Gå till innehåll
torsdag 10 april 2025
donaldduc

Volvo OMC/cobra drevsköld?..bort med styrstaget

Rekommendera Poster

Postad (redigerade)

Godmorgon. 

Öppnade upp ett "Penta" sköld för några dagar sedan som sitter på båt för att byta en packning till styrstaget/styrtappen, men har aldrig sett denna konstruktion tidigare. Någon som vet vem den riktiga tillverkaren är och kanske har tips på hur man får bort styrstaget?  

IMG_6173.jpg

Redigerad av donaldduc

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Enligt boken ska man "Dra" styraxeln ur styrarmen, men det funkar ju inte. Den brukar sitta som berget. Man kan prova att knacka ur den, men då bör man skruva i en skruv i axeln att slå på, så att man inte sabbar axeln. Slår man direkt på axeln utvidgar den sig och fastnar ännu värre. Jag antar att du har skruvat bort allting där ute så att det går att få ur axeln.

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
  2025-03-29 vid 15:26 skrev Rollen:

Enligt boken ska man "Dra" styraxeln ur styrarmen, men det funkar ju inte. Den brukar sitta som berget. Man kan prova att knacka ur den, men då bör man skruva i en skruv i axeln att slå på, så att man inte sabbar axeln. Slår man direkt på axeln utvidgar den sig och fastnar ännu värre. Jag antar att du har skruvat bort allting där ute så att det går att få ur axeln.

Så du kan du skriva tillbaka bulten (som brukar sitta där ) ovanifrån och knacka på den för att försöka driva ner tappen nedåt  från styrstaget/styrarmen?  Brukar du lossa styrarmen på insidan så att den är lös? MItt problem är att båten i fråga har en badplattform så jag har inte så mycket utrymme ovanifrån. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...