Gå till innehåll
onsdag 02 april 2025
LSU

Undermåligt AGM-batteri?

Rekommendera Poster

Har två äldre Multimarine 60 Ah AGM-batterier och ett nytt likadant.

Har kopplat isär systemet, laddat batterierna separat och sedan gjort mätningar på vilospänningen.

Det skumma är att de äldre batterierna ligger på 12,89 V resp 12,88 V ett dygn efter laddning.
Medan det nya bara kommer upp i 12,84 V
Laddar med smart laddare.

Efter en vecka är det lika skumt.
De äldre visar 12,81 och 12,80 V
Medan det nya sjunkit till 12,71 V

Har jag fått ett dåligt batteri, som jag bör reklamera?

Avser att koppla samman de tre till en förbrukningsbank.
 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Inte troligt att du når nån framgång med 0.10 V diff.

 

Kör nåt belastningstest... T ex ladda ur någon timme med känd förbrukare.

T ex 100 W lampa. Mät sedan spänning.

Upprepa för varje batteri.

 

Sen så har du minst 2 års garanti enligt konsumentköplagen.

 

I bland ser man att 3 års garanti lämnas.

 

Hörde argumentationen vid Biltemas kundtjänst. En snubbe hade lämnat in ett stendött batteri köpt typ 6 månader tidigare..

Batteriet installerat i en husvagn, som skulle luftas. Totalt dött.

Enligt ägaren allt avstängt.

 

(Troligen inte... Om man t ex inte lyfter av en polskor. Så mycket som drar i vart fall liten ström. T ex larm av olika slag, backup i TV, radio mm.

 

Oavsett. Gick inte att ladda batteriet, då någon cell var död.

 

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan skrev Hybro:

Kör nåt belastningstest

Bra förslag!

Om TS har laddat ur 30 Ah ur batteriet och det visar klart lägre spänning än det borde göra vid halvladdat bör det finnas chans att byta batteriet.

 

3 timmar sedan skrev Hybro:

Sen så har du minst 2 års garanti enligt konsumentköplagen.

 

I bland ser man att 3 års garanti lämnas.

Konsunentköplagen ska inte förväxlas med garanti som är något frivilligt tillverkaren och/eller säljaren väljer att ge sina kunder. En garanti kan i princip se ut hur som helst så det är bra att kolla vad garantin innebär.

 

Enligt KKL ska säljaren åtgärda utsprungliga fel på en produkt. De första sex månaderna måste säljaren kunna visa att felet inte är ursprungligt för att inte vara skylldig att ersätta eller reparera varan, därefter och till tre år efter köpet ska köparen visa att felet är ursprungligt för att få varan reoererad eller utbytt. Säljare tror jag alltid kan välja att betala tillbaks pengarna för varan istället för att byta ut eller reoarera den.

 

Jag tror inte det är något fel på batteriet utan det är snarare så att det är lite olika batterier och det baserar jag på att jag har för mig att Multimarine bara är ett namn på ett batteri som köps av någon tillverkare och får etiketten Multimarine. Det är alltså inte som Tudor, Bosch eller Varta där man kan förvänta sig likformighet om man köper en viss modell även om det hått några år mellan köpen.,

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
7 hours ago, Mackey said:

Bra förslag!

Om TS har laddat ur 30 Ah ur batteriet och det visar klart lägre spänning än det borde göra vid halvladdat bör det finnas chans att byta batteriet.

 

Konsunentköplagen ska inte förväxlas med garanti som är något frivilligt tillverkaren och/eller säljaren väljer att ge sina kunder. En garanti kan i princip se ut hur som helst så det är bra att kolla vad garantin innebär.

 

Enligt KKL ska säljaren åtgärda utsprungliga fel på en produkt. De första sex månaderna måste säljaren kunna visa att felet inte är ursprungligt för att inte vara skylldig att ersätta eller reparera varan, därefter och till tre år efter köpet ska köparen visa att felet är ursprungligt för att få varan reoererad eller utbytt. Säljare tror jag alltid kan välja att betala tillbaks pengarna för varan istället för att byta ut eller reoarera den.

 

Jag tror inte det är något fel på batteriet utan det är snarare så att det är lite olika batterier och det baserar jag på att jag har för mig att Multimarine bara är ett namn på ett batteri som köps av någon tillverkare och får etiketten Multimarine. Det är alltså inte som Tudor, Bosch eller Varta där man kan förvänta sig likformighet om man köper en viss modell även om det hått några år mellan köpen.,

Verkar vara Exide som tillverkar, fick iaf svar därifrån när jag frågade om vilka inställningar som jag ska ha på solcellsregulatorn.

Frågade senare Hjertmans kundtjänst om det avvikande beteendet är något problem.
Fick inte något vettigt svar, så därav att jag söker info på andra ställen.

Hade problem i somras med elstarten till mitt fotogenwallas.
Inte hittat något fel i elsystemet.
Men jag har inte gjort mätning under belastning utan mest tittat på spänningen före och efter.
Började med att lämna in köket, så där ligger inte felet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
7 timmar sedan skrev Mackey:

De första sex månaderna måste säljaren kunna visa att felet inte är ursprungligt för att inte vara skylldig att ersätta eller reparera varan, därefter och till tre år efter köpet ska köparen visa att felet är ursprungligt för att få varan reoererad eller utbytt

Lagen har ändrats 2022, så numera är det näringsidkaren som faktiskt har bevisbördan i hela 2 år, inte 6 mån. Men många säljställen har ännu inte uppdaterat denna, för dem, ofördelaktiga uppdatering av lagen eller vill kännas vid det. Se §17:

https://www.riksdagen.se/sv/dokument-och-lagar/dokument/svensk-forfattningssamling/konsumentkoplag-2022260_sfs-2022-260/#K4

 

7 timmar sedan skrev Mackey:

Jag tror inte det är något fel på batteriet utan det är snarare så att det är lite olika batterier

Det tror jag med. Men gör gärna ett belastningstest.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev LSU:

Hade problem i somras med elstarten till mitt fotogenwallas.
Inte hittat något fel i elsystemet.
Men jag har inte gjort mätning under belastning utan mest tittat på spänningen före och efter.
Började med att lämna in köket, så där ligger inte felet.

Det klassiska vad gäller svårstartade fotogenkök är oxiderade kablar eller kontakter eller för klena kablar. Bytte en gång batterier i en båt då jag trodde de var slut för de inte kunde starta spisen utan att motorn gick men med de nya batterier gick det inte heller. Hade också spisen inne hos en firma som konstaterade att det inte var något fel på den. Slutade med att jag bytte kablar till lite grövre och sn var det aldrig några problem med spisen igen. (Man kan säga att där började jag få upp ögonen för det här med el i båt.)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
15 minutes ago, ChristerN said:

Det klassiska vad gäller svårstartade fotogenkök är oxiderade kablar eller kontakter eller för klena kablar. Bytte en gång batterier i en båt då jag trodde de var slut för de inte kunde starta spisen utan att motorn gick men med de nya batterier gick det inte heller. Hade också spisen inne hos en firma som konstaterade att det inte var något fel på den. Slutade med att jag bytte kablar till lite grövre och sn var det aldrig några problem med spisen igen. (Man kan säga att där började jag få upp ögonen för det här med el i båt.)

Det skumma här är att det finns ett före och efterdatum.
Före fungerade det alltid och efter så fungerade det bara om spänningen var 12,7 V eller högre.

Har också bytt batterier och lämnat in köket, utan framgång.
Men jag har även mätt resistansen från köket till inkopplingspunkten.
Och över varje skarv på vägen dit från batterierna.
Har kvar att mäta spänningen under belastning, när det inte fungerar.

Tänker att det finns tre möjliga fel kvar:
1. Batterierna gör inte riktigt sitt jobb (men där får jag väldigt lite medhåll om att 0,1 V kan ha någon betydelse)
2. Polskorna har dålig kontakt
3. Att jag har för lite laddning, så batterierna blir aldrig tillräckligt laddade

Nummer tre är lite spännande. Det är ju närmast helt omöjligt att veta vad vilospänningen är. Den spänning som jag ser påverkas av solcellen och av olika förbrukare och dessutom av temperatur. Går successivt allt mindre för motor, är ute allt mer, men har samtidigt bytt till 75 W solcell från att tidigare haft 35 W och innan det 25 W. Vi klarade oss en hel sommar med 25 W solcell och märkte inte att generatorn hade gått sönder på våren. Köket startade utan problem, samma med motorn, men på hösten blev det problem. Samma kyl fortfarande, men lyssnar mer på radio och fler saker att ladda.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
27 minuter sedan skrev LSU:

Det skumma här är att det finns ett före och efterdatum.
Före fungerade det alltid och efter så fungerade det bara om spänningen var 12,7 V eller högre.

Jo, det lär vara så med oxiderade kontakter/kablar och var samma på min spis som var monterad så från fabrik.

29 minuter sedan skrev LSU:

Men jag har även mätt resistansen från köket till inkopplingspunkten.

Och mellan batterierna och "inkopplingspunkten"?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 minute ago, ChristerN said:

Jo, det lär vara så med oxiderade kontakter/kablar och var samma på min spis som var monterad så från fabrik.

Och mellan batterierna och "inkopplingspunkten"?

Har en riktigt grov kabel från batterierna till huvudbrytaren och från den till shuntgruppen där spänning och ström mäts.
Redan där går en några dm lång kabel över till säkringen där kökets egna kontakter är anslutna.
Mätt den ledningen inkl säkring och inga problem där.

Efter shuntgruppen kommer skiljereläet som upphört att fungera.
Det skiljer inte längre korrekt, men det kan inte spela någon roll för detta.
I ena änden av skiljereläet går laddningen in och i andra änden  är ansluten till de två batterigrupperna som i praktiken är en grupp iom att skiljereläet inte fungerar fullt ut.

På förbrukningsplinten på skiljereläet sitter en kabel till elcentralen och en till kylskåpet.
På motorplinten antar jag att startmotorn sitter.

Har inte tillräckligt långa armar för att kunna mäta totalen av batteri till inkopplingspunkt, men jag har mätt alla kopplingspunkter på vägen. Skulle iof sig kunna skruva fast en ledning i inkopplingspunkten och mäta inkl den.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev IngemarE:

Lagen har ändrats 2022, så numera är det näringsidkaren som faktiskt har bevisbördan i hela 2 år,

Det hade hag ingen aaaaning om...

 

 

  • Haha 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Krokodilen är din vänn!Screenshot_20250329-105234_Chrome.jpg.15264ec44821691717d6ef9fb664c5af.jpg

 

Sedan behöver du en orm också som vänn också.

Screenshot_20250329-105701_Chrome.jpg.2b995777906a7af8335ec9f1c97e9020.jpg.

 

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

När någon grej inte funkar brukar jag ansluta grejen direkt till batteriet för att förhoppningsvis utesluta att det är grejen det är fel på.

 

Vid något tillfälle har jag råkat ut för att det tillsynes fulladdade batteriet (bra spänning) faktiskt var orsaken trots allt och det förlängde feksökningen en hel del.

 

Batteriet hade alltså rätt spänning, men det fanns ingen uthållighet. Det borde man ju ha upptäckt, men där och då var jag så säker på att batteriet var friskt.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
9 timmar sedan skrev LSU:

- - -
Har kvar att mäta spänningen under belastning, när det inte fungerar.
- - -

En kabel kan visa OK värden utan belastning. När den belastas så faller spänningen. Du ska nog mäta spänningsfallet mellan batteriet och köket vid startförsök för att utesluta dåliga anslutningar på kablarna.

 

Sen kan det vara som @Mackey skriver att batteriet kan ha tröttnat. Ett dåligt batteri kan visa korrekt spänning i vila men rasa vid belastning. Du har visserligen bytt batteriet men det kan vara tillverkningsfel även på nya batterier.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 minutes ago, Lintott said:

En kabel kan visa OK värden utan belastning. När den belastas så faller spänningen. Du ska nog mäta spänningsfallet mellan batteriet och köket vid startförsök för att utesluta dåliga anslutningar på kablarna.

 

Sen kan det vara som @Mackey skriver att batteriet kan ha tröttnat. Ett dåligt batteri kan visa korrekt spänning i vila men rasa vid belastning. Du har visserligen bytt batteriet men det kan vara tillverkningsfel även på nya batterier.

Jag mäter resistansen och den bör fånga dålig anslutningar.

Batterier är svåra att komma underfund med.
Vilospänningen går bara att mäta om det är helt urkopplat och dessutom är den temperaturberoende... Mät en dag senare när temperaturen har stigit och då har vilospänningen ökat!
Så under säsongen så vet man ingenting, eller nästan inget om vilospänningen.
Tror dock att håller ett batteri som är urkopplat hyfsat sin spänning så är det ok.



 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
15 minuter sedan skrev LSU:

Jag mäter resistansen och den bör fånga dålig anslutningar.

Nej, det kan du inte vara säker på.

Mätinstrumentet mäter med väldigt låg ström. Resistans som utgörs av okontakt, oxid o.s.v. är inte alltid ett konstant värde vid alla strömmar.

 

21 minuter sedan skrev LSU:

Tror dock att håller ett batteri som är urkopplat hyfsat sin spänning så är det ok.

Inte heller detta kan man vara säker på. Det kan mycket väl hålla ok spänning men vara sulfaterat eller åldrat på annat sätt så inre resistansen blivit hög och/eller kemin ändrats.

 

Har batterier som står urkopplade/urplockade i garaget under vintern då "sommarbilarna" är på vinterförvaring. De har i princip alltid haft ok vilospänning. Likaså står de ofta urkopplade när bilarna inte används. Men nu i höstas fick jag ånglås på den ena och starten kördes lite längre än vanligt (totalt kanske 15-20s istället för 2-3). Då dog batteriet....

Visade sig vid kapacitetsmätning/urladdning efter fulladdning att det bara hade 8 av sina påstämplade 62Ah i behåll. Slängde det dock inte direkt, och det har stått och hållit sin vilospänning tämligen normalt i vinter. Toppladdade och kollade nu igen innan beslutet att förpassa det till sortergården: Fortfarande lika kass kapacitet.

 

Mät spänningen vid fotogenwallasen vid startförsök, vilket jag inte ser att du gjort (om jag inte läst tråden väldigt illa). Då har du facit.

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

1 timme sedan skrev IngemarE:
1 timme sedan skrev LSU:

Tror dock att håller ett batteri som är urkopplat hyfsat sin spänning så är det ok.

Inte heller detta kan man vara säker på. Det kan mycket väl hålla ok spänning men vara sulfaterat eller åldrat på annat sätt så inre resistansen blivit hög och/eller kemin ändrats.

Jag var vid båten idag med ett nygammalt startbatteri som jag var lite tveksam till om det skulle funka fast spänningen var nåra 12,7 V, det gjord det inte.

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hur tycker ni att man kan konstatera om ett batteri håller måttet eller inte?
När batteriet belastas så sjunker alltid spänningen.
Och spänningen kan även sjunka pga spänningsfall på vägen.
Var går gränserna?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
34 minuter sedan skrev LSU:

Hur tycker ni att man kan konstatera om ett batteri håller måttet eller inte?
När batteriet belastas så sjunker alltid spänningen.
Och spänningen kan även sjunka pga spänningsfall på vägen.
Var går gränserna?

 

Nja...

Med belastningstest menar nog de flesta av oss ett test där du kollar hur mycket kapacitet (Ah) som finns kvar att använda. 

Ladda batteriet fullt, sedan lägger du på en viss last inom området C/10-C/20. T ex en 12V/60W H4-lampa (c:a 5A). När spänningen gått ner under t ex 11,0-11,3V (med lasten på) så bryter du testet och ser hur många timmar lampan lös. Ta det x5 så har du ungefärligt Ah-tal. 

Utförligare och fler varianter att göra ett sådant test på hittar du om du söker här på MG. Det finns också speciella instrument (elektroniska laster med energimätning) som gör samma sak.

 

Ett momentant belastningstest kan däremot utföras av en enklare digital batteritestare. Dels får man då ett värde på batteriets inre resistans (=förmågan att lämna ström) men under bara de fåtal ms som ett sådant instrument har belastningen påslagen ser det också tendenser, t ex hur snabbt spänningen sjunker. De kan därför ofta (men inte alltid) ge åtminstone en hint om batteriets kondition.

Biltema m fl har sådana mätare för ett par hundra. Inte perfekt facit men ofta förvånansvärt rätt. Följ dock instruktionerna så batteriet är i vila (eller nyss lite belastat), för taget direkt från laddare visar ingen snabbtestare rätt på ett batteri.

 

Jag brukar använda en sådan "snabbtestare" som en första koll (då det går snabbt), sedan - om det behövs - köra ett belastnings/urladdningstest ungefär enligt ovan.

 

EDIT: Spänningsfallet mellan batteri och förbrukare vid förbrukarens typiska ström brukar man försöka hålla under 0,5-1,0V.

Men det är också väldigt avhängigt av vilken typ av förbrukare det är. En bogpropeller lastar så mycket att batteriets spänningstapp på flera volt p.g.a. belastningen ofta vida överstiger spänningsfallet i kablarna. En bogis kraft m.m. är därför ofta beräknad vid en spänning på 10,5V och inte 12,0V.

Lampor är inte så kritiskt medan man till en värmare kan behöva vilja behålla varje tiondels volt vid maxlast som tändning t ex. Moderna värmare har dock ofta 8V glödstift (inte 12V) som går på reglerad spänning, så glöden alltid fungerar optimalt även vid lite större spänningsfall.

Redigerad av IngemarE
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...