Georg_Ohm 4 841 Postad söndag kl 18:45 En batterigrupp har ständigt laddats ur. Denna är ansluten till en 50W solcellspanel och en rätt stor äldre Ctec-laddare. Dessutom generatorladdning över relä styrt av DF på generatorn. Under semestervxkorna när motorn gkörts dagligen och/eller då det varit solsken har allting fungerat sim det skall. Batterigruppen är numera ett 90Ah batteri som försörjer larm, värmare, radions minneskrets, ZipWake och länspumpsautomatiken. Denna grupp bryts inte av batterifrånskiljre, dess förbrukare är ständigt spänningssatta.Värmarens spänning får inte brytas, den måste få avsluta själv för att inte bli överhettad. Zipwake gånglägesautomatik har en självrengöringsfunktion som brukar gå igång en gång per dygn. Dom andra sakernas ständiga spänningsmatning är ju självklar. Jag har försökt att mäta förlustströmmar resultatlöst, har ryckt i kablar, och upptäckte en glappkontakt i en laddares anslutning, har bytt ut en solcellsregulator och även Ctecladdaren, det är bra ett par dygn, en eller två veckor, sedan är batteribanken nästintill urladdad igen. Så häromdagen började jag med att skruva loss länspumpens elektroniska nivåvakt. Den kopplades upp på arbetsbordet, och det visade sig att den gav mellan 5 och 7 volt på utgången oavsett om den var torr eller våt. Efter litet mätande fungerade den som den skulle igen, för att efter en stund ge spänning ut vid fel tillfälle. Detta utan belastning. Med en belastning i form av en gammal länspump var det ungefär samma felprocedur igen. Elekteoniska nivåvakter kostar omkring 900- 1200 kronor, helt mekaniska, sådana med en stålkula inuti en flottör kan kosta 139 kr, jag valde en mellanväg, en mekanisk, med en magnetförsedd flottör som påverkar ett hallelement, Biltema 199 kr, garanteras att inte dra någon egen ström alls i viloläge. Och jag kan inte mäta upp någon egenförbrukning i viloläge, svårmätt i aktiverat läge men det är egentligen ointressant då min länspump ändå drar mellan 7 och 8 ampere då den går torr (membranpump). Nu kommer denna nya nivåvakt att kopplas till länspumpen via relä, och även via en strömställare, omkopplare med lägena; auto, av och manuell. Tidigare kunde jag inte påverka länspumen utan att rycka en säkring, vilket ledde till pinsamt miljöbrott då jag hade spillolja i kölsvinet. På arbetsbordet ligger nu min jättegamla ctekladdare, och den har fått ladda några olika batterier med olika kapacitet, även gått i rekond.läget för att återställa ett helt tömt batteri, laddaren funkar nog som den skall, men det där med att rekonditionera misshandlade bly/syrabatterier är nog en slags önskedröm om det skall funka, iofs så fick jag upp spänningen till 12,3, och kunde starta en bilmotor sisådär 6-7 gånger, sedan ville det inte leverera trots att jag kört omkring 10 mil, hade parkerat i nedförsbacke och hade en hjälpstartare med i bilen… om det var en funktionell misstänksamhet eller paranoija visade sig vara vare sig varesig ena eller det andra. Larmet är nästa grej som skall bytas ut, det gamla är beroende av 2G eller om det var 3G, det nya jobbar på annat sätt. Värmaren, en Webasto körs aldrig i skarpt läge, bra nån gång i månden för att den inte skall bäcka igen. Den har ingen fjärrstartsfunktion eller timer, varför den inte bör dra nån ström avstängd. ZipWaken då, minns nu inte vad det stod i specen, men bör ju inte dra mer än var en 50W panel kan ersätta, likadant med radions minneskrts. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
IngemarE 3 689 Postad söndag kl 19:27 39 minuter sedan skrev Georg_Ohm: jag valde en mellanväg, en mekanisk, med en magnetförsedd flottör som påverkar ett hallelement, Men hallelementet måste väl driva pumpen via ett relä ? Nu skriver du inte vad det är för hallelement (Biltema, säljer de sådana komponenter ?), men de klarar ju normalt inte pumpströmmen direkt. Skönt dock att du hittat felet 🙂 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Georg_Ohm 4 841 Postad igår kl 10:58 15 timmar sedan skrev IngemarE: Men hallelementet måste väl driva pumpen via ett relä ? Nu skriver du inte vad det är för hallelement (Biltema, säljer de sådana komponenter ?), men de klarar ju normalt inte pumpströmmen direkt. Skönt dock att du hittat felet 🙂 https://www.biltema.se/bat/pumpar/nivavakter/elektromagnetisk-nivavakt-2000045797 Den skall ju klara 25A… men för att eliminera spänningsfall i långa manöverkablar blir det ett relä också. Ja, jag får ju se på sikt hur nu detta fungerar. Skall koppla bort batteriladdaren idag och se hur/om solen fyller på. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
IngemarE 3 689 Postad igår kl 13:53 (redigerade) Det är nog ett tungelement, alltså magnetkänslig brytare, som sedan styr ett relä i den burken. Samma typ som är vanliga i diverse nivåvakter för låg ström samt i Wema/Kus nivågivare för tankar (de som inte är helt steglösa). Ett Hallelement är däremot en magnetkänslig halvledare som kräver matningsspänning och därför alltid drar ström (om än lite). Redigerad igår kl 13:54 av IngemarE Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Georg_Ohm 4 841 Postad 23 timmar sedan 2 timmar sedan skrev IngemarE: Det är nog ett tungelement, alltså magnetkänslig brytare, som sedan styr ett relä i den burken. Samma typ som är vanliga i diverse nivåvakter för låg ström samt i Wema/Kus nivågivare för tankar (de som inte är helt steglösa). Ett Hallelement är däremot en magnetkänslig halvledare som kräver matningsspänning och därför alltid drar ström (om än lite). Kanske… men givaren måste spänningssättas innan den fungerar. Jag har inte dissekerat den, men innehåller minst ett kretskort enligt manualen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser