Alsarp 1 Postad 1 April Hej! Jag har en 90-tals Evenrode 60 hk som fungerar perfekt men nu har gängan till den nedre oljepluggen i drevet börjat krångla, skruven ”kuggar över” när jag drar den i botten. Skruv och packning är ny. Vad gör jag? Gängtätning, silikon eller skrota? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rollen 558 Postad 2 April Man kan montera en gänginsats, typ Helicoil. Då får man en gänga av rostfritt stål som håller mycket bättre än gängan i aluminiumgodset. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
IngemarE 3 693 Postad 2 April Finns även (universella) oljepluggar med olika gängor och tillhörande gängtapp att köpa, för att gänga om hålet till en aning större storlek med nya gängor i fräscht material. Tänk på att inte dra oljepluggen för hårt, vanlig orsak till gängpaj i aluminium. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Alsarp 1 Postad 3 April Tack för svar. Är det 3/8” gänga i original? Var hittar jag universella oljepluggar och behövs inte själva sätet också ”breddas” om man tar en större skruv? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
IngemarE 3 693 Postad 3 April 2025-04-03 vid 12:05 skrev Alsarp: Var hittar jag universella oljepluggar och behövs inte själva sätet också ”breddas” om man tar en större skruv? Jo, men det är där gängtappen kommer in. Du gängar alltså om hålet till en aningen större gänga än den som nu är skadad. Finns massor av olika satser i olika prisklasser och dimensioner om du söker på nätet. Här är ett (men bara ett av många) exempel. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
pelle_paltnacke 3 Postad lördag kl 11:31 Jag har en v-coil reparationssats för M14 x 1,5 hemma efter att jag lagade min efter samma problem. Skriv ifall intresse Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Eld- 554 Postad lördag kl 13:17 2025-04-03 vid 17:51 skrev IngemarE: Jo, men det är där gängtappen kommer in. Du gängar alltså om hålet till en aningen större gänga än den som nu är skadad. Finns massor av olika satser i olika prisklasser och dimensioner om du söker på nätet. Här är ett (men bara ett av många) exempel. Visst men packningsytan kan behöva fräsas för att ge plats för en större skalle/packning på den nya pluggen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Alsarp 1 Postad lördag kl 13:30 Tack för alla vänliga svar. Jag har bestämt mig för att införskaffa Helicoil 3/8"-16 och prova detta. Det enda jag känner lite oro för att man måste borra och gänga i 90 grader för att skruven ska bli plan mot sätet..... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser