jan00andersson 4 Postad 20 April Jag ska uppgradera till nya displayer min båt. Tänkt sätta en Teakbit med dom nya displayerna på väggen i sittbrunnen, och täcka över dom gamla hålen Jag vill ha utsidan på teakbiten obehandlad/oljad, men hur ska jag göra med ytan som ska limmas mot plastväggen? Ska jag lacka med epoxi på den ytan? Eller vad tycker ni? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 257 Postad 20 April Jag tycker inte du skall ha en teakbit alls, för skall den hålla sig fin kommer du behöva olja den 1-2 ggr/år. På kompisens båt satte vi en plexiglasskiva som målades svart på baksidan, det blev väldigt snyggt mot de svarta instrumenten. Men vill du ändå ha en teakbit kan baksidan vara obehandlad, men du behöver täta med en svart gegga (t ex Sikaflex) mellan skrov och teak. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ChristerN 2 576 Postad 20 April 7 timmar sedan skrev Peter_K: Jag tycker inte du skall ha en teakbit alls, Man kan ju alltid fernissa en teakskiva och slippa underhållet… Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 257 Postad 20 April (redigerade) 54 minuter sedan skrev ChristerN: Man kan ju alltid fernissa en teakskiva och slippa underhållet… Nej, man slipper inte underhåll på en fernissad teakskiva. Om det sitter utsatt av sol behöver man mattslipa och lägga på ett nytt lager varje år om man inte vill göra om allt efter 3-4 år. TS har ställt frågan i segelbåtsforumet också, så jag antar att det inte är i en väderskyddad styrhytt, men jag kan ha fel. Redigerad 20 April av Peter_K Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jan00andersson 4 Postad 21 April 5 timmar sedan skrev Peter_K: Nej, man slipper inte underhåll på en fernissad teakskiva. Om det sitter utsatt av sol behöver man mattslipa och lägga på ett nytt lager varje år om man inte vill göra om allt efter 3-4 år. TS har ställt frågan i segelbåtsforumet också, så jag antar att det inte är i en väderskyddad styrhytt, men jag kan ha fel. Det är inte i en väderskyddad sittbrunn. Jag har teakdetaljer som har grånat o jag vill att täckskivan ska bli grå såsmåningom också Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ChristerN 2 576 Postad 21 April 10 timmar sedan skrev Peter_K: TS har ställt frågan i segelbåtsforumet också, så jag antar att det inte är i en väderskyddad styrhytt, men jag kan ha fel. Jag har för mig att det även finns segelbåtar med styrhytt 😉🤔 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Wildeside 472 Postad 21 April 39 minuter sedan skrev ChristerN: Jag har för mig att det även finns segelbåtar med styrhytt 😉🤔 Kallas oftast motorseglare då😎 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 257 Postad 21 April 2 timmar sedan skrev ChristerN: Jag har för mig att det även finns segelbåtar med styrhytt 😉🤔 Helt rätt. Skulle du säga att segelbåtar oftast eller mer sällan har styrhytt 😁 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 257 Postad 21 April 6 timmar sedan skrev jan00andersson: Det är inte i en väderskyddad sittbrunn. Jag har teakdetaljer som har grånat o jag vill att täckskivan ska bli grå såsmåningom också Ja men då så. Varför olja i så fall? 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jan00andersson 4 Postad 21 April 59 minuter sedan skrev Peter_K: Ja men då så. Varför olja i så fall? Ska man inte olja det ibland, även fast det grånat? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 257 Postad 21 April (redigerade) 7 minuter sedan skrev jan00andersson: Ska man inte olja det ibland, även fast det grånat? Nej, det är inte nödvändigt att olja teak. Är teaken grå är den obehandlad. Grå teak blir svart om du oljar den. Redigerad 21 April av Peter_K Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
tomeriksen 13 Postad 22 April (redigerade) 21 timmar sedan skrev jan00andersson: Ska man inte olja det ibland, även fast det grånat? En oxiderad träyta är död, porerna har kollapsat och kapillärkraften som suger oljan (eller fukt!) ned i träet funkar dåligt, ofta inte alls.Så olja på, men förvänta dig inta att det gör mycket nytta. Antar dock man kan testa samma trick som när man vill att epoxi skall sugas in i trä: Värm upp träet med värmepickan. Hot to the touch! Stryk på olja. När träet svalnar komprimeras luften inne i träet, vakuum uppstår och oljan borde suga in bättre. Redigerad 22 April av tomeriksen Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser