Gå till innehåll
måndag 14 april 2025
Crille58

Båten vill luta åt barbord

Rekommendera Poster

Har ett litet problem. Har en Uttern 5000 DC som vill luta över åt barbord vid 12-15 knop. Tänkte höra med er om ni har något förslag på varför. Har själv lite misstanke på att det fenanoden som behöver justeras, men är inte säker på det. Tar tacksamt emot tankar och förslag

Christer

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Barbord är ju inte bra att ha på sjön eftersom man inte skall dricka och köra båt. 

Båten lär väl luta pga propellerns rotation, och du kan kompensera det med trimplan. 

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
  2025-04-02 vid 21:48 skrev Peter_K:

Barbord är ju inte bra att ha på sjön eftersom man inte skall dricka och köra båt. 

Båten lär väl luta pga propellerns rotation, och du kan kompensera det med trimplan. 

😂man skall inte skriva när huvudet är trött 😂 men detta fenomen har kommit efter att jag bytte ut växelhuset. Så det är därför jag funderade på om det kunde hjälpa att justera fenanoden.

Tänkte att jag skulle gå in och rätta mitt inlägg, men kan inte hitta var jag kan gör det. Har du möjligen koll på det?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Lossa fenanoden och skruva fast den åt styrbord - ett lätt test att genomföra (du behöver ju inte ta upp båten).

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Bakkant på fenan skall vridas vänster, om du vill att båten skall dra åt höger.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Menar trådskaparen att båten enbart lutar så är det trimplan som gäller om inte motorn väldigt långt ned men menar ts att båten vill gira åt bb (tjyvhålla emot) så är det justering av trimfenan som gäller

• Tack 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Är det Mercruiserdrev du har?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
  2025-04-03 vid 16:38 skrev Rollen:

Är det Mercruiserdrev du har?

Är det inte utombordare?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Yes, det är utombordare. Yamaha 60 hk

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Om det bara lutar mellan 12-15 knop föreslår jag att antingen köra fortare eller långsammare. Det blir väl som värst svall just där i kring. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...