Tobiasmatsson 0 Postad 30 Mars Hej, Tyckte att oljan i växelhuset var lite ”grumlig” i höstas vid upptagning. Plockade av växelhuset igår för att trycksätta lite lätt, vågar inte riktigt lita på manometern på denna pump så tar det hellre lite lugnt för att inte skada något. Trots lättare tryck så pyser det ur hålen för vattenintag (markerat med rött) och det kom ut lite vatten, misstänker att det inte ska göra det om det är helt tätt? Nästa steg blir att spruta lite såpvatten på tätning runt propelleraxeln och drivaxelns tätningar. Måste bara plocka bort vattenpumphus / impeller först. Tror ni jag är på rätt spår eller kan det vara något annat som är fel? (Sitter nya packningar runt skruvarna) mvh, Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rascal 993 Postad 30 Mars 2025-03-30 vid 12:12 skrev Tobiasmatsson: Hej, Tyckte att oljan i växelhuset var lite ”grumlig” i höstas vid upptagning. Plockade av växelhuset igår för att trycksätta lite lätt, vågar inte riktigt lita på manometern på denna pump så tar det hellre lite lugnt för att inte skada något. Trots lättare tryck så pyser det ur hålen för vattenintag (markerat med rött) och det kom ut lite vatten, misstänker att det inte ska göra det om det är helt tätt? Nästa steg blir att spruta lite såpvatten på tätning runt propelleraxeln och drivaxelns tätningar. Måste bara plocka bort vattenpumphus / impeller först. Tror ni jag är på rätt spår eller kan det vara något annat som är fel? (Sitter nya packningar runt skruvarna) mvh, Det är väl inte tryck du skall kolla, oljan har ju inte runnit ut. Du bör skapa vacuum i växelhuset, vattnet har ju tryckts in. Vissa läckor kan ju vara åt båda håll så det kanske duger med att trycksätta. 2 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Tobiasmatsson 0 Postad 30 Mars 2025-03-30 vid 18:13 skrev Rascal: Det är väl inte tryck du skall kolla, oljan har ju inte runnit ut. Du bör skapa vacuum i växelhuset, vattnet har ju tryckts in. Vissa läckor kan ju vara åt båda håll så det kanske duger med att trycksätta. Tack för svar Får kolla vacuum också, men eftersom trycket inte håller så misstänker jag att det inte är helt tätt. mvh, Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
NW355 255 Postad 30 Mars Läcka i axelgenomföring under impellerhuset kanske, då vatten kommer ur insugningsgälarna. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Hybro 1 184 Postad 31 Mars Aldrig bytt packbox / radial tätning i just växelhus. Men packboxar finns i flera varianter. Täta från ett håll (går alltså att vända för att täta mot det man vill förhindra passera) I t ex en moped motor, vill man inte att gaser från vevhuset ska läcka ut.. I en vattenpump inte att vatten ska läcka in. O s v. Andra gånger inte att t ex olja ska läcka ut. I ett växelhus / växellåda lär det knappast bli övertryck. Somliga har även ventillation. I ett växelhus får det inte läcka in vatten. Det finns även sk dubbelläpp-tätningar, som tätar åt båda hållen. Har det bytts tätning tidigare? Är i så fall tätningen vänd åt rätt håll? Är den rätt monterad från tillverkare? Du får leta sprängskiss på växelhuset eller vända dig till en verkstad, för att bli säker. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Eld- 554 Postad 31 Mars Det läcker uppenbarligen in i pumphuset från växelhuset. Byt hela pumpen den är ganska billig. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Busteri 35 Postad 31 Mars 2025-03-30 vid 18:13 skrev Rascal: Det är väl inte tryck du skall kolla, oljan har ju inte runnit ut. Du bör skapa vacuum i växelhuset, vattnet har ju tryckts in. Vissa läckor kan ju vara åt båda håll så det kanske duger med att trycksätta. Tror du är inne på rätt spår och att det är någon packning vid impelleraxeln som inte är helt tät. Bra att du inte provtrycker med för högt tryck. Man bör inte trycka med mer än 0.8 bar. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Tobiasmatsson 0 Postad 6 April Liten uppdatering i caset: Köpte nya packboxar till drivaxeln och bytte dessa. Passade även på att köpa ett nytt impellerkit när jag ändå var igång. Även ny packbox och oring till växelpinnen (kommer inte på namnet 😅) Testade att skapa lite lättare tryck(ca 5 psi) efter jag bytt detta och faktum är att det nu byggs det upp tryck. Innan pös det ut direkt ur vattenintagen som sagt, så en klar förbättring mot tidigare i alla fall. Visuellt var det i alla fall 1 av 2 packboxar som var i riktigt dåligt skick och metallringen hade gått sönder, så var nog boven i dramat. Dock när jag sprutade lite såpavatten på propelleraxeltätningen så bubblar det lite, provade även att vrida lite på axeln under testet. Upplever att trycket gick ner efter typ 30 sek - 1min, även om det går i långsam takt. Beslutade då att plocka ut de två packboxarna runt propelleraxeln, här kan man se hur det ser ut nu inne i själva huset. (Se bild.) Jag ser inga skador på själva propelleraxeln, den både ser och känns väldigt slät utan några repor/defekter. Däremot är själva huset och ”läppen” längst ner i huset skadad som man kan se. Inväntar 2 nya oem packningar som jag får till veckan, dessa tänkte jag montera med quicksilver adhesive bellows. Som jag förstått så är det viktigaste att propelleraxeln ser fin ut utan skador, för att inte skada packboxarna när axeln roterar. Tror ni jag behöver oroa mig för skadorna i själva huset? Själva kostnaden för ett nytt hus verkar inte vara så skrämmande hög, dock meckigt att få ut som jag förstått. Lutar åt att jag kommer stoppa i två nya packningar och sedan provtrycka lite lätt igen. Förhoppningsvis blir det ingen försämring i alla fall och jag går vidare till nästa projekt 🫡 mvh, Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
excel319 520 Postad 6 April Kanske en onödig fråga, men du skyddar väl propelleraxel, splinsen, med tape eller något annat när du trär på packboxarna? Det är annars lätt att tätningsläppen på boxen blir sårig. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Tobiasmatsson 0 Postad måndag kl 08:25 2025-04-06 vid 15:51 skrev excel319: Kanske en onödig fråga, men du skyddar väl propelleraxel, splinsen, med tape eller något annat när du trär på packboxarna? Det är annars lätt att tätningsläppen på boxen blir sårig. Faktiskt inte gjort det, tyckte jag var så försiktigt när jag böt på drivaxeln. Tänker att axeln där själva splinsen sitter är smalare, men tack för tipset! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser