fjord815SSE 3 Postad 3 April Hej upptäckte idag att ena motorn saknar hjulet till kompressorn varför tar man bort det hjulet magnet koppling tror jag att det sitter där ? Tidigare ägaren har tagit bort den enligt nuvarande ägare. Alltid kört utan kompressor Båten har inga problem att komma iväg en storbro 31a Vad kostar det att återställa tror ni ? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
NW355 255 Postad 3 April Runt 4000 för magnetkoppling. Remhjul ifrån VP vet jag inte pris på, men remmen kostar 200-300 . Kolla så att du kan rotera den. Oljan i bakre gavelns synkroniserings växel behöver nog bytas, 100ml åtgår. Är SB motorns kompressor lika plundrad? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
fjord815SSE 3 Postad 3 April Nä där ser allt okej ut tyckte det verkar lite mysko den stora silvriga delen går inte att rubba men lila axeln är inga problem att dra runt med handkraft Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
NW355 255 Postad 4 April Den silvriga delen är permanent fast via bultförband. Snurrar axeln lätt så är det delarna på bilden som erfordras(ej 9 o 10) , multirem (6PK1200) och ett oljebyte. Spelet mellan 17 och 14 ska vara 0,5 mm +/- 0,1, erhålles via shimsen(16). Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
fjord815SSE 3 Postad 4 April Vilken service då är det bara leta reda på något företag som säljer allt 😃 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
fjord815SSE 3 Postad 4 April Tack för all hjälp 😄👍👍 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Capitan 289 Postad 4 April Om båten funkar fint utan kompressor så är det ju bara fördelar att slippa den samt skönt att slippa oljudet Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
fjord815SSE 3 Postad 4 April Jo enligt nuvarande ägare så går den över 28 knop och så snabbt vill inte jag åka med en storö31a käns som den skulle överplana. Men vi får se i maj när den kommer i sjön Jo jag har hört att det låter en hel del med kompressorerna Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Capitan 289 Postad 5 April 2025-04-04 vid 18:59 skrev fjord815SSE: Jo enligt nuvarande ägare så går den över 28 knop och så snabbt vill inte jag åka med en storö31a käns som den skulle överplana. Men vi får se i maj när den kommer i sjön Jo jag har hört att det låter en hel del med kompressorerna Marsch och topphastighet påverkas inte av kompressorn eftersom den bara går in mellan vissa varvtal (ca 1600-2400). Detta för att ge mer vrid/effekt för att snabbare komma upp i planing. Vissa båtar måste ha kompressorn för att komma upp i planing. Man bör heller aldrig köra längre stunder med kompressorn inkopplad utan den finns där av ovan nämnd anledning Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
fjord815SSE 3 Postad söndag kl 20:04 Okej nä för mig blir det att tuffa runt I 8-10 knop och behöver man komma iväg snabbare så blir det nog runt 20 knop men mesta del som sagt 8-10 knop Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Vestergren 35 Postad söndag kl 23:00 Kan vara värt att se vilka varvtal som nuvarande ägare legat på för olika farter. Många sätter dit en brytare för att hindra kompressorn gå igång om man ofta ligger i dessa varvtal längre perioder, här kanske de helt sonika tog bort allt istället 😅 Kan ju bli du lagar något för flera tusen som du direkt får koppla ut. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
fjord815SSE 3 Postad måndag kl 08:05 Okej nä för mig blir det att tuffa runt I 9-10 Och det fins en kontakt där det är text av/på kompressorer Nuvarande ägare säger att det aldrig har suttit remmar till kompressorerna Får prova när vi lägger I båten vad som ska göras. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Georg_Ohm 4 841 Postad måndag kl 16:41 Magnetkopplingen är inte unik för marinmotorer. Man återfinner likadana och liknande i personbilars och lätta lastbilar där dom kopplar in och ur kompressorn till luftkonditionering, och även för att koppla in och ur generatorer, varför det skall vara nödvändigt. Så magnetkopplingen kan vara billigare om man letar på landsvägsfordonsmarknaden. Jag har även sett att ”Mr Wang i Kinna” * har denna komponent i sitt stora sortiment. * AliExpress i Folkdiktaturen Kina. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
fjord815SSE 3 Postad måndag kl 18:27 Japp såg det men som sagt behöver man den inte så läger jag inte ner allt förmycket jobb och letar. Men tack för tipset Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser