Gå till innehåll
fredag 25 april 2025
Kenneth_S

Måste jag byta filter etc?

Rekommendera Poster

inför båtupptagning hösten 2023 bytte jag olja. Körde max två minuter efter det bytet (från båtplatsen till upptagningsplatsen i samma hamn). Bytte efter upptagning 2023 bränslefilter Cav, luftfilter, vevhusfilter och oljefilter. Bytte inte impeller, tänkte göra det i år.

Jag sjösatte maj 2024, körde c:a en distans (testkörning efter sjösättning), och gjorde fast vid båtplatsen i hamn. Båten lämnade därefter inte båtplatsen på hela 2024. Startade motorn några gånger och lät den vara igång några minuter - Sammanlagt 10-15 minuter var motor igång 2024.

Det är snart sjösättning igen -maj 2025-. Behöver jag byta filter och olja inför denna säsong, eller är de som sitter i idag tillräckligt bra med tanke på att vi inte använde båten förra säsongen?

Impeller ska jag byta, det är tre-fyra år sedan senast

Vad säger ni, byte eller onödigt med byte?

Ser fram mot svar

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Eftersom motorn aldrig fått en chans att bli "genomvarm" så skulle jag byta både och. Så små pengar i sammanhanget. Tid är också en faktor som förbrukar oljans egenskaper.

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ja, se upp. Låt inte oljan stå på dunk mer än någon månad...

Häll ut o köp nytt😂

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
25 minuter sedan skrev klusa:

Eftersom motorn aldrig fått en chans att bli "genomvarm" så skulle jag byta både och. Så små pengar i sammanhanget. Tid är också en faktor som förbrukar oljans egenskaper.

Oljan kan jag förstå, men filtren... Anser du att de också behövs bytas, även om de är tämligen oanvända?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
13 minuter sedan skrev Hybro:

Ja, se upp. Låt inte oljan stå på dunk mer än någon månad...

Häll ut o köp nytt😂

Vet inte om jag ska ta detta inlägg som nån form av sarkasm... Tänker på hur länge olja står på dunk i butik, exempelvis

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Seriöst. Vad är det som kontaminerat eller förändrat egenskaperna på olja som förvaras i en metallbehållare (motor), som inte används mer än någon minut under flera år?

Kan aldrig tänka mig att olja som blir stående på t ex Castrols lager i flera år destrueras eller har ett bästa före datum.

• Gilla 3

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
5 minuter sedan skrev Hybro:

Seriöst. Vad är det som kontaminerat eller förändrat egenskaperna på olja som förvaras i en metallbehållare (motor), som inte används mer än någon minut under flera år?

Kan aldrig tänka mig att olja som blir stående på t ex Castrols lager i flera år destrueras eller har ett bästa före datum.

Där börjar vi komma in på samma linje. Jag tänker också att filtrena inte blivit så förorenade under den korta tid som de fått ta emot vad de fått ta emot. De är ju i princip nya och oanvända

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Postad (redigerade)

Är du orolig och tveksam, så vänd dig till någon som har veteranbil.

Bil som rullar någon mil varje år, om ens det. Kan inte tänka mig att olja byts tätare än 10 år.

Redigerad av Hybro
  • Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
51 minuter sedan skrev Kenneth_S:

Där börjar vi komma in på samma linje. Jag tänker också att filtrena inte blivit så förorenade under den korta tid som de fått ta emot vad de fått ta emot. De är ju i princip nya och oanvända

Vore bra om  du berättade vilket bränsle vi talar om och typ av motor. Modern bensin tål inte lagring och och diesel från landmackar innehåller raps som också är känt för att förstöras och sätta igen filter.

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag skulle kollat efter kondens under oljepåfyllningslocket. Och dragit fingret inne i ventilkåpan. Är det lite ljusbrun sörja, kör motorn riktigt varm och byt sen oljan. Det är korta starter utan att bli riktigt varm som skapar det. 

Om inte, kör hela sommaren och njut så tar du det till hösten.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag skulle byta oljan, men inte filtret.

Vi kör motorn ungefär 50 timmar årligen och oavsett om det är billigt att byta filter finns det inget som kan få mig att tro att det finns någon anledning att byta filtret varje år när bytesintervallet är 500 timma eller något ditåt.

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Postad (redigerade)

Det pratas om kondens. Vart skulle det komma ifrån, om motorn inte ens körs?

Rakt genom motorns gods, packningar mm? För luft i t ex vevhus och cylindrar står absolut stilla om inte motorn körs.

Redigerad av Hybro

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
2 timmar sedan skrev Hybro:

Det pratas om kondens. Vart skulle det komma ifrån, om motorn inte ens körs?

Kallstarter och korta körningar skapar förutsättningar för kondens genom temperaturväxlingar i metallen i en motor.

Vid normal drift hinner fukten ånga bort när allt blir genomvarmt, det är därför en motor som går långa pass mår bättre. Segelbåtsmotorer som körs korta turer in och ut från hamnplatsen mår inte så bra trots få driftstimmar då dom inte hinner bli genomvarma.

Min motor ( liten Penta-diesel)som sitter i en långsamgående snipa får långa körningar för det mesta och har hittills snurrat på i drygt 50 år och över 7000 timmar och jag hoppas på mer. Jag byter olja var hundrade timme vilket ibland innebär flera byten på en säsong men jag tror att fräsch olja är en bra grund för god funktion. Jag har haft båten och motorn i 43 år utan några större reparationer så det kanske bevisar något.

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Postad (redigerade)

Jo, jo... Förstår detta.

Men så var inte förutsättningarna för TS motor denna gång.

Inte troligt att TS fått in mer än någon enstaka ml vatten ur luften in i motorn och oljan.

Se inlägg 1.

Vad tror Du?

Redigerad av Hybro

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
11 timmar sedan skrev Hybro:

Jo, jo... Förstår detta.

Men så var inte förutsättningarna för TS motor denna gång.

Inte troligt att TS fått in mer än någon enstaka ml vatten ur luften in i motorn och oljan.

Se inlägg 1.

Vad tror Du?

Seriöst Hybro. Läs HELA tråden, inkl allt text. Se vad vi andra användare föreslår och hur man kan kontrollera.

Sen om du inte orkar lyfta på oljepåfyllningslocket och kolla, så behöver du inte.

Tror dock att Kenneth_S gärna gör det istället för att bekosta 11 liter ny motorolja.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Postad (redigerade)

Du har så rätt. Och har väl fått till dig att motorn gått mindre än 30 minuter efter oljebytet?

Och likväl, vart skulle eventuell kondens/vatten komma ifrån, i en motor som knappt är körd enligt TS?

Har du något seriöst svar på detta?

Over and out.

Redigerad av Hybro
  • Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
2025-04-15 vid 11:20 skrev Rascal:

Vore bra om  du berättade vilket bränsle vi talar om och typ av motor. Modern bensin tål inte lagring och och diesel från landmackar innehåller raps som också är känt för att förstöras och sätta igen filter.

VP TMD40B, årsmodell 1985. Diesel med endast sjömacksfyllning, ej landdiesel

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Min båt granne byter olja vart annat år och tankar lite vad som helst han kommer över. Hållit på så iaf 10 år och ännu har inte motorn rasat. VP tmd40 tål tydligen det mesta.

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
2025-04-15 vid 09:30 skrev Kenneth_S:

inför båtupptagning hösten 2023 bytte jag olja. Körde max två minuter efter det bytet (från båtplatsen till upptagningsplatsen i samma hamn). Bytte efter upptagning 2023 bränslefilter Cav, luftfilter, vevhusfilter och oljefilter. Bytte inte impeller, tänkte göra det i år.

Jag sjösatte maj 2024, körde c:a en distans (testkörning efter sjösättning), och gjorde fast vid båtplatsen i hamn. Båten lämnade därefter inte båtplatsen på hela 2024. Startade motorn några gånger och lät den vara igång några minuter - Sammanlagt 10-15 minuter var motor igång 2024.

Det är snart sjösättning igen -maj 2025-. Behöver jag byta filter och olja inför denna säsong, eller är de som sitter i idag tillräckligt bra med tanke på att vi inte använde båten förra säsongen?

Impeller ska jag byta, det är tre-fyra år sedan senast

Vad säger ni, byte eller onödigt med byte?

Ser fram mot svar

Jag tycker det är onödigt med byte av olja och oljefilter!

Motiverar det inte mer än så🙂 Det är ingen poäng att argumentera för olika skolor om ett ämne som detta eftersom det baserar sig på rent tyckande och egna upplevda (subjektiva) erfarenheter.

Dock tycker jag du ska följa tipset från @Janne_G och kolla kondens, som jag tyckte lät som ett vettigt tips.

Dieseln hade jag försökt kolla tecken på tillväxt om den stått nu 1 1/2 år. Inga tecken så hade jag hoppat filterbyte där också.

Det är vad jag hade gjort😀

• Gilla 3

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ja, spola alla filterbyten, och oljebyte denna gång, helt meningslöst att genomföra, men ha med ett par extra bränslefilter ombord.

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Läst igenom svaren och saknar det uppenbara svaret:

Sälj båten och köp en sommarstuga så slipper du oroa dig för oljebyten framöver 😊

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
2 timmar sedan skrev Frippe68:

Läst igenom svaren och saknar det uppenbara svaret:

Sälj båten och köp en sommarstuga så slipper du oroa dig för oljebyten framöver 😊

Har sommarstuga både i Askim och i Brofjorden, funderar på att sälja storbåten och bara ha kvar lillebåten i Brofjorden... funderar även på att köpa en mindre båt än 28-fotaren mot en 22-fotare. Det är inte själva bytena i sig som är problemet 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...