Sebbe78 30 Postad igår kl 15:06 (redigerade) Önskar tips på bästa sätt att utöka befintligt hål från 51 mm till 114 mm. Se den vita markeringen på bilden. På baksidan går dessutom en ca 25 mm hög list/regel i nederkant som kommer behöva stämmas/fräsas ur. *Uppdatering* Materialet är plywood, ca 18 mm tjockt. Jag står själv i valet mellan att borra ut massor med mindre hål utmed insidan av den vita linjen. Steg 2 skulle väl bli att antingen såga med sticksåg, stämma ur alternativt fräsa ur. Tacksam för förslag! Redigerad igår kl 16:32 av Sebbe78 Lade till uppgifter om material Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Wildeside 460 Postad igår kl 15:26 Varför inte använda en hålsåg? 2 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Hybro 1 176 Postad igår kl 15:30 Vad är det för material? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Sebbe78 30 Postad igår kl 16:36 1 timme sedan skrev Wildeside: Varför inte använda en hålsåg? Utan centerborr då menar du? Njaee, då har jag bara en chans att få det bra. Risken att slinta och sabba halva kontrollpanelen är lite för hög. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Sebbe78 30 Postad igår kl 16:37 1 timme sedan skrev Hybro: Vad är det för material? Faan, glömde ta med det 😬 Men ca 18 mm plywood. Uppdaterade inlägget oxå! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mackey 4 518 Postad igår kl 16:48 9 minuter sedan skrev Sebbe78: 1 timme sedan skrev Hybro: Vad är det för material? Faan, glömde ta med det 😬 Men ca 18 mm plywood. Uppdaterade inlägget oxå! Ingen fara, det syns ju rätt tydligt på bilde att det är plywood. Är det svarta någon sorts galonväv eller är det tunn aluminium. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Hybro 1 176 Postad igår kl 16:58 (redigerade) Sticksåg. Något innanför tänkt cirkel sen använder en sån där rätt bred halvrund rasp från BT och raspar innåt. Blir jämnt och fint. Hoppade du slöjden i skolan? Redigerad igår kl 17:03 av Hybro Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Ronnienr10 109 Postad igår kl 16:58 17 minuter sedan skrev Sebbe78: Utan centerborr då menar du? Njaee, då har jag bara en chans att få det bra. Risken att slinta och sabba halva kontrollpanelen är lite för hög. Nej man borrar i ett annat trä eller plyfabit med rätt håldiameter.Sedan spänner man eller skruvar fast den biten ovanpå.Då har du yttre styrning till hålsågen utan centrumborr.tror inte du kan mislyckas.Lycka till. Ronnie 2 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Sebbe78 30 Postad igår kl 17:01 11 minuter sedan skrev Mackey: Ingen fara, det syns ju rätt tydligt på bilde att det är plywood. Är det svarta någon sorts galonväv eller är det tunn aluminium. Japp, galon/konstläder. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Hybro 1 176 Postad igår kl 17:06 5 minuter sedan skrev Ronnienr10: Nej man borrar i ett annat trä eller plyfabit med rätt håldiameter.Sedan spänner man eller skruvar fast den biten ovanpå.Då har du yttre styrning till hålsågen utan centrumborr.tror inte du kan mislyckas.Lycka till. Ronnie "Så skulle jag också ha gjort" skulle min far ha sagt. Vilket han brukade göra titt som tätt, när han tittade på. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Sebbe78 30 Postad igår kl 17:09 2 minuter sedan skrev Ronnienr10: Nej man borrar i ett annat trä eller plyfabit med rätt håldiameter.Sedan spänner man eller skruvar fast den biten ovanpå.Då har du yttre styrning till hålsågen utan centrumborr.tror inte du kan mislyckas.Lycka till. Ronnie Aahhh!! Du tänker så! Jaa det skulle kanske vara ett alternativ ju 🤔👍🏼 Enda som skulle kunna ställa till det är ju om jag inte lyckas få fast ”formen” då. Med skruvar sitter den men då har jag skruvhål i galonen sen. Om jag får loss Pentainstrumenten så skulle en eller två tvingar kanske få plats. Jävligt bra idé! Tack, jag ska nog prova iaf 👍🏼 Ska bara få tag i en hålsåg med rätt mått oxå 😅 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mackey 4 518 Postad 19 timmar sedan 4 timmar sedan skrev Ronnienr10: Nej man borrar i ett annat trä eller plyfabit med rätt håldiameter.Sedan spänner man eller skruvar fast den biten ovanpå.Då har du yttre styrning till hålsågen utan centrumborr.tror inte du kan mislyckas.Lycka till. Ronnie Bra variant. Ett annat alternativ är att limma i en bit trä i det befintliga hålet. Den behöver ju inte passa då bra, bara den sitter ordentligt och ger centrumborren styrning. Och ytterligare ett alternativ är att skruva fast en bit trä eller metall ovanpå hålet. Se bara till att hålsågen är tillräckligt djup. Invändig styrning utan centrumborr funkar också. Se som sagt bara till att hålsågen är tillräckligt djup. Vad som är enklast beror väl lite på vad man råkar ha liggande och hur man kommer åt. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
NW355 254 Postad 19 timmar sedan 5 timmar sedan skrev Ronnienr10: Nej man borrar i ett annat trä eller plyfabit med rätt håldiameter.Sedan spänner man eller skruvar fast den biten ovanpå.Då har du yttre styrning till hålsågen utan centrumborr.tror inte du kan mislyckas.Lycka till. Ronnie Precis så gjorde jag i min båt förra året. 2 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
IngemarE 3 675 Postad 9 timmar sedan 9 timmar sedan skrev Mackey: Och ytterligare ett alternativ är att skruva fast en bit trä eller metall ovanpå hålet. Se bara till att hålsågen är tillräckligt djup. Ett mycket enkelt alternativ som jag använder ofta. En spillbit av tunnare plywood (6mm t ex) funkar utmärkt. Skär gärna upp galonen med kniv först utefter det tilltänkta hålets kant för att undvika att hålsågens tänder sliter sönder det när du börjar såga. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Sebbe78 30 Postad 5 timmar sedan 4 timmar sedan skrev IngemarE: Skär gärna upp galonen med kniv först utefter det tilltänkta hålets kant för att undvika att hålsågens tänder sliter sönder det när du börjar såga. Liten men ack så viktig detalj!! Tack för den 😊 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser