäl rotborste och skrubba som om det gällde livet! För att motverka framtida problem så gjorde jag så är efteråt: M3 rubbing grön kork med maskin och mjuk trissa (för att komma ner i dalarna). Sedan la jag för han Lephant halkskyddvax (för att skydda). Nu kanske jag har lite snällare "halkskydd" än du, mitt påminner om grovmönstrat skinn, men har inga problem idag. Detta gjordes våren 2024. La bara halkskyddsvax i år. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Till_havs 21 Postad måndag kl 11:45 Jag hade likadana på mitt däck, på de ytor som är poriga. Trodde först det var färgen som släppt och krävde ommålning men det är bara smuts som sitter väldigt hårt i porerna. Blåste på med vanlig högtryckstvätt med bara kallvatten och det gjorde susen, nu är däcket knallvitt likt tänderna på en nyblekt influencer. Alla prickar försvann. Låna någons högtrycksspruta om du inte har en egen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Lintott 1 998 Postad måndag kl 17:07 Det är sannolikt alger/lavar som bitit sig fast i groparna i halkmönstret. De är vanliga på framförallt lite äldre båtar. De biter sig fast alldeles enormt. Prova med ett algtvättmedel (sådant man har till träterasser) som är sammansatt för att rå på alger/lavar. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
IngemarE 3 702 Postad måndag kl 17:30 Jag har med framgång fått bort motsvarande på flera båtar genom att borsta med skurborste uppblött med Klorin (späd dock ut den !). Använd gärna gummihandskar om du vill ha mönstret på fingertopparna kvar. Båten kommer även lukta varmbadhus någon dag 😉 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
prytz 13 Postad måndag kl 19:11 Problemet är löst, det är som jag misstänkte lav och alger, men med alkaliskavfettning och roterande munstycke på högtryckstvätten så lossnar det. dock hjälper inte rotborste eller roterande borste på borrmaskinen. nu väntar ett evigt spolande 👍😁 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
NW355 256 Postad måndag kl 20:47 Hade samma problem med vår gamla Nimbus29C , satt hårt i botten på hakskyddet på hela fördäcket och skarndäcken. LeFant Boatcleaner i koncentrarad form tog bort detta och vips blev fördäcket knallvitt Undviker gärna högtryckstvätt Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser