tomeriksen 13 Postad fredag kl 09:53 En av mänsklighetens största mysterier måste vara att sy en raksöm genom två lager kapelltyg. Denna till synes enkla uppgift har gäckat mig sedan den dag jag lagade min första sprayhood 2017. Jag har sedan dess betat av oräkneliga hushållsmaskiner, Singer Heavy Duty, Gretzer 1002, Jerome EasyJeans. Den enda som levererat är industrimaskinen, en Pfaff från 50-talet nere på klubben. Men bara när den är på humör, vilket inte är ofta. Mitt problem är att knuten mellan undertråd och övertråd ALDRIG möts inne i tyget utan på undersidan. DVS, bryts tråden på ett ställe på undersidan så går sömmen upp snabbare än man hinner säga "glad midsommar" Det märkliga är att internet verkar så tyst i denna fråga. Nästan alla fritidsbåtägare har väl en sprayhood eller kapell? Att ni springer till kappelmakare så fort en ruta behöver bytas eller ett blixtlås tappar tänder har jag svårt att tro. Så fram med det, vad är era spezialtricks för att laga ett kapell? Tack för svar på denna gåta! Tom Här är min setup i skrivande stund: Symaskin Gratiner 1002 3,5 mm raksöm Trådspänning satt på max! Tråd SABA 40 Bomullsomsluten polyester Nål Jeansnål 110 Kapellväv: Sumbrella Marin Bild1 Ovansida Bild 2. Undersida Kanske ser ganska likt ut, men undertråden stiger upp son en rygg och går aldrig in i nålhålet. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Eld- 555 Postad fredag kl 10:54 Öka trådspänningen lite i taget för övertråden tills det ser bra ut. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
raol 2 380 Postad fredag kl 11:38 Känner inte igen problemet. Jag sydde ett rullfockskapell på en enkel Bernina från 1962 där det nog var tre lager kapellväv som mest. Jag fick handmata det mesta, för motorn var för klen, men sömmarna i sig var helt ok. Såg kapellet i bruk senast i somras (har inte kvar den båten), och nu är det väl 8-9 år sen jag sydde det. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
tomeriksen 13 Postad fredag kl 15:26 4 timmar sedan skrev Eld-: Öka trådspänningen lite i taget för övertråden tills det ser bra ut. Trådspänningen är redan vriden till max! Samma sak på alla maskiner. Alltid max, annars blir det fågelbo på undersidan Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
tomeriksen 13 Postad fredag kl 15:32 3 timmar sedan skrev raol: Känner inte igen problemet. Jag sydde ett rullfockskapell på en enkel Bernina från 1962 där det nog var tre lager kapellväv som mest. Jag fick handmata det mesta, för motorn var för klen, men sömmarna i sig var helt ok. Såg kapellet i bruk senast i somras (har inte kvar den båten), och nu är det väl 8-9 år sen jag sydde det. Bernina är en schweizisk maskin. Förmodligen tillverkad i Schweiz. Förmodligen urstark . Förmodligen förklaringen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
tomeriksen 13 Postad fredag kl 15:32 5 minuter sedan skrev tomeriksen: Trådspänningen är redan vriden till max! Samma sak på alla maskiner jag provat. Alltid max, annars blir det fågelbo på undersidan Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
raol 2 380 Postad fredag kl 15:43 (redigerade) 12 minuter sedan skrev tomeriksen: Bernina är en schweizisk maskin. Förmodligen tillverkad i Schweiz. Förmodligen urstark . Förmodligen förklaringen. Inte alls. Det är en normal, "klen" hushållsmaskin som massproducerades under många år. Dessutom var vredet för trådspänning trasigt, så jag fick fixa med en lös skruv och bricka för att få det hyfsat rätt. Trots det gick det fint. Men, en sak som INTE funkar är att ha sån där klistertejp som tyvärr rekommenderas från kapellmakarhåll. Jag testade inledningsvis och det blev tvärstopp och totalhaveri. Kör man med sånt mellan så kan jag förstå om det blir pannkaka av allt. Men som tur är behövs det inte! En sån här var det: Redigerad fredag kl 15:44 av raol 2 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Eld- 555 Postad fredag kl 16:06 36 minuter sedan skrev tomeriksen: Trådspänningen är redan vriden till max! Samma sak på alla maskiner. Alltid max, annars blir det fågelbo på undersidan Då får du minska trådspänningen för undertråden. Lite krångligare men det går. Men jag undrar hur du kommit fram till att det är max? Det brukar gå att dra åt tills det är tvärstopp. (Vilket inte fungerar men det brukar vara möjligt att göra.) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
excel319 523 Postad fredag kl 16:44 1 timme sedan skrev tomeriksen: Trådspänningen är redan vriden till max! Samma sak på alla maskiner. Alltid max, annars blir det fågelbo på undersidan Väntar med spänning på ett bra svar, för jag upplever detsamma. Svårt att få till undersida. Husqvarnamaskin. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Elegancej 28 Postad fredag kl 18:03 Finns bara en lösning om du inte har en tryckluftsdriven Brother industrimaskin, det är Husqvarna automatic 21e den klarar det mesta. Frugan sydde på märken på riktiga skinnvästar till MC-klubben som grannen är med i och även några knäskydd till deras hästar. Se bara till att den är välservad och oljad. Sydde även ett kapell åt mig för 15 år sedan och det som var problem var att få rum med allt tyg i maskinen, inte att sy. // Janne 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
tomeriksen 13 Postad lördag kl 07:09 Min svärmor har en Husqvarna 21e . I vetenskaplig anda skall jag upprepa din tes. Återkommer med min opponering nästa vecka… Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
tomeriksen 13 Postad lördag kl 07:19 15 timmar sedan skrev Eld-: Då får du minska trådspänningen för undertråden. Lite krångligare men det går. Men jag undrar hur du kommit fram till att det är max? Det brukar gå att dra åt tills det är tvärstopp. (Vilket inte fungerar men det brukar vara möjligt att göra.) Enkelt! Den går från 1 till 9. 9 är inte tvärstopp, antar jag. När jag handmatar maskinen och trådlyftaren reser sig i slutet av varje cykel, känner jag att trådspänningen ökar på tråden som går in i trådbromsen. Den rör alltså lite på sig, inte helt tvärstopp Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Hybro 1 200 Postad lördag kl 09:08 (redigerade) ,Lärde mig nåt skumt häromdagen. Det gäller en gammal typ Fottrampad Singer skomakarmaskin, som jag tänker mig att få igång. För att sömnen ska bli bra på denna, bör själva tråden vara spunnen åt ett visst håll. Annars blir det lätt typ öglor... Är det samma på modernare maskiner? . Redigerad lördag kl 09:08 av Hybro Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
patrikflink 855 Postad lördag kl 15:41 Denna har varit mig trogen i många år! Syr igenom "helvetet". Har sytt om hela mitt kapell, nya rutor, dragkedjor och ny beklädnad till pentry. Ett loppisfynd på 100kr, väger 1 ton och klarar 5 lager kapell utan problem. Kräver lite kärlek med några droppar olja, sen gasar den på. Inga problem med undertråden, blir dock mycket fnugg från tråden som måste göras rent lite då och då (kapelltråd). 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Hybro 1 200 Postad lördag kl 16:58 (redigerade) Har sytt mycket med mors gamla Husqvarna. Här ett sittbrunnskapell. Redigerad lördag kl 19:11 av Hybro . 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
tomeriksen 13 Postad lördag kl 18:56 1 timme sedan skrev Hybro: Har sytt mycket med mord gamla Husqvarna. Här ett sittbrunnskapell. "Mord" var ordet på mina läppar. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
vega1959 111 Postad söndag kl 07:06 (redigerade) Om sömmens knut blir på undersidan, är övertrådens spänning för liten eller undertrådens spänning för hård. Du kan inte ställa in undertrådens spänning, den sköts av fjädern som sitter på huset där underspolen sitter. Om du får damm och skräp där blir undertråden för löst spännd och knuten hamnar på översidan, så det verkar inte vara ditt problem. Du har övertråden för löst spänd. Börja med att skruva ur spännskruvarna (på större maskiner kan det vara två skruvar) för övertråden, gör rent från damm och se till att fjädern sitter rätt, sätt ihop igen. Titta noga att tråden spänns av de små tallrikarna som tråden ska löpa bakom. När du trär igenom stället där fjäderspäningen sitter ska man ofta dra till tråden medsols sedan knäpper det till och tråden hamnar bakom en liten tapp och tråden blir då rätt spänd. Ofta kan det hjälpa att trä om maskinen och titta noga i manualen, det ärotroligt niga att tråden träs rätt. Sedan tycker jag att du ska köpa en ny nål och satsa på storlek 120 istället En för tunn nål kan göra att tråden går av lite då och då och helt utan anledning, det beror på att tråden inte får plats i det lilla spåret på sidan på nålen. Så grundförklaringen blir. Knutarna på översidan övertråden för hårt spänd. Knutarna på undersidan övertråden för löst spänd. Går tråden av har du för tunn nål. Smäller det när du syr i enkelt tyg, är spetsen på nålen skadad. Ofta är de små hushållsmaskiner alldeles för klena att sy i kapellduk. En riktig industrimaskin klarar med sin dubbelmatade pressarfot över 5 lager kapellduk och kostar lätt 50.000kr Om din tråd heter 40 i tjocklek och den har samma gradering som jag har använt i alla år då skulle jag råda dig att byta till 20 som är en tjockare tråd. Och lyssna inte på de som säger att du ska ha trådspänningen på max. Lycka till. Redigerad söndag kl 08:01 av vega1959 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
tomeriksen 13 Postad söndag kl 08:21 (redigerade) 1 timme sedan skrev vega1959: Om sömmens knut blir på undersidan, är övertrådens spänning för liten eller undertrådens spänning för lös. Du kan inte ställa in undertrådens spänning, den sköts av fjädern som sitter på huset där underspolen sitter. Om du får damm och skräp där blir undertråden för löst spännd och knuten hamnar på översidan, så det verkar inte vara ditt problem. Du har övertråden för löst spänd. Börja med att skruva ur spännskruvarna (på större maskiner kan det vara två skruvar) för övertråden, gör rent från damm och se till att fjädern sitter rätt, sätt ihop igen. Titta noga att tråden spänns av de små tallrikarna som tråden ska löpa bakom. Ofta kan det hjälpa att trä om maskinen och titta noga i manualen, det ärotroligt niga att tråden träs rätt. Sedan tycker jag att du ska köpa en ny nål och satsa på storlek 120 istället En för tunn nål kan göra att tråden går av lite då och då och helt utan anledning, det beror på att tråden inte får plats i det lilla spåret på sidan på nålen. Så grundförklaringen blir. Knutarna på översidan övertråden för hårt spänd. Knutarna på undersidan övertråden för löst spänd. Går tråden av har du för tunn nål. Smäller det när du syr i enkelt tyg, är spetsen på nålen skadad. Ofta är de små hushållsmaskiner alldeles för klena att sy i kapellduk. En riktig industrimaskin klarar med sin dubbelmatade pressarfot över 5 lager kapellduk och kostar lätt 50.000kr Om din tråd heter 40 i tjocklek och den har samma gradering som jag har använt i alla år då skulle jag råda dig att byta till 20 som är en tjockare tråd. Och lyssna inte på de som säger att du ska ha trådspänningen på max. Lycka till. Du låter som ett proffs och har säkerligen en proffsmaskin. Spännskruvar / trådbroms / övertrådsspännaren har på sentida hobbymaskiner ersatts med en integrerad historia som ofta går från 1 - 10 (se bild på min maskin nedan). Mao, djupt gömd bakom plastkåpor. Jag har som sagt aldrig lyckats med konststycket att få knuten på ovansidan av någon av dessa moderna maskiner. Min teori är att hålet som nålen skär genom tyget sluter sig när nålen försvinner upp och undertråden fastnar på undersidan. Större hål, större chans att den slinker igenom.Ska köpa en 120 nål och testa. Svår att hitta i butiker, men såg en lädernål här Det enda som hjälpt har varit att gå ned i trådtjocklek, från 30 till 50 (sorry jag skrev 40 ovan, fel av mig). DÅ kan jag i bästa fall få undertråden att sjunka in såpass att jag inte känner övertråden när jag drar nageln över undersömmen. Redigerad söndag kl 08:26 av tomeriksen Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rascal 998 Postad söndag kl 09:20 Lädernål är olämpligt i tyg eftersom den skär sitt hål i materialet! Det krävs i läder men kapar trådarna i tyg och skapar risk för revor. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mackey 4 540 Postad måndag kl 04:02 (redigerade) Nästan alla har svarat samma sak och det gör jag också. Funkar utmärkt att sy på en ganska enkel 40 år gammal hemmamaskin, bara man får till rätt trådspänning. Skillnaden mot en modern hemmamaskin är kanske just trådspännaren som är utanpåliggande på vår. Det går att trä vår maskin marginellt lite fel och då funkar den fortfarande på vanligt tyg, men inte på tjockare tyg. Kan det vara så att du missat något när du trär? Sedan kan det ju vara en mindre bra fabrikat du har eller så är det något som inte funkar så bra på just ditt exemplar. Redigerad måndag kl 04:08 av Mackey Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Pirayan 38 Postad måndag kl 19:08 Kört ett helt kapell på min Singer HD och det har gått toppen. Jag beställde den dock anpassad för endamålet så butiken gjorde några justeringar i maskinen. Minns inte vad. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
tomeriksen 13 Postad tisdag kl 06:57 2025-04-21 vid 06:02 skrev Mackey: Sedan kan det ju vara en mindre bra fabrikat du har eller så är det något som inte funkar så bra på just ditt exemplar. Gritzner må vara ett okänt fabrikat (mindre bra än Pfaff som äger dem). Men jag har som sagt provat Singer Heavy Duty och Jerome Easy Jeans, med lika dåligt resultat. De har båda starka motorer, men det går inte att få till övertrådsspänningen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
tomeriksen 13 Postad tisdag kl 07:17 11 timmar sedan skrev Pirayan: Kört ett helt kapell på min Singer HD och det har gått toppen. Jag beställde den dock anpassad för endamålet så butiken gjorde några justeringar i maskinen. Minns inte vad. Kul att Singer Heavy Duty levererade. Smart att få den justerad. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mackey 4 540 Postad igår kl 01:30 17 timmar sedan skrev tomeriksen: Gritzner må vara ett okänt fabrikat (mindre bra än Pfaff som äger dem). Men jag har som sagt provat Singer Heavy Duty och Jerome Easy Jeans, med lika dåligt resultat. De har båda starka motorer, men det går inte att få till övertrådsspänningen. Jag lider med dig, eller iaf. känns det trist att det strular med fin kapellsömnad Kanske kan du hitta någon symaskinsreparatär som kan justera din maskin på liknande vis som Pirayan fått gjort på sin eller hitta någon som syr mycket dom jan hjälpa till med råd och tips med just din maskin. Det finns ju inte så många variabler man kan laborera med själv (trådtjocklek, nåltyp, trådspänning och pressfotstryck), men det räcker för att lyckas eller misslyckas. Det enda jag kan säga/råda är att jag har använt runda 110-nålar och det har funkat när jag helt ovetenskapligt mixtrat med övriga inställningar. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
tomeriksen 13 Postad 18 timmar sedan 6 timmar sedan skrev Mackey: Jag lider med dig, eller iaf. känns det trist att det strular med fin kapellsömnad … Det enda jag kan säga/råda är att jag har använt runda 110-nålar och det har funkat när jag helt ovetenskapligt mixtrat med övriga inställningar. Tack för ditt - och alla andras – medlidande. Tycker vi fått till en riktigt bra tråd (höhö) som sammanfattar utmaningarna för de som sov sig igenom textilslöjden i mellanstadiet (tog mig en termin att virka en grytlapp - now you know 😉) Runda nålar är faktiskt vad Sunbrella rekommenderar: Sunbrella – How to sew with Sunbrella Marine… Citat For Shade and Marine fabrics, typically a regular Round Point (R); Round Point, Rounded Tip (RG); or Light Ball Point (FFG) needle would be used. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser