F-E 0 Postad 6 April Jag ska byta impellern på min utombordare Mercury 60 hp från 2015. Jag har haft motorn ett par år så det är första gången jag gör detta. Ska jag smörja pumphuset med något? Ska impellern smörjas med något? Tack Mvh Fredrik Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
patrikflink 849 Postad 6 April 1 timme sedan skrev F-E: Jag ska byta impellern på min utombordare Mercury 60 hp från 2015. Jag har haft motorn ett par år så det är första gången jag gör detta. Ska jag smörja pumphuset med något? Ska impellern smörjas med något? Tack Mvh Fredrik Ja och Ja. Brukar följa med en liten påse. Annars går det att köpa typ här: 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
F-E 0 Postad 6 April Tack! Rekommenderas glycerol till både pumphus och impeller? (Ser att vissa använder marinfett till pumphuset). Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
patrikflink 849 Postad 6 April 37 minuter sedan skrev F-E: Tack! Rekommenderas glycerol till både pumphus och impeller? (Ser att vissa använder marinfett till pumphuset). Många har egna påhitt, diskmedel, spott, smör, fett ect. Jag personligen använder inget annat än just glycerol i pumphus och hela impellern (har plasthandskar och masserar in impeller). Blir mycket lättare att montera och risken för att den går torr minskar. Köpte flaskan för ett par år sedan, räcker till många byten. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mackey 4 533 Postad tisdag kl 08:07 2025-04-06 vid 11:07 skrev patrikflink: Köpte flaskan för ett par år sedan, räcker till många byten. Risken är väl att barn och barnbarn gör såpbubblor av det som är kvar. 🙂 Recept för hållbara jättesåpbubblor 3 liter vatten 2 dl diskmedel 0,5 dl glycerol Räddningen! Glycerol/glycerin finns även på apoteket om man behöver mera... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser