Kakelkungen 1 Postad igår kl 08:04 Hej behöver lite hjälp med inställningar i victron regulator.det är en 20 amp.blysyra 12 v 75 amp fritidsbatteri.har detta för att underhållsladda batteri när båten står oanvänd.panelen är på 100 watt.skickar en skärmdump på aktuella inställningar.vill ha hjälp med detta så jag inte förstör batteriet Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ChristerN 2 568 Postad igår kl 08:16 Ser bra ut! Jag brukar rekommendera att man sätter ner ”equalisation voltage” till samma som absorption så att om man råkar slå på Equal så händer inget farligt. 2 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Kakelkungen 1 Postad igår kl 09:10 Tack så mycket 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mackey 4 518 Postad igår kl 17:18 9 timmar sedan skrev ChristerN: Ser bra ut! Jag brukar rekommendera att man sätter ner ”equalisation voltage” till samma som absorption så att om man råkar slå på Equal så händer inget farligt. Tycker du man jan skippa utjämningsladdning helt och hållet? Om ja, varför? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
IngemarE 3 676 Postad 13 timmar sedan 14 timmar sedan skrev Mackey: Tycker du man jan skippa utjämningsladdning helt och hållet? Om ja, varför? Nu svarar jag eftersom jag tycker det också, kanske @ChristerN har en kompletterande åsikt 😉 Ja, den kan skippas. Dels för att den gasar batteriet och förkortar livslängden, dels för att ett (friskt) blybatteri helt enkelt inte är i behov av detta. Utjämning görs f.ö. kontinuerligt redan vid en lägre spänning på blybatterier, men det tar ju längre tid. Men tid finns ju när det gäller solpanelsladdning. Och om det skulle ha behov av rejäl utjämning så är det något i batteriets kemi som inte är riktigt bra. Att med (inte så) milt våld då försöka återställa det (snabbt) med hög spänning är inget som skall göras i båten. Sedan kan dessa höga spänningar vara stygga mot annan elektronik i båten (även om de bör vara designade att tåla det). Sedan är det ytterst sällan det i praktiken ens är möjligt att initiera denna mode (som alltså skall ge en riktigt hög spänning) med en solpanel som energikälla, ens manuellt. Batteriet (även ett fulladdat) kommer nämligen då försöka dra mycket mer ström/energi än vad solpanelen kan ge, och spänningen kommer därför aldrig nå upp dit. Om inte batteriet redan är kasst, vill säga. Just på en solpanelsregulator är alla "smarta" funktioner och spänningsmoder ofta rätt irrelevanta, eftersom energitillgången är begränsad och spänningen därför kommer dippa ner till en nivå där jämnvikt råder mellan pålagd laddspänning, strömmen batteriet vill sluka i sig och energin som panelen kan lämna. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mackey 4 518 Postad 7 timmar sedan (redigerade) 6 timmar sedan skrev IngemarE: 20 timmar sedan skrev Mackey: Tycker du man jan skippa utjämningsladdning helt och hållet? Om ja, varför? Nu svarar jag eftersom jag tycker det också, kanske @ChristerN har en kompletterande åsikt 😉 Ja, den kan skippas. Jag köper dina argument nästan rakt av. Det funkar inte i praktiken eftersom solpanelen troligen ändå inte levererar tillräckligt mycket energi. Utjämning sker ändå eftersom solpaneker gör att batteriet alltid ladas. Om man mot förmodan skulle uppnå den höga spänningen finns risk att utrustning tar skada. Det jag kanske inte är helt övertygad om är detta. 6 timmar sedan skrev IngemarE: Och om det skulle ha behov av rejäl utjämning så är det något i batteriets kemi som inte är riktigt bra. I praktiken är varje batericell i ett batteri lite olik de övriga cellerna. Det finns alltså alltid en cell som är sämst och som behöver lite "hjälp" att bli lite bättre. Räcker det med den långvarig laddning som solceller ger för att "hjälpa" den tröttaste cellen? Sedan har jag själv konstaterat, och även läst mig till, att utjämning av skiktad batterisyra inte behövs i en båt som ständigt skvalpar omkring i vågorna. Tillägg: Det viktigaste verkar ju vara att se till att batterierna verkligen blir fulladdade då och då och då är väl 14,0 V onödlgt låg spänning, eller når man ful laddning med tiden även vid 14,0 V? Redigerad 7 timmar sedan av Mackey Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
IngemarE 3 676 Postad 6 timmar sedan (redigerade) 1 timme sedan skrev Mackey: Räcker det med den långvarig laddning som solceller ger för att "hjälpa" den tröttaste cellen? Ja, så snart laddspänningen överstiger cellens egen-EMK (som inte ens fulladdad i vila är över c:a 2,15V) så kommer den laddas och batteriet blir så småningom utjämnat och alla celler fulladdade. Om det är friskt, vill säga. Men om det är någon/några av de seriekopplade cellerna som halkat rejält efter är det som sagt tveksamt om batteriet kan betraktas som friskt längre. Visst kan man stressa bort både sulfatering och annat och förlänga livet lite till på dem i vissa fall, men det skall i så fall göras utanför båten och lite mer kontrollerat. Men det bästa är nog att batteriet får en långsam och lugn laddning till fullt lite då och då så även de en aning långsammare hinner ifatt, utan risk att de snabbast fulladdade cellerna riskerar att börja gasa. Detta är också i praktiken det som sker när de flesta laddare sänker laddspänningen till trygga nivåer (men över batteriets vilospänningsom fulladdat), t ex 13,8V. I synnerhet om det sedan får stå med den spänningen ett tag. Och egentligen kan man fundera på hur laddtillverkarna tänker med en så hög utjämningsspänning som 16-17V. Om nu några celler är lite "efter" så innebär det att de friska får proportionellt mer än 1/6 var av pålagd spänning. Då kommer det koka gas friskt i dem ! Fast å andra sidan kanske det just blir utjämnat, då man försämrar de som var bra så de blir lika usla allihop 😉. EDIT: Men du nämner ju också skiktad batterisyra p.g.a. stillastående batteri (borde inte gälla t ex AGM). Viss kokning gör ju att den rörs runt, så visst finns där en poäng. På batterer till solceller i t ex ett hus kanske. Men inte i en bil eller båt som rör sig. Om man istället syftar till att skjuta bort sulfatering och annan beläggning som gör vissa celler "tröga" så är det - enligt min erfarenhet - oftast betydligt högre spänning som skall till. Och egentligen är det ren misshandel av batteriet det handlar om då, som inte skall utföras med annat tillkopplat och i synerhet inte inne i en båt. Men liksom en del andra här på forumet har även jag ibland fått liv i hopplösa batterier på det sättet. Fast jag skulle aldrig mer lita på dem, och det är ingen procedur jag vill rekommendera eller ta ansvar för. 1 timme sedan skrev Mackey: Det viktigaste verkar ju vara att se till att batterierna verkligen blir fulladdade då och då och då är väl 14,0 V onödlgt låg spänning, eller når man ful laddning med tiden även vid 14,0 V? Nej, man når full laddning även vid betydligt lägre spänning. T.o.m. ner till lite över 13V. Men det tar betydligt längre tid. Det är annars en vanlig missuppfattning att blybatterierna just kräver spänning nära gasningsspänningen kring 14,4V för att bli fulladdade. Anledningen att man ofta vill ligga nära eller ibland t.o.m. lite över den gränsen (i synnerhet kanske om man tillverkar laddare) är istället att ju högre spänning man lägger på, desto mer ström slukar batteriet i sig. Och därmed laddas det fullt fortare vilket ju laddtillverkarna gärna tycker är bra. För att ösa på spänning är ju i princip det enda sättet att få ett bly/syrabatteri att sluka i sig mer ström och därmed öka farten på laddningen. Visserligen vill ju vi båtmänniskor också ha snabbast möjliga laddning. Men om de 10-15% snabbare man kan få genom att höja de sista tiondels volten i värsta fall halverar batterilivslängden är det inte lika självklart längre. Redigerad 5 timmar sedan av IngemarE 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser