Gå till innehåll
onsdag 09 april 2025
Nickson

Vatten i motorrum

Rekommendera Poster

Dags att fixa inför säsong: Köpte båt i slutet av förra sommaren och vid provkörning var allt lugnt. Efter att jag själv lagt i den i hemmahamn upptäckte jag en dag att den tar in vatten någonstans ifrån när den ligger vid kaj, ca 5-10 liter per dygn. Har en Mercruiser 5,0 MPI med Alpha-drev. Får inte tag på förra ägaren längre då de flyttat utomlands så kan inte kolla med han. Låter det som att bälgsats behöver bytas? Eller vad kan man annars tänka sig? 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
  2025-04-03 vid 17:01 skrev Nickson:

Dags att fixa inför säsong: Köpte båt i slutet av förra sommaren och vid provkörning var allt lugnt. Efter att jag själv lagt i den i hemmahamn upptäckte jag en dag att den tar in vatten någonstans ifrån när den ligger vid kaj, ca 5-10 liter per dygn. Har en Mercruiser 5,0 MPI med Alpha-drev. Får inte tag på förra ägaren längre då de flyttat utomlands så kan inte kolla med han. Låter det som att bälgsats behöver bytas? Eller vad kan man annars tänka sig? 

Finns många bovar, radar upp några till dig.

Drivaxelbälg.

Växelvajerbälg.

Styrtapp.

Sköld.

Avsaknad av dyvikan eller otät.

Något vattenintag (motorn, toalett ect).

Hål i skrovet.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Med den mängden vatten så skulle jag lägga ut lite papper runt dem punkterna som patrik rekommendera. Vänta en timme sen bara att börja med uteslutningsmetoden. 

Skulle även dubbelkolla att länspumpen fungerar som den ska för tyvärr blir aldrig ett läckage mindre av sig själv. 

Återkoppla gärna om du hittar läckaget

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
  2025-04-03 vid 18:31 skrev SkeppOhoy:

tyvärr blir aldrig ett läckage mindre av sig själv. 

Nog kan läckande kopplingar ärga ihop om man har riktig tur. Men inte med de volymerna förstås.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Sitter drt en separat vattenpump på motorn? Dom har en tendens att läcka...

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack för era inputs!

Nu står båten på land så får försöka gå igenom punkterna ovan efter de förutsättningarna, det är ingen separat vattenpump på motorn. 

Ska uppdatera framöver hur det går :) 

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har en kompis som hade liknande setup. Han fick ett läckage mellan skölden och skrovet som var väldigt svår att hitta. Då båten var en Ryd 23 DC försvann mycket ner i mellanskrovet. 
Åtgärden vara blev att montera ur motorn och sätta tillbaka den.

Hoppas att du inte har det felet.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
  2025-04-04 vid 07:18 skrev Nickson:

Tack för era inputs!

Nu står båten på land så får försöka gå igenom punkterna ovan efter de förutsättningarna, det är ingen separat vattenpump på motorn. 

Ska uppdatera framöver hur det går :) 

Det är tyvärr svårare att hitta läckor när båten står på torra land, men naturligtvis bra för nattsömnen.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
  2025-04-04 vid 18:10 skrev Rascal:

Det är tyvärr svårare att hitta läckor när båten står på torra land, men naturligtvis bra för nattsömnen.

Jo det är sant men framkom inte av inlägget. När någon skriver att den tar in vatten när den ligger vid kaj så tar jag för givet att den ligger i plurret. Hade aldrig skrivit som jag skrev om jag visste att den låg på land. Hade förmodligen inte ens svarat då. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
  2025-04-04 vid 18:26 skrev SkeppOhoy:

Jo det är sant men framkom inte av inlägget. När någon skriver att den tar in vatten när den ligger vid kaj så tar jag för givet att den ligger i plurret. Hade aldrig skrivit som jag skrev om jag visste att den låg på land. Hade förmodligen inte ens svarat då. 

Jag svarade inte på ditt inlägg, utan citerade TS inlägg.

Dessutom trodde jag också att båten låg i sjön när du svarade och att den tagits upp igen.

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tyvärr så tror jag (om det inte finns någon dokumentation att den är utbytt) att vinnaren är styrtappen.

Har bytt många såna genom åren på mina båtar och andras.

Självklart kan bälgarna vara slut men det ser man.

Av någon sjuk anledning så monteras inte rostfri styrtapp från fabrik, finns såklart.

Finns 2 sätt att byta den, skitjobbigt eller lätt. Jag använder Biltemas inspektionskamera till laptoppen och kollar på den via maskinrummet, extremt rostig = slut.

Många byter bara den och tror att det är frid och fröjd, men bussningar och packbox skall bytas samtidigt.

När @Nickson har lite mera information så kan vi hjälpa honom, går inte att gissa sig fram utan fakta.

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
  2025-04-04 vid 18:35 skrev Rascal:

Jag svarade inte på ditt inlägg, utan citerade TS inlägg.

Dessutom trodde jag också att båten låg i sjön när du svarade och att den tagits upp igen.

Sorry missuppfattade ditt svar helt Rascal. My bad. 

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
  2025-04-03 vid 17:28 skrev patrikflink:

Finns många bovar, radar upp några till dig.

Drivaxelbälg.

Växelvajerbälg.

Styrtapp.

Sköld.

Avsaknad av dyvikan eller otät.

Något vattenintag (motorn, toalett ect).

Hål i skrovet.

Glöm inte ev vattentank 🙂 Jag letade som fasen efter vart vattnet i mitt kölsvin kom från. Efter mycket om och men så fann jag boven, en vattentank i aluminium som såg ut som ett såll på insidan. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag förstår att det inte är lätt att peka ut den riktiga boven i detta, behövde tips på vad jag ska kolla så är därför tacksam för engagemang och era tips! Dessutom kan det ju vara så att någon haft samma fel innan och då blir man mer spot on i felsökningen.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Regn kan också vara en källa. Om man bara tittar till båten då och då så ksn det vara svårt att lista ut att det varit regnskuren mellsn besöken som är boven.

Tipset att smaka på vattnet brukar ofta nämnas i sånna här trådar. Om det inte är allt för skitigt/oljigt så är det ett bra tips.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...