kittylina 0 Postad 27 Mars Har en inombordare Penta 250SP (250A) 1993 Sitter Weber 38/38 med elchock. Det är väldigt svårt att få tomgången att bli stabil även när motorn blivit varm. Oftast krävs det att man kört en bit med båten för att det ska funka. Vid start får man starta(upplever den får tugga lite innan den vill starta), låta bli varm (den är extrem känslig här och dör oftast ett par gånger), när motorn väl är varm och den står stabilt på tomgång så dör den ofta 1-3 gånger när man lägger växel vilket gör den väldigt osäker när man ligger bland många båtar och är lite vågig/strömt. Om man kört lite med högre varv så är fenomenet helt borta och den går super fint. Någon som kan gissa var man bör börja att kolla och eventuellt byta?? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
NW355 255 Postad 27 Mars Är fördelaren utbytt mot en 123ignition? Den fördelaren tar bort många problem kring orolig gång. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
kittylina 0 Postad 28 Mars (redigerade) Det är en bra fråga, måste jag kolla närmare på. Men troligen är den inte bytt. Vad är det för typ av skillnad jämfört med ett annat nytt vanlig fördelare? Redigerad 28 Mars av kittylina Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Janne_G 110 Postad 28 Mars 123ignition är helelektronisk och fungerar alldeles ypperligt på Volvo's motorer. Har en själv på en AQ170. //Janne Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
NW355 255 Postad 28 Mars Eftersom förgasarna är uppgraderade så är det lämpligt att förbättra tändningen. Bytte till Weber förgasare samt 123-fördelaren och Bosch blåa tändspole på en AQ145A vilket fick ordning på många svår situationer som kallstart-tomgång. Finns även diverse ombyggnadssatser till fördelare som tar bort glapp som uppkommer i gamla fördelare. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser