Gå till innehåll
torsdag 10 april 2025

Rekommendera Poster

Hej

nybörjare med NMEA här, behöver jag en terminator på den oanvända t-kopplingen i denna bilden? det är terminator i vardera "ända" men inte på ena t-kopplingen

nmea.jpg.f2d4b63e02ee38da1ea8701cdd86f34f.jpg

Sedan så undrar jag, om jag bara har två enheter som behöver kopplas ihop i nuläget, kan jag göra så här om jag använder inline-terminering på kablarna till enheterna?

nmea2.jpg.07644f848b0e9ba1c942fdc82c868849.jpg

Om inte, vad är det enklaste/billigaste sättet att få dom att kommunicera, kommer nog bara ha två enheter en bra tid framöver. Har sett att det finns "kablar" där det är ström in och sedan 4 eller 8 dropputtag på en "dosa" där dom skriver att dom har Inbyggda termistorer, betyder det då att man inte behöver koppla några separata terminatorer och de kvarvarande/oanvända uttagen inte behöver termineras?

tex https://www.marinwebben.se/nmea-2000-kontakter-kablar/startpaket/n2k-natverkspaket-fran-actisence

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
  2025-03-30 vid 18:04 skrev Edvald:

Hej

nybörjare med NMEA här, behöver jag en terminator på den oanvända t-kopplingen i denna bilden? det är terminator i vardera "ända" men inte på ena t-kopplingen

nmea.jpg.f2d4b63e02ee38da1ea8701cdd86f34f.jpg

Sedan så undrar jag, om jag bara har två enheter som behöver kopplas ihop i nuläget, kan jag göra så här om jag använder inline-terminering på kablarna till enheterna?

nmea2.jpg.07644f848b0e9ba1c942fdc82c868849.jpg

Om inte, vad är det enklaste/billigaste sättet att få dom att kommunicera, kommer nog bara ha två enheter en bra tid framöver. Har sett att det finns "kablar" där det är ström in och sedan 4 eller 8 dropputtag på en "dosa" där dom skriver att dom har Inbyggda termistorer, betyder det då att man inte behöver koppla några separata terminatorer och de kvarvarande/oanvända uttagen inte behöver termineras?

tex https://www.marinwebben.se/nmea-2000-kontakter-kablar/startpaket/n2k-natverkspaket-fran-actisence

"Dosorna" är begränsade till antalet anslutningar och kan inte byggas ut. Men de är färdiga med elanslutning och terminatorer. De bildar ett färdigt stomnät med X antal anslutningar.

N2K-stomnät från Garmin/Raymarine/... är mer flexibla men består av flera komponenter. Du måste alltid ha ett stomnät (brukar säljas i ett grundpaket) med en T-koppling för elförsörjning, terminatorer i båda ändar samt erforderligt antal T-kopplingar för anslutning av komponenter. Saknar du någon komponent så finns det reservdelar. Du kan sätta samman T-kopplingarna i ett block eller ansluta dem till varandra med stomnätkabel (annorlunda kontakt jämfört med anslutningskablarna). Vid val av fabrikat så finns det "standard N2K-kontakter" och märkesspecifika kontakter. Garmin har en egen modellserie men det är standardkontakt i dem. Raymarine har en egen kontakt som har mindre diameter (lättare att tråckla genom trånga hål) men som bara fungerar i deras elektronik eller med adapter till övriga fabrikat. Samtliga kontakter har samma datagränssnitt och det finns adaptrar för att byta mellan de olika modellkontakterna.

Till plottrar av olika fabrikat med N2K-anslutning brukar det följa med anslutningskabel (kallas även "dropkabel") med kontakt som passar i plottern. Det är nog ett försäljningstrick för att leda in köparen till plottertillverkarens N2K-kontakter, men det finns som sagt adaptrar om du vill ha någon annan tillverkares kontakttyp.

T-kopplingarna till anslutningarna behöver ingen terminering men om de inte används så går det lika enkelt att ta bort dem.

I min båt finns elektronik från Garmin, Raymarine och andra tillverkare. Stomnätet är Garmin med övergång till Raymarine (till sittbrunnsdisplayerna där kabelvägen är trång), dropkablar för respektive fabrikat och alltsammans fungerar problemfritt trots blandade kablar och fabrikat. Jag gillar verkligen enkelheten i N2K som inte behöver konfigureras som den gamla NMEA0183-kommunikationen.

Redigerad av Lintott

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Postad (redigerade)

Alla NMEA-2k nätverk måste ha två och endast två termineringar. Dom belastar nätverket så att signalnivåerna blir korrekta och förhindrar reflektioner från nätverkets ändar. Har du en oanvänd T-koppling så kan du lämna den så, du får inte sätta dit en tredje terminator.

I din andra figur så saknas termineringar och det är inte ok. Du får inte placera instrument där utan då måste du använda dig av T-kopplingar. Sätter du instrument där har du ju inga termineringar alls.

Slutligen, Actisense har en specialkabel där man slipper bygga nätet själv. Dock för max fyra enheter. Och om det verkligen blir billigare än att sätta ihop nätverket själv får du fundera på. 1.380 kronor låter väldigt mycket för ett litet nätverk. Och om du längre fram kommer på att du behöver fler än fyra enheter så får du ta bort den kabeln och börja om med att bygga ett eget nätverk.

Edit: såg att Lintott var snabbare

Redigerad av ABC
  • Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
  2025-03-30 vid 18:48 skrev ABC:

Alla NMEA-2k nätverk måste ha två och endast två termineringar. Dom belastar nätverket så att signalnivåerna blir korrekta och förhindrar reflektioner från nätverkets ändar. Har du en oanvänd T-koppling så kan du lämna den så, du får inte sätta dit en tredje terminator.

I din andra figur så saknas termineringar och det är inte ok. Du får inte placera instrument där utan då måste du använda dig av T-kopplingar. Sätter du instrument där har du ju inga termineringar alls.

Slutligen, Actisense har en specialkabel där man slipper bygga nätet själv. Dock för max fyra enheter. Och om det verkligen blir billigare än att sätta ihop nätverket själv får du fundera på. 1.380 kronor låter väldigt mycket för ett litet nätverk. Och om du längre fram kommer på att du behöver fler än fyra enheter så får du ta bort den kabeln och börja om med att bygga ett eget nätverk.

Edit: såg att Lintott var snabbare

tänkte att man skulle ha sånna här innan droppkablarna, https://www.hjertmans.se/sv/produkt/elektronik-navigation/wema-nmea2000-terminering-inline

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Postad (redigerade)
  2025-03-30 vid 18:58 skrev Edvald:

tänkte att man skulle ha sånna här innan droppkablarna, https://www.hjertmans.se/sv/produkt/elektronik-navigation/wema-nmea2000-terminering-inline

Vad menar du med "innan dropkablarna" ?

Det du länkar till är väl en kombinerad terminering och dropkabelanslutning. Dvs du sparar in en T-kontakt för drop till en enhet i den ena änden av bussen. Så visst kan du kanske göra så och sätta dem direkt i T-kontakten (din nedre bild och "innanför" dropkablarna). Men bättre är i så fall att sätta dem ute vid respektive instrument, i synnerhet om dropkablarna har lite längd.

EDIT: @ABC hann före....

Redigerad av IngemarE

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

tack för alla svar, en följdfråga, måste det vara ström in på nätverket om de två enheterna jag ska börja med båda har egen separat koppling till ström? jag förstår att om/när man bygger ut så kommer det behövas men är det något som krävs i detta fall? och om inte, kan man ha en nmea kabel från ena till den andra utan t-kopplingar dvs inline

display <-> inline terminering <-> droppkabel <-> inline terminering <-> sensor

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
  2025-03-31 vid 14:27 skrev Edvald:

måste det vara ström in på nätverket om de två enheterna jag ska börja med båda har egen separat koppling till ström?

Inte sällan matas just NMEA-interfacekretsarna i instrumentet från bussens matning. Dessutom kan i värsta fall instrumentet ge felindikering om det upptäcker att NMEA-spänning saknas på bussen. Men visst KAN det finnas instrument som skulle fungera.

2025-03-31 vid 14:27 skrev Edvald:

... kan man ha en nmea kabel från ena till den andra utan t-kopplingar dvs inline

display <-> inline terminering <-> droppkabel <-> inline terminering <-> sensor

Men nu har du plötsligt en sensor med i systemet, och dessa brukar oftast vara försörjda från bussen.

Min rekommendation är att lägga tankemöda och pengarna på en standard men enkel NMEA2000-buss, som de flesta någorlunda insatta kan förstå och känna igen, samt bygga ut i framtiden. Och ansluta det du behöver till den med dropkablar.

• Gilla 5

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...