Gå till innehåll
onsdag 16 april 2025
VejbySnipa

Albin AD2 kylvattensproblem (impelleraxeln)

Rekommendera Poster

Hej, 

jag har problem med kylarvattnet på min Albin AD2. Jag har varit ute ett par gånger efter sjösättning i våras och allt har fungerat som det ska fram tills igår. Efter en kort tur så slutade motorn att kasta ut kylvatten. Det kommer alltså inget vatten igenom överhuvudtaget. 

Jag hoppades på att impellern gett sig så öppnade upp och kollade, men den ser fin ut. Däremot så verkar det som att axeln som driver impellern inte driver. 

Någon som vet vad detta kan bero på? 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kanske det invulkade navet i impellern har släppt så att axeln visserligen roterar men navet spinner bara inuti impellern och driver den inte runt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
3 timmar sedan skrev TSventon:

Kanske det invulkade navet i impellern har släppt så att axeln visserligen roterar men navet spinner bara inuti impellern och driver den inte runt.

Tack för tips, men man ser att axeln inte driver runt. Jag kan tvinga den förhand och då snurrar impellern. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Finns manualer på nätet.

Såg också nån renoveringssats, tätningar och impeller, samt en sprint.

Då tänker jag som så att sprinten kan vara en brytpinne som ska gå av ifall pumpen frusit, en impellervinge lossnat och kilt fast o s v. 

Allt för att rädda det som driver axeln.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
9 timmar sedan skrev Hybro:

Finns manualer på nätet.

Såg också nån renoveringssats, tätningar och impeller, samt en sprint.

Då tänker jag som så att sprinten kan vara en brytpinne som ska gå av ifall pumpen frusit, en impellervinge lossnat och kilt fast o s v. 

Allt för att rädda det som driver axeln.

Ja, jag tror och hoppas att det ska vara brytpinnen. Ska skruva isär och kolla om jag kan se något defekt. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...