Comfort4 89 Postad 26 Mars hej kanske finns det några tips här, jag söker ett abonnemang till båtens router. det skall vara pålitligt, samt fungera utomlands, Danmark Tyskland osv vill även kunna streama med den //Johan Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Till_havs 17 Postad 26 Mars Jag kan iaf säga vad du inte ska ha, nämligen operatören 3. De funkar inte bra ens på land och jag kan bara föreställa mig hur dåligt det lär bli en bit ut till sjöss. Själv har jag Telenor 5G. Dyrt men bra. Jag tror det är svårt att kombinera lågt pris med bra täckning och hög datahastighet för båtbruk när det gäller mobilabb. Det kostar att bygga bra kapacitet därute på klippor och skär och någon måste pröjsa, alltså kunden. Man kan ju iofs välja en budgetoperatör som Hallon eller Halebop som kör på någon av jättarnas nät men de brukar ha så dåliga datadealar att det inte blir värt. Jättarna vill förstås inte tappa kunder till de billigare operatörena så de tvingas förmodligen ha lite sämre abb som inte passar stordataförbrukare. Prova googla "bästa mobilabonnemang skärgården 2025" så bör du få upp en del intressanta tester att läsa och begrunda. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mackey 4 531 Postad 27 Mars Vi använder ett vanligt telefonabonnemang från Fello i båtens router och det funkar bra. https://www.fello.se/prislista/ De använder Telias nät vilket är en fördel, men den största fördelen är att man kan pausa abonnemanget när man tar upp båten. De kör lite olika kampanjer ganska regelbundet och vår båt hoppade på ett 55+ abonnemang med dubbel surf. Ser att de har trippelsurf för studenter nu, 66 GB för 135:- kr/månad. Vi betalar mera, 28 GB kostar 155:- kr/månad och vi får spara 25 GB. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ThomasVikhog 140 Postad 28 Mars Vi använder 3. Funkar för oss i : Danmark, Tyskland, Sverige, Schweiz, Italien, Turkiet... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Blandkrabban 8 Postad måndag kl 21:50 2025-03-27 vid 23:55 skrev Mackey: Vi använder ett vanligt telefonabonnemang från Fello i båtens router och det funkar bra. https://www.fello.se/prislista/ De använder Telias nät vilket är en fördel, Jag kan tillägga att de numera är en del av Telia. De startade som en egen operatör som använde Telias nät men blev uppköpta efter något år. Lyckligtvis har det inte påverkat priset än, iaf inte för mitt befintliga abb som är som ditt. Bra pris för den surfkvoten. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Kenneth_S 137 Postad igår kl 05:36 Vi kör på 3, fungerar alldeles utmärkt bland våra öar och lite längre ut. Har inte haft det i båtroutern i Tyskland, Danmark etc, men däremot i mobilen, och det fungerar även där utmärkt Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Vestergren 35 Postad igår kl 08:06 Telenor har 100 GB utlands surf inkl i sitt obegränsade surf abb för Sverige, man kan även köpa till ett extra sim för 200 kr ca och ha i sin router. Ingår data EU och UK, men det kostar extra att ringa från UK. Om man ska över nordsjön och vill ha mobiltäckning så går det att ladda ner e sim för Tampnet, dock dyrt, ca 1000 kr/20GB. Men nu finns det promotion https://www.betterroaming.com/partner/tampnet/?MID=EN_NO_PRT_1-0-1_3-0-2_0-0-0_0-0-0 där man får 3 gb gratis, tror det är en tidsgräns för detta dock så kan vara ide att vänta med att ladda ner och aktivera tills man ev ska segla över. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mackey 4 531 Postad igår kl 08:35 2025-04-07 vid 21:50 skrev Blandkrabban: Bra pris för den surfkvoten. Absolut bra pris, 5 mån x 135 kr + 7x0 = 675:- kr/år för att ha 28 GB/månad under säsongen. Det räcker för oss för vanlig surf och lite tv-tittande ibland/sällan, men när barn och barnbarn kommer ombord ryker snabbt en stor del av potten. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser