Crille58 0 Postad 2 April Har ett litet problem. Har en Uttern 5000 DC som vill luta över åt barbord vid 12-15 knop. Tänkte höra med er om ni har något förslag på varför. Har själv lite misstanke på att det fenanoden som behöver justeras, men är inte säker på det. Tar tacksamt emot tankar och förslag Christer Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 254 Postad 2 April Barbord är ju inte bra att ha på sjön eftersom man inte skall dricka och köra båt. Båten lär väl luta pga propellerns rotation, och du kan kompensera det med trimplan. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Crille58 0 Postad 3 April 2025-04-02 vid 21:48 skrev Peter_K: Barbord är ju inte bra att ha på sjön eftersom man inte skall dricka och köra båt. Båten lär väl luta pga propellerns rotation, och du kan kompensera det med trimplan. 😂man skall inte skriva när huvudet är trött 😂 men detta fenomen har kommit efter att jag bytte ut växelhuset. Så det är därför jag funderade på om det kunde hjälpa att justera fenanoden. Tänkte att jag skulle gå in och rätta mitt inlägg, men kan inte hitta var jag kan gör det. Har du möjligen koll på det? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Marina16GT 13 Postad 3 April Lossa fenanoden och skruva fast den åt styrbord - ett lätt test att genomföra (du behöver ju inte ta upp båten). Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jorgen01 480 Postad 3 April Bakkant på fenan skall vridas vänster, om du vill att båten skall dra åt höger. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
micke_102 60 Postad 3 April Menar trådskaparen att båten enbart lutar så är det trimplan som gäller om inte motorn väldigt långt ned men menar ts att båten vill gira åt bb (tjyvhålla emot) så är det justering av trimfenan som gäller 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rollen 558 Postad 3 April Är det Mercruiserdrev du har? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
micke_102 60 Postad 3 April 2025-04-03 vid 16:38 skrev Rollen: Är det Mercruiserdrev du har? Är det inte utombordare? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Crille58 0 Postad 3 April Yes, det är utombordare. Yamaha 60 hk Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Paul_Schtek 72 Postad 3 April Om det bara lutar mellan 12-15 knop föreslår jag att antingen köra fortare eller långsammare. Det blir väl som värst svall just där i kring. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser