Gå till innehåll
lördag 25 januari 2025
Volunteer

Ekonomisk körning

Rekommendera Poster

Jag vill äga och köra en båt som är så ekonomisk (=billig) att ha och utnyttja. Jag har f.n. en Silver Hawk 520 med en 90 hästars tvåtaktsmotor på. Båten gillar jag men motorn drar mycket bensin, luktar illa och förstör miljön. Jag får också betala en hög försäkring eftersom den sägs göra 39 knop. Detta var ett felköp, men vad skall man ha? Jag är inte ute efter att köra fort utan jag vill komma långt så billigt som möjligt. Några råd?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tjena, kul att det är fler här som äger Silverbåtar, i mitt tycke en suverän båt. Har själv en Silver Hawk 540 med en 90 hk Mercury 4-takt. Denna kombination tycker jag funkar bra, toppfart ca37 knop, marshfart runt 25 knop, då drar den ca 0,8 liter/distans. Tycker det är helt ok även om jag vet att det finns motorer som drar mindre, men det är ganska marginellt. Hur mycket drar din motor då?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst soffe

ursäkta, 0,8 liter distans är det 1.8 kilometer?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst soffe

så 1 sjömil är 1 distans eller inte samma sak?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Gabbe

Ska man vara petig så är väl en sjömil egentligen en gammal beteckning som är  runt 7,4 km och en nautisk mil är 1852 m.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Snipa snipa snipa.......med en diesel motor, billigare än så kan man inte åka om man inte ror eller seglar.

Har själv  tröttnat på att punga ut en härrans massa pengar på bensin och har således skaffat mej en stålsnipa på ca 10m, marschar sina stadiga 6 knop och drar knappa 0,3l / dist = billigt och harmoniskt

Rullar som fan i sjön gör de oxå så man behöver inte gå på gröna lund heller 1.gif

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...