Gå till innehåll
fredag 11 april 2025
Jah

Någon som känner för att validera/kommentera ett kopplingschema?

Rekommendera Poster

Hej
Jag har skissat på en installation av fasta och portabla solceller. Om någon känner sig hugad att kika så mottar jag gärna synpunkter och kommentarer.
Hårdvaran är den jag har.

Solceller.thumb.png.248b6f5b1c1d7d4dc27109a4d9d61d84.png

Trevlig helg!
/Jah

Kopplingsschema solceller.pdf

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Lite små säkringar, manualen säger 30. 👍

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
2 timmar sedan skrev Jah:

Hej
Jag har skissat på en installation av fasta och portabla solceller. Om någon känner sig hugad att kika så mottar jag gärna synpunkter och kommentarer.
Hårdvaran är den jag har.

Solceller.thumb.png.248b6f5b1c1d7d4dc27109a4d9d61d84.png

Trevlig helg!
/Jah

Kopplingsschema solceller.pdf 77 kB · 0 downloads

Du har laddning och lagring av el, men var har du förbrukningen???

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
12 timmar sedan skrev Lintott:

Du har laddning och lagring av el, men var har du förbrukningen???

Nä precis, fokuserade på solcellerna. Men den bör ju se ut så här? Samt att nog inget ska ligga mellan shunten och batteri.1600384405_Skarmavbild2025-04-05kl_07_41_47.thumb.png.4f26c86ed40a44c1545bc2f19acaf479.png

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Förutom att inkopplingspunkten för förbrukar-förbrukningen saknas som @Lintott påpekat, så....

- är shunten felkopplad, skall ligga i serie med bodelsbatteriernas minus till den gemensam minusen. Titta i manualen.

- Var är motordelen/startmotorn inkopplad till Startbatteriet ?  Oftast ansluts motorpaketet till starten och inte generatorn, och den sistnämnda är ansluten till startens plus.

- Huvudbrytare saknas till Startbatteri. Gärna en motorhuvudsäkring också (men här finns olika skolor)

- Huvudbrytare saknas till Bodelsbatterier/batteribanken

EDIT: @Jah skrev samtidigt som jag och flyttade shunten och lade till förbrukare. Men brytare (och även huvudsäkring) för förbrukare saknas fortfarande.

Tips: Elscheman är uppe med jämna mellanrum, och om du söker i forumet kommer du få många träffar, förslag och ideer.

Redigerad av IngemarE
  • Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tycker att du ska ta bort dom svarta pilarna på minusledningarna. Om det är strömmen som avses så går den från plus till minus, men som du ritat går den till både plus och minus. Blir lite förvirrande och ser även lite oproffsigt ut.

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Varför vill du ha en huvudbrytare på solpanelerna? 

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tyvärr så tillför inte Cteks system så mycket. Du kan lika gärna ha ett skiljerelä. Det största risken är att Ctek S250SE är att den laddar sönder ditt bodelsbatteri. Efter en reklamation av min S250SA erkänner Cetek att man måste ha batterier som tål överladdning. Nya täta batterier skall helst inte överladdas  
https://www.maringuiden.se/forum/topic/107987-cetek-d250sa-och-smartpass120-kokade-mina-batterier/

Om du vill satsa på DCDC-omvandlare mellan start och service hade jag kört med Victron Orion XS 50A och separat solpanelregulator.  Där får du flera trevliga funktioner som förhindrar kokning av servicebatteriet. Ctek har inga sådana inställningsmöjligheter. 

• Gilla 4

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
1 timme sedan skrev Peter_K:

Då jag själv precis köpt en dcdc/solcells regulator så kan jag säga ett användningsområde för den brytaren som jag trillade över efter jag gjort mitt inköp...😅

Jag har köpt en Renogy så vet inte hur Victron el Ctek hanterar uppdelningen när man får laddning från både solceller och generatorn. Men på Renogys 30/50A så begränsar den båda sidor till hälften. Detta är ju inget problem om båda sidor ger fulla 15-25A men om ex solcellen bara ger 2A så förlorar man 13-23A i laddning. 

Så det löser man genom att stänga av solcellen, då ger laddaren fullt via generatorn. Sett vissa som löst det med relä mot tändning, så lutar åt det.

Nyare modeller har säkert en blåtands funktion där man kan programmera detta men jag tänkte vid inköp att detta skulle ske sömnlöst i bakgrunden där laddaren balanserade för max laddning hela tiden. 

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
1 timme sedan skrev Vestergren:

Så det löser man genom att stänga av solcellen, då ger laddaren fullt via generatorn. Sett vissa som löst det med relä mot tändning, så lutar åt det.

I så fall förstår jag faktiskt inte poängen med produkten, helt ärligt. Jag har solpanelerna via en solcellsregulator till förbrukningsbanken och laddar startbatteriet via generatorn. Ett skiljerelä håller de separerade då generatorn inte laddar. Enkelt, tydligt, billigt och sköter sig själv. 

Redigerad av Peter_K
  • Gilla 2
  • Tack 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
9 timmar sedan skrev Peter_K:

I så fall förstår jag faktiskt inte poängen med produkten, helt ärligt.

Poängen är kanske att man vill begränsa laddningen så mycket som möjligt?

Min första tanke var, varför vill man inte ladda med hela generatorns kapacitet utan bara med max 20 A. Om det dessutom är så att solcellerna begränsar generatorns möjlighet att ge laddning är ju produkten fulländad som laddbegränsare.

(Viss ironi kan förekomma.)

9 timmar sedan skrev Peter_K:

Jag har solpanelerna via en solcellsregulator till förbrukningsbanken och laddar startbatteriet via generatorn. Ett skiljerelä håller de separerade då generatorn inte laddar. Enkelt, tydligt, billigt och sköter sig själv. 

Så har jag det också, men det är nog bara vi som inte använder motorn så mycket som vill ha så mycket laddning som möjligt när motorn går.

Nu frågade ju inte TS om produktvalet, men mitt råd är ändå att skaffa en solcellsregulator och ett skiljerelä.

Victron SmartSolar MPPT 100/20 verkar kosta under tusenlappen och ett skiljerelä från 100:- kronor och uppåt beroende på teknik och fabrikat. Biltemas skiljerelä för 300:- kronor funkar bra och är lätt att installera (behövs ingen åtkomst/sladd till generatorn).

Redigerad av Mackey
  • Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det finns fördelar men troligen inte stora fördelar för system som har samma typ av batterier i start/förbrukning. Och den laddbegränsningen som delar upp det till 50/50 är klart en förbättrings potential. Ctek vet jag inte hur de har löst det men kan vara värt att läsa in sig på, 50/50 där är 10 a från generatorn och det är inte mycket. 

Den största marknaden för denna typ är troligen husbilar som vill få en " allt i ett lösning" med max laddning från sin euro6 generator och koppla in solcellerna i en produkt. 

Personligen löser min dcdc/mppt flera saker ombord då jag har Lifepo4 på förbrukningssidan och bly på start. Och när jag ville köpa en dedikerad solcellsregulator för mitt lifepo4 batterier, då jag normalt sätt alltid kopplat ut min regulator när jag lämnar båten för att undvika överladdning. 

- Ett skiljerelä fungerar inte med Lifepo4 och de har en laddning över 20% ca, då är vilospänningen för hög för relät att öppna och bryta strömmen mellan bankerna. DC/DC sköter nu detta.

- Solcells regulator kommer även ladda startbatteriet när förbrukningssidan är full. 

- DCDC ger "rätt" laddning till litium alt AGM sidan även via generatorn och begränsar strömmarna då många är rädda att bränna upp sin generator vid gång. 

Men för mig personligen va det mest om att få en solcells regulator som jag bara kan ha inkopplad utan att behöva koppla från och sen kunna få ett "skiljerelä" mellan litium och bly. Om jag hade köpt en Victron dc/dc 30 A och en solcells regulator  30A så hade det kostat mig ca 4600 kr, men nu fick jag en allt i ett lösning för ca 1800 kr, och 50 kr för ett relä till tändningen.

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
14 timmar sedan skrev ABC:

Tycker att du ska ta bort dom svarta pilarna på minusledningarna. Om det är strömmen som avses så går den från plus till minus, men som du ritat går den till både plus och minus. Blir lite förvirrande och ser även lite oproffsigt ut.

Ja det är inte så snyggt. Men är egentligen bara för att förtydliga för mig själv vad som ska kopplas. Kopplingschemat är främst tänkt för mig själv och min installation så jag vet vad jag gör när jag kopplar in och därefter.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
13 timmar sedan skrev anuba:

Tyvärr så tillför inte Cteks system så mycket. Du kan lika gärna ha ett skiljerelä. Det största risken är att Ctek S250SE är att den laddar sönder ditt bodelsbatteri. Efter en reklamation av min S250SA erkänner Cetek att man måste ha batterier som tål överladdning. Nya täta batterier skall helst inte överladdas  
https://www.maringuiden.se/forum/topic/107987-cetek-d250sa-och-smartpass120-kokade-mina-batterier/

Om du vill satsa på DCDC-omvandlare mellan start och service hade jag kört med Victron Orion XS 50A och separat solpanelregulator.  Där får du flera trevliga funktioner som förhindrar kokning av servicebatteriet. Ctek har inga sådana inställningsmöjligheter. 

Tack för synpunkter. Tänker att det alltid finns en bättre lösning och jag har själv varit inne på Victron. Men då jag har en Ctek så ser jag det som en ickefråga i dagsläget. ÄVen om SE något bättre än SA finns risken för kokning men i mitt fall så anser jag den vara liten. Under användning så kommer det förbrukas kontinuerligt och när det är långvila så kan jag slå av dom helt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
13 timmar sedan skrev Peter_K:

Främst för att jag varit med om "olyckor" där det varit strömförande för att man glömt tagit ur säkringen. Men också för att jag inte vill att kontinuerlig laddning på batterierna när ingen förbrukning sker. Detta för att Ctek inte kan hantera överladdning

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
32 minuter sedan skrev Jah:

Tack för synpunkter. Tänker att det alltid finns en bättre lösning och jag har själv varit inne på Victron. Men då jag har en Ctek så ser jag det som en ickefråga i dagsläget. ÄVen om SE något bättre än SA finns risken för kokning men i mitt fall så anser jag den vara liten. Under användning så kommer det förbrukas kontinuerligt och när det är långvila så kan jag slå av dom helt.

Då var jag försent ute. Jag har också uppskattat CTEKs enkelhet och monterat in systemet i två båtar. Det är möjligt att jag hade otur och att problemet är löst med SE-modellen.
Du kan åtminstone undvika att använda AGM-läget som laddar upp till 14.7V. Det fick jag som rekommenderat från deras support efter att jag hade kokt mina första uppsättning batterier. 
Eftersom du har tänkt att använda en SmartShunt kommer du få bra koll på om S250SE ligger på 14.5V fastän strömmen är 0A genom batteriet. Detta sker framförallt när du kör motorn. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
42 minuter sedan skrev Jah:

Men också för att jag inte vill att kontinuerlig laddning på batterierna när ingen förbrukning sker. Detta för att Ctek inte kan hantera överladdning

Så som du kopplat har du kontinuerlig förbrukning från din CTEK-enhet, så den kommer sakta dra ur batterierna. 

Enligt manualen finns en float-fas, så du kommer inte skada batteriern med kontinuerligt inkopplade solpaneler - tvärt om faktiskt. 

IMG_4831.jpeg

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
25 minuter sedan skrev anuba:

Då var jag försent ute. Jag har också uppskattat CTEKs enkelhet och monterat in systemet i två båtar. Det är möjligt att jag hade otur och att problemet är löst med SE-modellen.
Du kan åtminstone undvika att använda AGM-läget som laddar upp till 14.7V. Det fick jag som rekommenderat från deras support efter att jag hade kokt mina första uppsättning batterier. 
Eftersom du har tänkt att använda en SmartShunt kommer du få bra koll på om S250SE ligger på 14.5V fastän strömmen är 0A genom batteriet. Detta sker framförallt när du kör motorn. 

När jag kollar lite snabbt skiljer det inte mycket. Det är främst stöd för Litium tror jag.
Kylskåpet kommer i princip alltid vara på så risken med 0A är liten.
Men jag kommer definitivt vara uppmärksam på detta nu.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
31 minuter sedan skrev Peter_K:

Så som du kopplat har du kontinuerlig förbrukning från din CTEK-enhet, så den kommer sakta dra ur batterierna. 

Enligt manualen finns en float-fas, så du kommer inte skada batteriern med kontinuerligt inkopplade solpaneler - tvärt om faktiskt. 

IMG_4831.jpeg

Det där borde motionera batteriet bra. Vore kul att testa på ett helt urladdat batteri å se hur det återhämtar sig.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
6 minuter sedan skrev Jah:

Det där borde motionera batteriet bra. Vore kul att testa på ett helt urladdat batteri å se hur det återhämtar sig.

Nej, ”float” motionerar inte ett batteri. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
8 minuter sedan skrev Peter_K:

Nej, ”float” motionerar inte ett batteri. 

Syftar på hela laddprogrammet 👍

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
16 timmar sedan skrev ABC:

Om man ska vara Besserwisser så vandrar elektronerna egentligen från negativ pol till poitiv pol, så alltså är det i verkligheten egentligen de svarta pilarna som är korrekta🧐

Men det är som @ABC skriver att det är brukligt att man i scheman och teori utgår från positiv till negativ riktning, så här skiljer sig teori och verklighet, men oavsett så kan de inte gå åt varsitt håll som nu indikerat🙂

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...