Gå till innehåll
söndag 13 april 2025
Brunnsviken

Hur få tillbaka blixtlås i kapellet jämnt?

Rekommendera Poster

För någon säsong sen eller två så uppstod ett "hål" i blixlåset på kapellet till min Buster, dvs tänderna lossnade från varandra. Jag minns inte riktigt vad som hände, kanske var tänderna i blixtlåset (av plast) dåliga men ingenting ser direkt trasigt ut.

Hur som helst, jag försökte med hjälp av löparen få tillbaka blixtlåset jämnt igen men det har inte gått. Som ni ser på bilden så sitter kapelldelarna lite snett i förhållande till varandra pga hur blixtlåset hamnat. Det gör i sin tur att kapellet blivit lite svårare att passa in på båten.

Går det att få tillbaka detta på något sätt eller behöver blixtlåset bytas? Att försöka lägga delarna bredvid varandra och passa in har visat sig väldigt svårt, det blir inte så exakt som det måste vara för att löpa helt jämnt.

IMG_4309.jpeg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

är det inte möjligt att öppna blixtlåset helt?   det finns löpare (dragdelen) att köpa 

(östersjökompaniet?)  om den är defekt   B

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack för svaret @bemek. Jag lyckades till slut med en tång och ganska mycket våld öppna hela blixtlåset så att jag kunde passa tillbaka sidorna mot varandra.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Bra att det ordnade sig , tips smörja med ljusrest är bra och billigt  med .B

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...