Gå till innehåll
onsdag 23 april 2025
hijk

Hjälp med bottenmålning - Ny på det här!

Rekommendera Poster

Postad (redigerade)

Hej!

Jag är ny båtägare (äldre segelbåt från 1968 i Mälaren/Stockholms skärgård) och ska ge mig på att måla båtens botten för första gången. 

Jag har några frågor och skulle uppskatta all hjälp jag kan få:

-Vilken typ av bottenfärg rekommenderas?

-Behöver jag slipa ner eller bara tvätta innan jag målar?

-Behöver jag grundmåla först eller kan jag lägga färg direkt på den gamla ytan?

Alla tips, steg-för-steg eller produktrekommendationer uppskattas verkligen!

Tack på förhand!

IMG_0221.jpeg

IMG_0220.jpeg

Redigerad av hijk

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Salt- eller sötvatten, som båten kommer att gå i, är väl första frågan?

Och nog tycker jag att all påväxt först ska bort oavsett hur resten av bottenmålningen kommer att bli. 

Sen är väl frågan om man ska köra nåt modernt program efter t ex blästring, spackling mm på en såpass gammal båt.

Min båt från 79 fick förre ägaren levererad blästrad, spacklad och nedslipad, klar för bottenfärg. Nu la han på nån färg från industrin på orten.

Det blev inte bra, fick jag erfara när jag köpte båten 20 år senare. Mängder av färgsläpp och blåsor.

Som jag skrapade bort varje höst och målade vid varje år, med fina märken på expoxi. Blev det något bättre? Nä!

Skulle kanske blästrat ned allt igen och gjort om allt.

Men så blev det inte. 

Fortsatte med ovan i 15 år.

En dag fick jag färg Tikkurila RM 40, av en båtgranne, som rollade sin båt.

Gjorde en testyta på 1 m2.

Där fanns inte en enda blåsa vid höstens upptagning, med överallt annars, så som tidigare.

Skrapade som vanlig de blåsor som kommit under sommaren. Fick torka ut tills våren.

Målade hela botten med färgen ovan.

Nu har det gått 4 år, med endast typ tio blåsor.

- Nu vet jag inte om detta är en färg för dig o din båt. Men den funkar för mig och är förhållandevis mycket billig. Till min gamla båt.

Färgen är framtagen för undervattenskonstruktioner.

Alltså kan vara ett alternativ. Men det kanske behövs ytterligare nån färg ytterst för att hindra påväxt.

Det har inte jag. Min båt går i Vänern.

Visst det kanske kunde göra några tiondels knop på maxfart om jag la ned stort arbete på att få skrovet spegelblankt under vattenytan.

Men nu tävlar jag inte, och har aldrig haft bråttom...

Redigerad av Hybro

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Postad (redigerade)

Tack för att du delar med dig – riktigt värdefullt med erfarenheter från någon som faktiskt testat sig fram. 

Salt- eller sötvatten är ju verkligen en viktig faktor! Min båt ligger i Mälaren och kommer seglas en del i Stockholms skärgård, så det handlar alltså om sött och bräckt vatten. (Jag har uppdaterat inlägget med den infon.)

Sjösättning är bara ett par veckor bort, så jag är ute efter en ganska enkel metod just nu. Det behöver inte bli perfekt, bara det inte förvärrar situationen inför nästa säsong. Har du något förslag på vad som funkar bra i ett sånt läge?

Tikkurila RM 40 låter riktigt intressant – särskilt med tanke på den hållbarhet du beskriver.

Hur tar jag bäst bort påväxten? Jag misstänker att det hunnit stelna vid det här laget, så högtryckstvätt kanske inte gör så mycket nytta längre?

Redigerad av hijk

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det lilla jag haft, har jag rivit bort med skrapor. 

Dock inget de sista åren.

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Om det varit min båt hade jag sjösatt, och skrapat mm till hösten.

Då blir det både uppblött och sen torkat skrov inför nästa vår.

Båten sjunker inte p g a detta.

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
1 timme sedan skrev hijk:

Tack för att du delar med dig – riktigt värdefullt med erfarenheter från någon som faktiskt testat sig fram. 

Salt- eller sötvatten är ju verkligen en viktig faktor! Min båt ligger i Mälaren och kommer seglas en del i Stockholms skärgård, så det handlar alltså om sött och bräckt vatten. (Jag har uppdaterat inlägget med den infon.)

Sjösättning är bara ett par veckor bort, så jag är ute efter en ganska enkel metod just nu. Det behöver inte bli perfekt, bara det inte förvärrar situationen inför nästa säsong. Har du något förslag på vad som funkar bra i ett sånt läge?

Tikkurila RM 40 låter riktigt intressant – särskilt med tanke på den hållbarhet du beskriver.

Hur tar jag bäst bort påväxten? Jag misstänker att det hunnit stelna vid det här laget, så högtryckstvätt kanske inte gör så mycket nytta längre?

Om du har hemmahamn i Mälaren måste du enligt reglerna måla med biocidfri (giftfri) färg, om du sen åker ut på semester några veckor i Sthlm skärgård har ingen betydelse.

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

För att förtydliga för @hijk om nyttan med olika bottenfärger.

Havstulpaner är ett stort gissel och orsaken till att många använder biocidfärger till bottenmålningen. Havstulpaner tillväxer bara i saltvatten (även i bräckt vatten som Östersjön). Om du seglar en del i skärgården utanför Mälaren så kan det sätta sig havstulpanyngel på din botten. När du kommer tillbaka till sötvattnet i Mälaren så kommer dessa yngel att självdö.

I de stora sötvattensjöarna samt Bottenhavet o norrut finns det inga havstulpaner och därför finns det förbud mot biocidbottenfärger på båtar med hemmahamn i de vattnen.

Oberoende av typ av färg så kommer det att växa biofilm på båtbotten. Den påväxten kan skrubbas bort ganska lätt när båten ligger i vattnet eller med högtrycksspruta efter upptagning.

Enda anledningen att göra något åt din botten är att få den slätare. Det gör väldigt stor skillnad i fart om botten är skrovlig som på dina bilder eller om du skrapat/slipat den slät och lagt på ett slätt lager med ny färg. Även om dina bilder tyder på en båtmodell som kanske inte är så snabb så är det alltid roligare att segla med onödiga fartförluster.

Följ rådet att låta botten vara som den är i vår. Skrapa/slipa i höst och måla på en slät färg till säsongen 2026.

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

@Lintott Tack för mycket goda råd. Jag kommer att göra så som du och @Hybro skriver.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...