leifans 0 Postad 4 April Har plockat ner stävöglan då virket i förstärkningen var murken, sågat upp plasten på insidan. Nu är det ett tomrum som ska fyllas upp innan jag plastar fast "locket" igen. Vill helst inte fylla utrymmet med trä igen utan funderar på något annat material. Locket är 20*8 cm och knappt 1 cm tjockt och jag kommer plasta fast det med några lager till. Stävöglan används för att få upp båten på släpet. Har inte en aning hur mycket båten väger men den är 5,20*2,20 och har en rak Mercruiser 6:a så det blir några kilo som ska upp. * Fungerar det att hälla ner polyester uppifrån så det blir ett slutet utrymme? Härdar det/värmeutveckling? *Annan lösning? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Hybro 1 188 Postad 4 April (redigerade) 2025-04-04 vid 07:12 skrev leifans: Har plockat ner stävöglan då virket i förstärkningen var murken, sågat upp plasten på insidan. Nu är det ett tomrum som ska fyllas upp innan jag plastar fast "locket" igen. Vill helst inte fylla utrymmet med trä igen utan funderar på något annat material. Locket är 20*8 cm och knappt 1 cm tjockt och jag kommer plasta fast det med några lager till. Stävöglan används för att få upp båten på släpet. Har inte en aning hur mycket båten väger men den är 5,20*2,20 och har en rak Mercruiser 6:a så det blir några kilo som ska upp. * Fungerar det att hälla ner polyester uppifrån så det blir ett slutet utrymme? Härdar det/värmeutveckling? *Annan lösning? Utan glasfiber blir det dålig hållfasthet. Och polyester med tillhörande härdare behöver inte kontakt med luft för att härda. Glasfibern ska vara för polyester. Varför inte plasta in en ubalk ev vinkeljärn av rostfritt? Så långt som de får plats. Se till att borra hål för dragöglan och montera denna innan du plastar. Redigerad 4 April av Hybro Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Boanjohan 595 Postad 4 April (redigerade) En liten bild hade inte skadat för att förstå lite bättre hur det ser ut. Du hat fått ett bra svar redan. Ett annat alternativ kan vara att fylla hela tomrummet med långtrådigt glasfiberspackel och innan det härdat trycka dit locket. Lägg lite spackel på locket innan du trycker dit det. Låt det härda. Sedan slipar du av ytan på lock och typ en decimeter eller så runt om och plastar på några lager glasfibermatta. Borra nytt hål för öglan och montera dit den. Klart. Och som @Hybro skrev, fylla med enbart ren polyester är inte bra alternativ. Redigerad 4 April av Boanjohan Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
leifans 0 Postad 5 April Tack för era svar. Har förkastat idén med att fylla utrymmet med polyester. Blir lite knöligt med rostfritt så nu har det inhandlats långtrådigt glasfiberspackel. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
anuba 448 Postad tisdag kl 09:15 Även om du inte är så förtjust i trä så fungerar det oftast rätt bra att plasta in en bit formplywood för att få bättre stabilitet. Jag har många inplastade träbitar i in båt bakom knapar och pulpit som inte ruttnar. Det gäller dock att lägga glasfiber på bägge sidorna och att börja fästa den med glasfiberspackel. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
leifans 0 Postad onsdag kl 07:14 Använder en hel del plywood som jag plastar in så det är jag inte främmande för, tack för impulsen. Träbiten i mitt fall är som ett trekantig "vedträ" som har ca 8 cm per sida och 20 cm lång. Kan limma ihop en träbit av plywood men då det är ojämt där den ska vara mot så måste jag plasta/spackla ändå. Blir enklare, och förhoppningsvis lika starkt, om jag fyller utrymmet med glasfiberspackel. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser