Glykol 14 Postad onsdag kl 14:47 (redigerade) Det högra blå batteriet fyller jag på med destillerat vatten 1-2 gånger per år (trots att jag på vissa håll läst att dom är underhållsfria). Det har fungerat mycket bra, batterierna fungerar helt ok trots att dom är äldre och tidigare blivit lite misshandlade. Pluppen "lyser" grönt. Det vänstra nyare batteriet är startbatteriet och det har jag aldrig fyllt på. Ska jag öppna det på samma sätt och kontrollera/fylla på vatten? Jag antar att även den plastluckan (som täcker alla celler) går att öppna. Redigerad onsdag kl 14:49 av Glykol Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Lintott 1 983 Postad onsdag kl 18:02 3 timmar sedan skrev Glykol: Det högra blå batteriet fyller jag på med destillerat vatten 1-2 gånger per år (trots att jag på vissa håll läst att dom är underhållsfria). Det har fungerat mycket bra, batterierna fungerar helt ok trots att dom är äldre och tidigare blivit lite misshandlade. Pluppen "lyser" grönt. Det vänstra nyare batteriet är startbatteriet och det har jag aldrig fyllt på. Ska jag öppna det på samma sätt och kontrollera/fylla på vatten? Jag antar att även den plastluckan (som täcker alla celler) går att öppna. Alla tre batterierna är "våta blybatterier". Det avdunstar alltid lite vätska ur dem när de blir varma i samband med laddning. Du ska ha samma tillsyn/underhåll på alla tre med tillsyn av vätskenivå och påfyllning av dest vatten. Den förseglande dekalen är nog bara för att se om någon öppnat batteriet, men garantin är inte så lång på den typen av batterier. De enda batterier som inte går att fylla på är AGM o liknande där vätskan är absorberad i en matta. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser