Wildeside 462 Postad 24 Mars Behöver förslag på bästa sättet att dra kabeln från ekolodsgivare placerad långt fram nära fören. Skrovet är för tjockt och har för kraftig vinkel i fören för inombords montering så nu har dom få hjärnceller man har kvar malt på ett tag med olika lösningar. Plasta en klack så att man får rätt vinkel på givaren sen kommer problemet att dra kabeln vettigt 1: göra en genomföring genom skrovet, uppstår frågan hur man gör det säkrast och inte bara snabbt, enkelt o billigt. 2: fästa ett kabelrör utmed vecket mellan köl o skrov till aktern. Eller har någon någon annan ide om hur man kan göra. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
IngemarE 3 693 Postad 24 Mars Båt, bild på skrovet där den skall sitta och givaren o.s.v. ? Ovanligt att placera den nära fören, om det inte är ett framåtseende. Men då brukar lösningen att fästa in den vara väldigt begränsad av givarens utförande. Ett problem är väl att du har ett kontaktdon på givaren, som styr håldiametern. Visst kan man klippa och skarva ihop den efteråt, om man är noggrann och kan hantera lödverktyg. Jag har i några fall använt mig av en liten skrovgenomföring (av metall) som kabeln precis ryms i, och sedan fyllt resterande springa/utrymme mellan kabeln och hålet i genomföringen med epoxi. Gjutit in kabeln i genomföringen helt enkelt. Det har fungerat som en rätt säker och permanent genomföring. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Wildeside 462 Postad 24 Mars 2025-03-24 vid 08:53 skrev IngemarE: Jag har i några fall använt mig av en liten skrovgenomföring (av metall) som kabeln precis ryms i, och sedan fyllt resterande springa/utrymme mellan kabeln och hålet i genomföringen med epoxi. Gjutit in kabeln i genomföringen helt enkelt. Det har fungerat som en rätt säker och permanent genomföring. Bra ide! Inga problem att klippa o skarva kabel vattentät i fall det behövs jobbat/grejat en hel del med kamera utrustning o lampor för dykning. Det är inte på min båt utan jag har blivit tillfrågad om jag kan lösa problemet och göra jobbet åt en kompis. 😂 Nu lät det som vanligt "Jag frågar åt en kompis, kompisar verkar överlag ha svårt att ställa sina frågor själv😂 Har försökt förklara att veta djupet i fören inte ger så mycket om man färdas framåt med en 10 meters båt och ligger man still så märker man om fören slår i botten. Men vill man ha så vill man. Bifogar en bil med en blå punkt där givaren hels ska placeras. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Hybro 1 188 Postad 24 Mars Kolla för att få ideer hur du kan göra på monteringsanvisningen för Garmin PS51TH. Just denna sitter i en typ rostfritt rör/adapter, man innan sjösättning sticker ned givaren i. Ett meck kan man säga då röret/adaptern skulle monteras i lod, då båten var invägd så som den ligger i vattnet Använde modellera och glasfiberspackel.. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Hybro 1 188 Postad 24 Mars Så här gjorde jag: https://www.maskinisten.net/viewtopic.php?t=279408&hilit=Ekolod&start=450#p4279531 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Hybro 1 188 Postad 24 Mars Bläddra så fram till inlägg 462 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Wildeside 462 Postad 24 Mars 2025-03-24 vid 09:54 skrev Hybro: Så här gjorde jag: https://www.maskinisten.net/viewtopic.php?t=279408&hilit=Ekolod&start=450#p4279531 Kan säkert vara en bra ide men en genomskrovsgivare drar iväg X antal tusenlappar och båten måste ändå modifieras pga skrovets lutning. Garmins genomskrovsgivare är för korta för att nå igenom skrov med så kraftig lutning. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Wildeside 462 Postad 24 Mars 2025-03-24 vid 09:58 skrev Hybro: Bläddra så fram till inlägg 462 Skulle den monteras centrerat i mitten skulle det behövas gissningsvis 20-25 cm för att nå till insidan av skrovet och vara utsatt och gå sönder vid första bottenkänning. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Wildeside 462 Postad 24 Mars Vet någon vart man kan köpa Helgängat syrafast rostfritt rör 316/A4 typ 0,25-1 meter längd Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser