Gå till innehåll
lördag 05 april 2025
hortlax12

Flagnande botten

Rekommendera Poster

Hejsan.

När jag tog upp båten i höstas såg botten riktigt dålig ut på sina ställen.  Vill inte "göra om" hela botten, så min ide är att skrapa ner till glasfibern (?) i problemområdena och sedan måla direkt på den igen. Eller bör jag använda någon slags "fuktspärr"?  Aldrig varit med om att det lossnar "hela vägen in"  till skrovet förut.

Skulle uppskatta råd om tillvägagångssätt i allmänhet! 

IMG_3995.thumb.jpeg.8ac751cf3c375c3b3a6d0d6a3afd7a27.jpeg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
  2025-03-29 vid 18:06 skrev hortlax12:

Hejsan.

När jag tog upp båten i höstas såg botten riktigt dålig ut på sina ställen.  Vill inte "göra om" hela botten, så min ide är att skrapa ner till glasfibern (?) i problemområdena och sedan måla direkt på den igen. Eller bör jag använda någon slags "fuktspärr"?  Aldrig varit med om att det lossnar "hela vägen in"  till skrovet förut.

IMG_3995.thumb.jpeg.8ac751cf3c375c3b3a6d0d6a3afd7a27.jpeg

Fuktspärr (epoxy) är valfritt men du bör måla på någon form av primer som bottenfärgen kan bita fast i o det kan vara en epoxy. Det finns nog andra typer av primer som kan fungera.

Börja med att slipa så primern får fäste. Om du målar med t.ex. Gelschield så ska du lägga på bottenfärgen inom någon timme efter epoxymålningen. Då binder epoxy och bottenfärg samman och flagnar inte.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
  2025-03-29 vid 18:13 skrev Lintott:

Fuktspärr (epoxy) är valfritt men du bör måla på någon form av primer som bottenfärgen kan bita fast i o det kan vara en epoxy. Det finns nog andra typer av primer som kan fungera.

Börja med att slipa så primern får fäste. Om du målar med t.ex. Gelschield så ska du lägga på bottenfärgen inom någon timme efter epoxymålningen. Då binder epoxy och bottenfärg samman och flagnar inte.

Tack för svar! 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
  2025-03-29 vid 18:06 skrev hortlax12:

Hejsan.

Vad är det för bottenfärg och när är färgen köpt ?

Min ser liknande ut, men den har målats (ny från varv) med en bottenfärg från Jotun som bekräftats vara felaktig. Många norska båtar som målades samtidigt har blivit garantiåtgärdade, men i mitt fall förhalade Jotun det hela så jag till slut tröttnade.

I mitt fall har färgen verkat börja "lösa upp" sig, rest sig och lossnar fläckvis. Lite som man kan ana på din båt, men inte helt likt. Och är det inte Jotun är det säkert inte samma problem.

(Jotun har f.ö. just slutat med bottenfärg för fritidsbåtar, och jag tror det är en av anledningarna till oviljan att fullfölja min reklamation. Det skulle ju innebära att de behöver få en konkurrents färg målad på min båt, efter blästring)

Instämmer i övrigt i @Lintotts svar.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
  2025-03-29 vid 20:37 skrev IngemarE:

Vad är det för bottenfärg och när är färgen köpt ?

Min ser liknande ut, men den har målats (ny från varv) med en bottenfärg från Jotun som bekräftats vara felaktig. Många norska båtar som målades samtidigt har blivit garantiåtgärdade, men i mitt fall förhalade Jotun det hela så jag till slut tröttnade.

I mitt fall har färgen verkat börja "lösa upp" sig, rest sig och lossnar fläckvis. Lite som man kan ana på din båt, men inte helt likt. Och är det inte Jotun är det säkert inte samma problem.

(Jotun har f.ö. just slutat med bottenfärg för fritidsbåtar, och jag tror det är en av anledningarna till oviljan att fullfölja min reklamation. Det skulle ju innebära att de behöver få en konkurrents färg målad på min båt, efter blästring)

Instämmer i övrigt i @Lintotts svar.

Är målad med Trilux, de senaste två säsongerna (minst)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
  2025-03-29 vid 21:21 skrev hortlax12:

Är målad med Trilux, de senaste två säsongerna (minst)

Hur många lager?

Jag kör bara ett med just den färgen.

Satt jättebra när vi tog upp den i höstas. Inga tulpaner men då går vi med båten nästan varje helg.

Detta år bättrar vi bara på lite där och där.

Fattar inte varför alla målar kaka på kaka, det blir snyggt såklart, men inget jag hört från fiskarna.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
  2025-03-30 vid 06:59 skrev patrikflink:

Hur många lager?

Satt jättebra när vi tog upp den i höstas. Inga tulpaner men då går vi med båten nästan varje helg.

Fattar inte varför alla målar kaka på kaka, det blir snyggt såklart, men inget jag hört från fiskarna.

Bytte från vit till svart färg så kändes smakfullt att måla hela ;)

Ligger nog något i det du säger dock!

Har bestämt mig för att köra över hela botten lite mer noggrant med slipen ändå, var redan dåligt på sina ställen när jag målade över det förra året så är nog det rätta att göra…

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
  2025-03-30 vid 07:40 skrev hortlax12:

Bytte från vit till svart färg så kändes smakfullt att måla hela

Beroende på hur botten/vita färgen såg ut och framförallt om den slipades/rengjordes ordenligt innan du lade på den nya svarta, så kan det mycket väl ha varit föroreningar som nu gjort att den svarta släppt på sina ställen. Ser ju ut att vara på väg att resa sig och släppa på ett par ytterligare ställen.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
  2025-03-30 vid 06:59 skrev patrikflink:

Hur många lager?

Rodret var så illa att jag kunde få bort färg enkelt m skrapan. Vad är det kopparfärgade jag ser? Och är det OK att lägga epoxyprimer på det, för att sedan måla?

IMG_4325.jpeg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
  2025-04-02 vid 09:09 skrev hortlax12:

Rodret var så illa att jag kunde få bort färg enkelt m skrapan. Vad är det kopparfärgade jag ser? Och är det OK att lägga epoxyprimer på det, för att sedan måla?

IMG_4325.jpeg

Om man inte vet till 200% att det ÄR epoxi så ska du absolut inte måla in bottenfärg med epoxi!

Jag kan tyvärr inte avgöra på bilden, måste se och känna live (är det epoxi på rodret så är det väldigt hårt att slipa och skrapa).

När jag la epoxi på förra båten så slipade jag ända ner till gelcoaten. Sen rentvättade jag hela skrovet 2 gånger med aceton.

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
  2025-04-02 vid 14:47 skrev patrikflink:

Om man inte vet till 200% att det ÄR epoxi så ska du absolut inte måla in bottenfärg med epoxi!

Jag kan tyvärr inte avgöra på bilden, måste se och känna live (är det epoxi på rodret så är det väldigt hårt att slipa och skrapa).

När jag la epoxi på förra båten så slipade jag ända ner till gelcoaten. Sen rentvättade jag hela skrovet 2 gånger med aceton.

Tack för svar. 

Slutade med att jag endast lade primer där man ser in till glasfiber, målade bottenfärg rakt på det kopparfärgade. Tror att det är äldre färg av annan modell, tex VC17.  Kändes glatt och hårt jämfört med de yttre färglagren. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det ser ut som VC17 och det är en hal färg som är knepig att få nya färglager att fästa på. Jag hade tvättat noga och slipat med 120-papper innan jag punktbättrade, och om du någon gång vill göra någon större insats som att lägga epoxigrund över hela botten så hade jag slipat bort all VC17 med maskin först. Det är en ganska lättslipad färg så inget jättejobb. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...