Jimwim 1 Postad 6 April Hej! Jag har nyss köpt en båtmotor (Mariner 20 hk) som jag skulle byta växelhusolja på och såg att det var vatten i oljan. Efter att jag tömt allt skruvade jag tillbaks en av skruvarna till oljan och blåste in i det andra hålet, då kände jag att det blåste ut luft ur flera små hål på växelhuset, har försökt googla fram vad det är för hål men hittar inget. Någon som vet vad dessa hål är till för och varför de är öppna in till växelhusoljan? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Ruskpricken 226 Postad 7 April Nån idiot som trodde man kunde släppa in kylvatten där? Eller bara nån som ville sabba? Eller skulle byta olja å så blev det inte av men glömde plugga igen hålen?. Gänga in skruvar med locktight. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jimwim 1 Postad 7 April Nej alltså skruvarna satt i som de skulle, men när jag öppnade skruvarna och hällde ut oljan var det vatten i oljan och då gjorde jag trycktest som resulterade i att det läckte genom hålen jag markerat med rött på bilderna. Min fråga är vad de små hålen är till för och vad man ska byta för att det ska hålla tätt in till växelhuset. Ursäkta att jag var otydlig i första meddelandet. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rollen 560 Postad 7 April Förmodligen är det vertikalaxelns tätning i växelhuset som läcker. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Eld- 554 Postad 7 April Jag kan inte den motorn men några av hålen borde i alla fall vara dräneringshål så att kylvattnet kan dräneras ut för att förhindra sönderfrysning i kallt väder. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Busteri 35 Postad 7 April De hålen längst ner är nog för att mäta vattentrycket/pressostaten till knopmätaren. De hålen ser naturliga ut utifrån färgen och borrningen, medans de två andra hålen högst upp är fortfarande oklara. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jimwim 1 Postad 8 April Tack för alla svar! Jag ska prova byta tätningarna runt drivaxeln och propelleraxeln och se om den håller tätt. Fick tag i en mekaniker på lokala båtfirman och han sa att jag kunde komma in och visa växelhuset så kan han nog förklara vad det är för hål. Jag kan uppdatera svaret här efteråt om ni vill. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jimwim 1 Postad 10 April Var hos mekanikern igår och nu har jag fått förklarat både vad felet är och vad hålen är till för. Det är packboxen runt drivaxeln och gummidamasken runt växelpinnen som läcker, förmodligen även packboxen runt propelleraxeln så jag ska byta den med. Vissa av hålen är till för att det ska rinna ut olja om packningarna har gått sönder så att man upptäcker felet i tid. Och vissa hål är för att kylvatten ska rinna ut när man tar upp motorn ur vattnet. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser