jhnlfgrn 4 Postad 5 April (redigerade) Hej! Jag ska installera en ny Yamaha f60. För det behöver jag kunna tilta motorn för att få den i rätt läge för att justera höjden innan jag borrar i akterspegeln.. Jag går dock bet på att koppla in batterikablarna till motorn. Det är inte uppmärkt (vad jag kan se) i motorn och varken i manualen som medföljer samt i en servicemanual jag laddad ner framgår det var plus respektive minus ska kopplas i motorn. Jag kan ju fråga på yamaha där jag köpte den men de har ju inte öppet förrän på måndag... Någon som kan detta? Jag bifogar bilder på motorn. /Johan Redigerad 5 April av jhnlfgrn Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
rejas 249 Postad 5 April Du fick inte med någon manual? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jhnlfgrn 4 Postad 5 April 2025-04-05 vid 20:10 skrev rejas: Du fick inte med någon manual? Jo. Men det framgår varken i den eller den servicemanual jag hittade på nätet var batterikablarna monteras i motorn… Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bemek 61 Postad 5 April sökt på borrmall ? vilket utförande på motorn rorkult eller fjärrtglage, B Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
guestsson 488 Postad 5 April (redigerade) Startmotorn är den största förbrukaren, så plus brukar ansluta direkt till startrelät/solenoiden. Minus på någon jordad anslutning strax bredvid. Gissar att det blanka i bild är en pinnbult. Följ upp vad denna är kopplad till. Jag ger inga garantier att denna är den rätta. Redigerad 6 April av guestsson Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jhnlfgrn 4 Postad 6 April 2025-04-05 vid 22:25 skrev guestsson: Startmotorn är den största förbrukaren, så plus minus brukar ansluta direkt till startrelät/solenoiden. Gissar att det blanka i bild är en pinnbult. Följ upp vad denna är kopplad till. Ger inga garantier att denna är ansluten till. Jag misstänker också den men man vill ju vara helt säker… Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
guestsson 488 Postad 6 April Rättelse: bara plus till startsolenoiden, minus på någon jordad bult strax bredvid. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jhnlfgrn 4 Postad 6 April 2025-04-06 vid 10:24 skrev guestsson: Rättelse: bara plus till startsolenoiden, minus på någon jordad bult strax bredvid. Japp. Har fått verifierat att plus på gängade bulten vid solenoiden. Minus till gängade hålet rakt under solenoiden. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser