patrikflink 848 Postad 2 April (redigerade) Såg någonstans att Sjöfartsverket hade strul med appen. Fungerar fortfarande inte, men dom hänvisar till att lägga till denna adress: https://viva.sjofartsverket.se/ Där finns information! Uppdatering! Fick möjlighet att installera appen helt plötsligt på länken ovan. Redigerad 2 April av patrikflink Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
raol 2 374 Postad 2 April (redigerade) Tyvärr har de helt förstört den tjänsten nu. Riktigt, riktigt illa. Visst kan man få fram det mesta av informationen som fanns tidigare, men det är mycket krångligare och är inte lika översiktligt. Att inte längre ha sjökortsbakgrund är också skit. Sen är informationen från mätstationer helt borta förutom vind, vattenstånd och temperatur. Strömmar och våghöjdsdata finns inte där längre (man kan se den om man klickar och öppnar på en ny sida, så man inte längre kan se kartöversikten - där man tidigare fick upp det i en sidospalt och hade full översikt!). Det är så förbannat typiskt. Allt ska snuttifieras och anpassas efter de mest inkompetenta användarna. Redigerad 2 April av raol Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
patrikflink 848 Postad 3 April 2025-04-02 vid 21:55 skrev raol: Tyvärr har de helt förstört den tjänsten nu. Riktigt, riktigt illa. Visst kan man få fram det mesta av informationen som fanns tidigare, men det är mycket krångligare och är inte lika översiktligt. Att inte längre ha sjökortsbakgrund är också skit. Sen är informationen från mätstationer helt borta förutom vind, vattenstånd och temperatur. Strömmar och våghöjdsdata finns inte där längre (man kan se den om man klickar och öppnar på en ny sida, så man inte längre kan se kartöversikten - där man tidigare fick upp det i en sidospalt och hade full översikt!). Det är så förbannat typiskt. Allt ska snuttifieras och anpassas efter de mest inkompetenta användarna. Syfte för mig är vindriktning och styrkan. Brukar jämföra med vindprognoser från SMHI, YR, Kustväder. Inte att alla har samma såklart (ser det som ett större problem) och livedata från Viva. Sen använder jag Blixtnedslag för att se på radarbilden var regnet är och kolla Viva om det kommer där jag är, fungerar perfekt (bättre än prognoser från SMHI tex). Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser