raxz 0 Postad 19 Augusti , 2005 Hej. Jag undrar vad är det för skillnad på 2-takt och 4-takt när det gäller båtmotorer. vad har dom för nackdelar, fördelar o.s.v. Jag är rätt ny när det gäller intresset av båtar så ni får ursäkta min dumhet. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
transalp01 0 Postad 19 Augusti , 2005 Sök i motorbåtsforumet så hittar du massvis. Jag föredrar 2-takt, dels för att om jag gick över till 4-takt för jag ha mindre motor eftersom en lika stor 4-takt som jag idag har 2-takt skulle bli för tung. Men också för att när de elaka människorna kommer förbi en småbåtshamn så tar de helst 4-taktare. Det är alltså större chans att få ha kvar sin motor om man har 2-taktare. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Antu 1 Postad 19 Augusti , 2005 Eller gå till en båthandlare som säljer Mercury/Mariner. De har de tre varianterna som finns idag: 2-takt förgasrmotor 2-takt direktinsprut 4-takt (finns några gamal med fögasare men de flesta är dirktinsprut) Gamla 2-takt = billig men miljöbov, luktar och ryker högljud med bra vattenskiddrag. 4-takt = miljövänligast av de tre, tyst, luktfri, bensinsnål, dåligt drag vid vattenskidor om man inte väljer en rejält stor motor. Nya 2-takt, tyst och beninsnål som 4 takt, luktar marginellt. Bra drag för vattenskidor Be din handlara beskriva när du talat om vad du skall använda båten till och hur mycket du vil betala. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
raxz 0 Postad 19 Augusti , 2005 vad menas med gamla?? när börjades dom nya göras`?? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Antu 1 Postad 21 Augusti , 2005 Med gammal menar jag gammal teknik. Evinrude, Mercury/Mariner samt Tohatsu gör dirketinsprutade 2-takt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
raxz 0 Postad 23 Augusti , 2005 med direktinsprutande menar du då dom nya 2-taktarna eller? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rexco 2 Postad 23 September , 2005 Det verkar som att dom nya tvåtaktarna med direktinsprut håller på att gå om fyrtaktarna!!! och varaför inte??? finns ju bara fördelar med direktinsprut, förgasare är ju utdött och gammalmodigt... Jag hade köppt en 2-taktare med direktinsprut!!!! För med dom rufflar priserna marinorna tar för att göra service byta kamremmar etc är helt åt skogen... en tvåtaktare servar du lätt själv... en fyrtaktare kräver mer kunskaper. t e x evinrudes nya E-tec eller vad den nu heter är riktigt grym maskin om man får säga det sjäv och det gör jag hehe... detta är ett prakt exempel på den nya genrationen utombordare. lätt att serva och inget krångel med dyra seviceräkningar du fixar det mesta själv!!! Detta är just vad vi väntat på fyrtaktarnas kraft och bränsleekonomi och tvåtaktarnas smidighet samlade på ett ställe!!!! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Antu 1 Postad 26 September , 2005 Fast för de som enbart skall ha båten som badbåt och/eller fiske så är fyrtakt direktinsprutad ett bättre alternativ. Helt luktfria vid låg fart (min Otimax kan ibland i vissa vindförhållande lukta lite) Miljömässigt bättre. Men om man skall åka lite vattenskidor och inte vill övermotorisera båten då är min optimax otimal!!! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser