PelleL 0 Postad torsdag kl 13:46 Hej. Var och kollade på en båt idag som hade lite skador, vad ska man göra för att fixa dom? Vet inte hur hon fått dessa men ser inte kosmetiskt roliga ut med den lagningen... Flera bilder i kommentarerna.. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
PelleL 0 Postad torsdag kl 13:49 Är även "sprickor" i ytterskiktet, men det kanske går att få bort med polering? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Boanjohan 595 Postad torsdag kl 15:25 (redigerade) Den framme i fören ser ju väldigt stygg ut och kräver nog en grundlig större reparation, dvs sannolikt med att kapa bort skadat område och bygga upp med nytt laminat. Då måste nog även relingslisten demonteras och relingen i sig behöver nog ingå i reparationen för den är nog ochså skadad. Skadan på sidan ser mer ut som djupare repa och räcker nog med spackling, slipning och polering. Eventuellt måla på lite ny topcoat bruten till rätt färgkod om man vill få det riktigt snyggt. Den nuvarande spacklingen ser ju lite ful ut, så det blir lite slipjobb först för att släta till den innan ny spackling av repan. Om den är riktigt riktigt billig är det kanske värt det om man vet hur man gör. Annars låt bli att köpa! Redigerad torsdag kl 15:36 av Boanjohan 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
PelleL 0 Postad torsdag kl 18:48 3 timmar sedan skrev Boanjohan: Den framme i fören ser ju väldigt stygg ut och kräver nog en grundlig större reparation, dvs sannolikt med att kapa bort skadat område och bygga upp med nytt laminat. Då måste nog även relingslisten demonteras och relingen i sig behöver nog ingå i reparationen för den är nog ochså skadad. Skadan på sidan ser mer ut som djupare repa och räcker nog med spackling, slipning och polering. Eventuellt måla på lite ny topcoat bruten till rätt färgkod om man vill få det riktigt snyggt. Den nuvarande spacklingen ser ju lite ful ut, så det blir lite slipjobb först för att släta till den innan ny spackling av repan. Om den är riktigt riktigt billig är det kanske värt det om man vet hur man gör. Annars låt bli att köpa! Jag ska inte köpa den, var och kollade lite i båtaffären.. Men priset var 45000 med en 70 hk, en Ryds 510 från 1990... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
adeseaso 46 Postad torsdag kl 21:14 7 hours ago, PelleL said: Är även "sprickor" i ytterskiktet, men det kanske går att få bort med polering? Ingen vits. Skadan är dåligt lagad och den enda vettiga lösningen är att göra om och göra rätt. Laminatet rör sig i en båt och en spackel-lagning har ingen förmåga att följa med. Det spricker i kontaktytan med det gamla laminatet och när det väl börjat blir det värre med tiden. Första bilden visar hur det ser ut när fukt kommer in under gelcoaten och får härja med frosten. Lösningen är att ge tusan i spacklet tills man fixar sista finishen och fylla skadan med nytt laminat istället, med breda skarvar mot det gamla. Då sitter det bra och följer med när laminatet flexar i vågorna. Det är inte SÅ mycket mer jobb än att spackla, och så slipper man göra om jobbet efter några säsonger. 2 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Hybro 1 181 Postad torsdag kl 21:43 Pruta ordentligt om du ska köpa båten. Med lite arbete och tid, så fixar du detta med eget arbete, till ringa kostnad. Inget jag skulle oroas för. Värre kan vara med allt annat p g a bristande intresse från tidigare ägare. Så ta hjälp från nån annan erfaren båtägare och kolla på allt annat. Det tror jag är mycket bättre ur ekonomisk synpunkt. Drev, turbo, motor, elektronik... Mm mm. Några sketna skrovskador kostar minimalt att åtgärda jämfört med t ex dåliga lager i motorn. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
PelleL 0 Postad torsdag kl 21:50 33 minuter sedan skrev adeseaso: Ingen vits. Skadan är dåligt lagad och den enda vettiga lösningen är att göra om och göra rätt. Laminatet rör sig i en båt och en spackel-lagning har ingen förmåga att följa med. Det spricker i kontaktytan med det gamla laminatet och när det väl börjat blir det värre med tiden. Första bilden visar hur det ser ut när fukt kommer in under gelcoaten och får härja med frosten. Lösningen är att ge tusan i spacklet tills man fixar sista finishen och fylla skadan med nytt laminat istället, med breda skarvar mot det gamla. Då sitter det bra och följer med när laminatet flexar i vågorna. Det är inte SÅ mycket mer jobb än att spackla, och så slipper man göra om jobbet efter några säsonger. Det jag menade var att det ser ut som krackelering i ytskiktet på flera ställen i båten, förutom skadorna på bilderna. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
PelleL 0 Postad torsdag kl 21:56 7 minuter sedan skrev Hybro: Pruta ordentligt om du ska köpa båten. Med lite arbete och tid, så fixar du detta med eget arbete, till ringa kostnad. Inget jag skulle oroas för. Värre kan vara med allt annat p g a bristande intresse från tidigare ägare. Så ta hjälp från nån annan erfaren båtägare och kolla på allt annat. Det tror jag är mycket bättre ur ekonomisk synpunkt. Drev, turbo, motor, elektronik... Mm mm. Några sketna skrovskador kostar minimalt att åtgärda jämfört med t ex dåliga lager i motorn. Ska inte köpa den båten, men var intresserad av att höra vad ni proffs säger om sådana skador. Håller helt med att motorfel kostar mycket mer än enstaka skrov skador... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Hybro 1 181 Postad torsdag kl 21:56 Alltså, kosmetiska skador på en värstingbåt, är mycket billigare att åtgärda, även om du köper tjänsten, än skador på maskineriet. Känns det möjligtvis igen från hus och bilar? Fel på centraldammsugare (byt filter) o s v. Byt själv, eller kalla in en servicetekniker med resor på 20 mil, 6 timmars jobb, traktamenten mm är alternativen. Visst kan du väl laga lite plastskador om du Googlar, eller frågar nån båtgranne om hjälp? Det är ju inte farligt att försöka. Men. Leta andra eventuella fel. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser