Gå till innehåll
onsdag 09 april 2025
acateon

Hur mycket effekt får ni av solpanelen på rufftaket?

Rekommendera Poster

Hallå på er!

Jag har en 120 W panel på rufftaket som jag misstänker är kass. Dock visar den "rätt" värden i form av volttal men effekten är extremt dålig.

Tror att panelen som max varit uppe i hälften av max angiven specifikation när solen står högt och är oskuggad. Panelen är av flexibel typ.

Hur upplever ni andra med paneler på rufftaket/luckgaraget. Hur stor effekt av panels max får ni ut?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Jag får nog ut max 65-70% av mina båda "80W" (dvs c:a 7-8A laddström @14V ~ 110W), hårda aluminum/glaskapslade paneler monterade platt på motorbåtstaket.

Effekten är ju en maxeffekt, angiven vid optimal temperatur (=sval panel) och extremt stark och rättriktad solinstrålning (inte sällan används värden kring  800-1000W/m²).

Räkneexempel:

En fin och mycket klar sommardag kan solinstrålningen uppgå till c:a 600-700W/m² i Sverige. I och med den icke optimala vinkeln kanske panelen nås av 80% av detta (45° vinkel ger t ex cos[45°]=0,71).

Mina paneler är c:a 1m² totalt så med en typisk verkningsgrad på 20% skulle de en sådan dag teoretiskt ge 700W x 80% x 20% = 112W. Stämmer alltså riktigt bra !

Flexibla/mjuka paneler har i allmänhet något lägre verkningsgrad, så dina värden är inte orimliga.

Redigerad av IngemarE

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

På en båt har vi en 70 W panel på luckgarager som har gett 63 W som max men normalt mellan ca 25-45 W.

Om jag duggar panelen med handflatan ca 30 cm ovan panelen minskar effekten med ca 80 %.

På en annan båt har vi en 100 W panel.

I två av hörnen går tre linor från masten ca två cm ovan panelen och den lämnar ca 25 W under bra förhållanden.

Tar jag bort linorna ökar effekten markant.

Så jag tror, precis som IngemarE ovan att du nog ligger ungefär rätt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Kan va värt att kolla vilken regulator du har, en mppt ska väl kunna ge 20-30% mer än en pwm. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Postad (redigerade)
  2025-04-02 vid 10:34 skrev Vestergren:

Kan va värt att kolla vilken regulator du har, en mppt ska väl kunna ge 20-30% mer än en pwm. 

Mina uträkningar och exempel gällde med en optimal regulator, så den aspekten är redan inkluderad.

Men visst är det värt att kolla upp typen av regulator. Att sedan en regulatortyp KAN ge 20-30% mer än en annan innebär dock inte att de alltid gör det.

Och ingen regulatortyp kan ge mer effekt ut än vad panelen ger in i den 😉

Redigerad av IngemarE
  • Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
  2025-04-02 vid 10:34 skrev Vestergren:

Som jag har förstått det så är den största effektivitetökningen med MPPT när batterierna är rejält urladdade. En MPPT har oftast en högre egenförbrukning än en PWM och därför kan faktiskt en PWM vara effektivare i vissa lägen.

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Teorin är att en mppt tar tillvara på diffen mellan solpanelernas spänning och laddspänningen, medans detta går förlorat med en pwm.

Så om panelen ger en topp spänning på 19v och laddning ger 14.5 v, då omvandlar mppt dessa 4.5v till laddning medans pwm bara tar 14.5 av de 19. Så denna differensen borde vara större vid ett mer urladdat batteri men tar inte bort fördelen. Så ger panelen låg spänning så försvinner den stora fördelen. 

Men generellt sägs väl en mppt vara bäst i kallare och skiftande/molniga förhållanden. Så det kan vara en ide att uppgradera om man tycker man får dåligt med laddning från sin solpanel i den svenska sommaren! 

Jag själv har precis köpt en mppt som ska byta ut min nuvarande pwm då jag tyckte min laddning va lite låg förra sommaren.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

För några år sedan gjorde jag ett experiment med en solpanel. Jag kopplade en solpanel via en vanlig regulator (ej MPPT) till ett blybatteri med cirka 60% laddning. Testet gjordes i första halvan av augusti i Stockholmstrakten. Jag mätte ström och spänning till batteriet och räknade ut effekten.

När panelen riktades rakt mot solen vid klarblå himmel fick jag ut märkeffekt. När jag la den platt mot marken fick jag ut cirka halva märkeffekten. När solen sedan gick I moln sjönk effekten till cirka 10% av märkeffekten.

Året efter köpte jag mycket större solpaneler. 

• Gilla 2
  • Haha 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Postad (redigerade)
  2025-04-02 vid 15:14 skrev Vestergren:

Så om panelen ger en topp spänning på 19v och laddning ger 14.5 v, då omvandlar mppt dessa 4.5v till laddning medans pwm bara tar 14.5 av de 19. Så denna differensen borde vara större vid ett mer urladdat batteri men tar inte bort fördelen. Så ger panelen låg spänning så försvinner den stora fördelen

Nja, vid ett mer urladdat batteri försvinner nästan hela fördelen.

För då vill batterierna sluka i sig mer än vad panelen orkar ge, och spänningen sjunker drastiskt. Det blir i praktiken ingen "överspänning" för MPPT-regulatorn att omvandla till mer ström.

Sedan beskriver du egentligen funktionen hos en linjärregulator, inte PWM. Där blir mycket riktigt hela mellanskillnaden bara förlustvärme.

I resonemangen glömmer man (som ovan) också ofta bort hur lastberoende spänningen är på en solpanel, samt att den under mycket stor del av laddfasen kommer vara så nerlastad att spänningen in till regulatorn inte är mycket över batterispänningen.

2025-04-02 vid 15:14 skrev Vestergren:

Men generellt sägs väl en mppt vara bäst i kallare och skiftande/molniga förhållanden. Så det kan vara en ide att uppgradera om man tycker man får dåligt med laddning från sin solpanel i den svenska sommaren! 

Jag själv har precis köpt en mppt som ska byta ut min nuvarande pwm då jag tyckte min laddning va lite låg förra sommaren

Betydligt bättre vore nog att som @Eld- i första hand lägga pengarna på mer solpaneler...😉

Redigerad av IngemarE

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

När vår båt var ny så hade varvet monterat skitpaneler av okänt Kinafabrikat (2x100W på rufftaket) på den. Efter något år ledsnade jag på att jag fick dålig laddning. Jag hade en 30W-panel liggande hemma som jag tog med som referens. Kopplade in 30-wattaren, skuggade den ena panelen och la 30-wattaren över en av panelerna. Det gav ungefär samma effekt (samma regulator). Så fabrikat kan ibland betyda väldigt mycket på vilken effekt en panel ger. Uppgiven effekt kan ibland vara korrekt när de är nya men "åldras" rätt snabbt. Ibland är uppgiven effekt inte korrekt. Hur många kontrollmäter en nyanskaffad panel?

Jag reklamerade och fick de ursprungliga panelerna bytta till nya likadana. Efter något år var det samma visa igen. Då garantibyttes de till Sunbeampaneler som gav en helt annan laddning till batterierna. Dessvärre hade installatören slarvat vid installationen så det kom in fukt i kopplingsblocket där kablarna är anslutna å så blev det kortis. Kortis i en panel "drar med sig" den andra parallellkopplade så båda pajade. Nytt byte till Sunbeams knottriga (den här gången gjorde jag bytet själv och samtidigt kompletterade jag med skyddsdioder...). Nu har de fungerat till belåtenhet i flera år.

Jag har aldrig mätt hur mycket effekt de ger. Självklart ger en platt liggande panel mindre än en som är riktad optimalt mot solen. Jag räknade med att de inte skulle ge 2x100W så jag överdimensionerade från början då jag ville ha dem ur vägen på rufftaket. Att ha en panel på stång är inte heller optimalt om man inte vrider stången hela tiden.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Orkar inte argumentera för ett känt faktum att en mppt är mer effektiv, det va en inflik till TS om han ville få ut mer effekt från sin nuvarande solcell. 

Kolla lite Youtube tester, tydlig skillnad. 

Du får köpa mig en större båt Ingemar så kan jag sätta dit en solcell till 😉

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack för svaren. 

kör med en Victron MPPT och inget spänningsfall att tala om mellan panel och regulatorn. Men det kanske är så att man får räkna med usel verkningsgrad i mitt fall men jag tror fasen den inte orkar över 40% av teoretisk effekt. 

Lägger in två bilder som visar den fasta och en vikbar 150W på sprayhooden som referens från en vecka i juli. Båda slåss med att ha bommen som skuggar ibland. 

IMG_3056.png

IMG_3055.png

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
  2025-04-02 vid 16:43 skrev Lintott:

Att ha en panel på stång är inte heller optimalt om man inte vrider stången hela tiden.

"Hela tiden" innebär ungefär varannan timme när man är förtöjd eller håller någorlunda konstant kurs. Det är värre när man har motvind inomskärs om man vill ha maximal laddning hela tiden.

På sommaren är horisontellt placerade paneler ganska effektiva över dygnet eftersom de blir solbelysta under lång tid. Om inte jag minns fel så mitt på sommaren är horisobtella paneler ungefär lika effektiva som paneler lutade mot söder. Paneler som regelmässigt riktas mot solen ger dubbelt så mycket energi som horisontella.

PS

När man installerar solpaneler på ett hustak har jag funderat lite vilken rikning som är bäst ekonomiskt. Söder ger ju mest energi, men mitt på dagen ser man ofta låga elpriser, så frågan är vilken riktning som genererar/sparar mest pengar. Min gissning är att SV eller SO är mera ekonomiskt fördelaktigt än ett rent sydläge. Elpriset är ofta högre på förmiddagen ocb eftermiddagen.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
  2025-04-02 vid 19:43 skrev acateon:

Tack för svaren. 

kör med en Victron MPPT och inget spänningsfall att tala om mellan panel och regulatorn. Men det kanske är så att man får räkna med usel verkningsgrad i mitt fall men jag tror fasen den inte orkar över 40% av teoretisk effekt. 

Lägger in två bilder som visar den fasta och en vikbar 150W på sprayhooden som referens från en vecka i juli. Båda slåss med att ha bommen som skuggar ibland. 

IMG_3056.png

IMG_3055.png

Med dom graferna hade jag jag köpt en ny panel 😅 

Men om du får två avläsningar på samma vecka så antar jag du ha två regulatorer? Man kan byta mellan dessa bara för att se att inte det är ngn av dom som krånglar innan man köper ny panel. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
  2025-04-02 vid 21:02 skrev Vestergren:

Med dom graferna hade jag jag köpt en ny panel 😅 

Men om du får två avläsningar på samma vecka så antar jag du ha två regulatorer? Man kan byta mellan dessa bara för att se att inte det är ngn av dom som krånglar innan man köper ny panel. 

Lite det jag var inne på... Skapade faktiskt ett garantiärende mot tillverkaren som var helt oförstående och tyckte att det var inom specifikation med alla värden. Får väl kriga på.

Stämmer att jag har två regulatorer, och jag har bytt mellan dem men med samma resultat, dvs undermålig effekt.

Redigerad av acateon

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Du får skriva ut märke och modell på solpanelen så vi andra rösta med våra plånböcker och undvika dom i framtiden. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...