guestsson 488 Postad torsdag kl 21:15 Jag står inte i begrepp att handla ny motor, båt eller plotter, men om det vore aktuellt så skulle jag så långt det är möjligt avstå från allt som har sitt ursprung i USA. Hur ser ni andra på detta, är det OK att fortsätta köpa nya grejor från USA? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
patrikflink 830 Postad torsdag kl 21:34 18 minuter sedan skrev guestsson: Jag står inte i begrepp att handla ny motor, båt eller plotter, men om det vore aktuellt så skulle jag så långt det är möjligt avstå från allt som har sitt ursprung i USA. Hur ser ni andra på detta, är det OK att fortsätta köpa nya grejor från USA? Enkelt svar ja. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Wildeside 460 Postad torsdag kl 21:38 22 minuter sedan skrev guestsson: Jag står inte i begrepp att handla ny motor, båt eller plotter, men om det vore aktuellt så skulle jag så långt det är möjligt avstå från allt som har sitt ursprung i USA. Hur ser ni andra på detta, är det OK att fortsätta köpa nya grejor från USA? Nä köp ryskt!😂 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mackey 4 518 Postad fredag kl 03:59 (redigerade) 6 timmar sedan skrev patrikflink: 6 timmar sedan skrev guestsson: Jag står inte i begrepp att handla ny motor, båt eller plotter, men om det vore aktuellt så skulle jag så långt det är möjligt avstå från allt som har sitt ursprung i USA. Hur ser ni andra på detta, är det OK att fortsätta köpa nya grejor från USA? Enkelt svar ja. Håller med, om man tror att Trumps favoriserande av Putin och Ryssland är bra för Sverige och Europa är det enkla svaret ja. Om man istället tror att Trumps agerande är förkastligt, fel eller farligt för Sverige och Europa är det enkla svaret Nej! Moraliskt tycker jag svaret är självklart "NEJ! DET ÄR INTE OKEJ." oavsett hur Sverige och Europa påverkas. De länder som stöttar Ryssland ska självklart motarbetas på alla vis. Köp inget amerikanskt, res inte till USA och sälj amerikanska aktier och akriefonder med amerikanska aktier (globalfonder). Nästa alla äger amerikabska aktier via sitt premiepensionssparande och/eller sin tjänstepension. (Se nedan.) Några länkar att använda om man är intresserad av Rysslands krig i Ukraina och politiska skeenden kring detta. https://cornucopia.se/, en svensk blogg som beskriver kriget dagligen. https://m.youtube.com/@JakeBroe, en veteran från US Air Force som rapporterar om kriget (och numera även amerikansk politik) dagligen med sina amerikanska ögon. https://m.youtube.com/@INSIDERUSSIA, en ryss som bott i USA rapporterar om kriget med ryska kunskaper och infallsvinklar flera ggr per vecka. Obs! Att byta ut sina amerikanska aktier eller globalfonder kan påverka din ekonomi och bör diskuteras med någon kunnig person om du inte själv bedömer att du har tillräcklig kunskap. Redigerad fredag kl 04:02 av Mackey 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Janne_G 110 Postad fredag kl 08:01 Eftersom det finns fullgoda ersättare från det japanska landet Japan så hade inte jag tvekat. Honda, Yamaha, Suzuki, Tohatsu.... Listan är lång. 2 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Wildeside 460 Postad fredag kl 08:58 Livet är inte lätt om man ska vara PK och leva miljövänligt. Man kan inte handla varor som är kopplade till USA, Ryssland, Kina och i stort sett alla andra länder, eftersom det mesta innehåller något från dessa länder som inte är rätt att stödja. Man kan inte heller äta eller äga i stort sätt något om man tittar på miljöpåverkan, producentkedjan och ägarskap. Om man inte vill bidra till krig, miljöförstöring, barnarbete, diskriminering, mänskliga rättigheter och va det nu kan vara som inte är PK och miljövänligt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Terri 34 Postad fredag kl 11:22 Köp en Volvo Penta. Då håller du på neutralitetsprincipen. Och gynnar samtidigt svenska intressen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
pellerin 0 Postad fredag kl 12:17 3 timmar sedan skrev Wildeside: Livet är inte lätt om man ska vara PK och leva miljövänligt. Man kan inte handla varor som är kopplade till USA, Ryssland, Kina och i stort sett alla andra länder, eftersom det mesta innehåller något från dessa länder som inte är rätt att stödja. Man kan inte heller äta eller äga i stort sätt något om man tittar på miljöpåverkan, producentkedjan och ägarskap. Om man inte vill bidra till krig, miljöförstöring, barnarbete, diskriminering, mänskliga rättigheter och va det nu kan vara som inte är PK och miljövänligt. Dessutom måste man slänga sin iPhone och sluta använda sina betalkort. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Wildeside 460 Postad fredag kl 15:35 4 timmar sedan skrev Terri: Köp en Volvo Penta. Då håller du på neutralitetsprincipen. Och gynnar samtidigt svenska intressen. Är du riktigt säker på den saken? Aktiebolaget Volvo är moderbolag för Volvokoncernen, även Volvo Group, som tillverkar lastbilar, bussar, anläggningsmaskiner, marina och industriella drivsystem. Koncernen erbjuder även finansiella tjänster. Volvo har 103 985 anställda med produktion i 18 länder och försäljning på omkring 190 marknader.[2] Volvoaktien är noterad på Stockholmsbörsen. År 1999 sålde Volvo bilproduktionen Volvo Personvagnar till amerikanska Ford Motor Company, som 2010 sålde det vidare till kinesiska Geely. Huvudkontoret för AB Volvo ligger i Lundby på Hisingen i Göteborg. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Terri 34 Postad fredag kl 15:38 Jag handlar gärna amerikanskt och gynnar det amerikanska folket. Särskilt som det nu ser ljust ut, framtidsförhoppningarna i USA har vuxit, och det verkar lovande att de nu återupptar rymdprogrammet för att skicka människor till Mars, istället för att slänga tusentals miljarder dollar på diverse världskrig. Hoppas nu bara att de slutar bråka med Iran också, för det kan spåra ur rejält. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Terri 34 Postad fredag kl 15:42 3 minutes ago, Wildeside said: Är du riktigt säker på den saken? Nej, absolut inte. Men man får väl vara lite nostalgisk, i brist på positiva förebilder. Utförsäljningen av Volvo var ett otroligt svek. Förfallet började med Gyllenhammars inflytande. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
excel319 519 Postad fredag kl 17:19 1 timme sedan skrev Terri: Nej, absolut inte. Men man får väl vara lite nostalgisk, i brist på positiva förebilder. Utförsäljningen av Volvo var ett otroligt svek. Förfallet började med Gyllenhammars inflytande. Hade Gyllenhammar fått som han vill så hade vi varit delägare i Norsk oljeindustri och Volvo hade troligen inte varit Kinesiskt. 2 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Till_havs 16 Postad fredag kl 19:15 (redigerade) 1 timme sedan skrev excel319: Hade Gyllenhammar fått som han vill så hade vi varit delägare i Norsk oljeindustri och Volvo hade troligen inte varit Kinesiskt. Nu går det OT hejvilt här men det är det som är bra med internetforum, trådarna böljar fram och tillbaka men ändå med någorlunda ordning. PG var en sopa som förstörde Volvo. Kanske Sveriges största företagssabotör genom tiderna, förutom Northvolts GirigCarlsson då. Han halkade bara in som boss genom familjen. Han brände de stora fina vinsterna på trams och var egentligen aldrig intresserad av vare sig industri, bilar eller Volvo som företag. Vi hade tur att det fanns starka motkrafter som sade nej och stopp, slog näven i bordet och stoppade tokerierna med Norge och Renault. Annars hade Volvo säkerligen inte existerat idag. Under hans tid växte Volvo inte alls. Aktiekursen för 1971-93 visar att Volvos resultat var 40 procent sämre än index. Bara ett år efter Gyllenhammars sorti hade Volvoaktiens värde nära nog fördubblats. Citat Visserligen saknade PG all industriell erfarenhet, men det kompenserades av att Volvos högsta höns hette Gunnar Engellau – som råkade vara Gyllenhammars svärfar. Till skillnad från Gyllenhammar var Frisinger ett industriellt proffs som kunde sina saker. Med tiden blev Frisinger allt mer upprörd över Gyllenhammars ledarskap. ”Karlfan är inte klok, det går åt helvete för Volvo med PG i spetsen”, påstås Frisinger ofta yttrat. Citat Av de tre olje-hålen Volvo skulle fått, 30:2, 30:3 och 30:6, var de två första tomma och det sistnämnda hade “lite”. Volvo skulle få 10 procent därav. https://www.gergilsinnovation.se/svt-ger-en-helt-falsk-bild-av-pg-gyllenhammar/ https://www.corren.se/ledare/helgkronika/artikel/christian-dahlgren-pg-den-nakne-volvokejsaren/lywz947j Gällande USA så vet jag inte varken ut eller in. Jag tyckte det började så bra där vi årsskiftet men nu har ju allt spårat ur fullständigt. T & M har ju tappat det helt. Jag har inga investeringar i amerikanska värdepapper (förutom statens pensionsfonder jag inte kan påverka) och köper inga amerikanska saker förutom Pepsi Max och tror inte det gör någon större skillnad om jag slutar med det så....tja. Vad kan en enkel liten människa egentligen göra för en bättre värld? Redigerad fredag kl 19:21 av Till_havs Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mackey 4 518 Postad 21 timmar sedan 18 timmar sedan skrev Till_havs: ...köper inga amerikanska saker förutom Pepsi Max... Något mera amerikanskt använder du säkert. Här en lista jag hittade lite snabt som inte alls är fullständig. Tyvärr innehållsr nästan alla listor enstaka fel och det gör säkert denna också. Snabbmat & Restauranger McDonald's Burger King KFC Domino’s Pizza Subway Pizza Hut Starbucks Five Guys Teknologi och Elektronik Apple Microsoft Surface Xbox Windows Google (Alphabet Inc.) Pixel (telefoner) Nest (smarta hemprodukter) Google Home Meta (Facebook, Instagram, WhatsApp) Amazon Echo (smarta högtalare) Intel HP Inc. Dell Technologies Streaming och underhållning Netflix Amazon Prime Video Disney+ HBO Max (Warner Bros. Discovery) Spotify (grundat i Sverige men med stark amerikansk ägandeandel) Transport & Mobilitet Uber Tesla Boende & Resor Airbnb Marriott Hotels Hilton Hotels Best Western Flingor & Frukostprodukter Kellogg’s (t.ex. Frosties, Froot Loops, Special K) Cheerios Lucky Charms Cap’n Crunch Reese’s Puffs Pop-Tarts Såser & Kryddor Heinz Ketchup French’s Senap Frank’s RedHot (hot sauce) Tabasco Hidden Valley Ranch Sweet Baby Ray’s BBQ-sås A1 Steak Sauce Snacks & Godis Lay’s Chips Cheetos Pringles (amerikanskt märke, men tillverkas även i Europa) Doritos Reese’s Peanut Butter Cups Hershey’s choklad Twinkies Oreo Drycker Coca-Cola Pepsi Mountain Dew Dr Pepper Arizona Iced Tea Gatorade Övrigt Jif Peanut Butter Skippy Peanut Butter Smucker’s sylt Marshmallow Fluff Hershey’s Chocolate Syrup Godis och Snacks (forts.) Mars Wrigley M&M's Snickers Twix Skittles Starburst Orbit (tuggummi) Extra (tuggummi) Hershey's Hershey's Kisses Reese's Peanut Butter Cups Mondelez International Oreo Cadbury (choklad) Toblerone (choklad) Ritz (kex och snacks) Hårvård (Schampo & Balsam) Pantene Herbal Essences Aussie TRESemmé Paul Mitchell Redken OGX Tvål & Duschgel Dove Dial Softsoap Dr. Bronner’s (naturlig tvål) Aveeno Olay Tandvård (Tandkräm, Tandborste, Tandtråd) Colgate (tandkräm, tandborstar, tandtråd) Crest (tandkräm) Oral-B (tandborstar, tandtråd) Tom’s of Maine (naturlig tandkräm & munvård) Deodorant & Rakning Old Spice (deodorant) Secret (deodorant) Degree (deodorant) Gillette (rakprodukter) Schick (rakblad & rakhyvlar) Hudvård & Body Lotion Cetaphil CeraVe Neutrogena Jergens Eucerin Övrigt (Tvättmedel, Städ & Hushållsprodukter) Tide (tvättmedel) Gain (tvättmedel) Arm & Hammer (bikarbonat, tvättprodukter) Clorox (rengöringsprodukter) Lysol (desinfektionsmedel) Mode och Skönhet Lyx & Designer Ralph Lauren Calvin Klein Tommy Hilfiger Marc Jacobs Michael Kors Tory Burch Coach Streetwear & Casual Supreme Stüssy Fear of God Off-White (grundat i USA, men har italiensk produktion) Champion Carhartt (USA-märkt, men har även en europeisk linje) Sport & Activewear Nike Under Armour New Balance Converse (nu ägt av Nike) Vans Outdoor & Funktion The North Face Patagonia Columbia Levi’s Finansiella tjänster Visa Mastercard PayPal American Express Brädspel och Leksaker Hasbro Monopol Risk Scrabble Trivial Pursuit Wizards of the Coast Magic: The Gathering Dungeons & Dragons Mattel Barbie UNO Hot Wheels Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
raol 2 374 Postad 20 timmar sedan Microsoft Windows Google (Alphabet Inc.) Meta (Facebook, Instagram, WhatsApp) Amazon Intel Spotify (grundat i Sverige men med stark amerikansk ägandeandel) Heinz Ketchup Tabasco Mastercard Inte så många för min del på den listan. Mestadels oundvikliga i praktiken. När det gäller betalsystemen så är det VISA och Mastercard som gäller för svenska banker. Och nej, kontanter hatar jag och kommer aldrig använda annat än som presenter till syskonbarn. Microsoft och Windows finns det heller inga alternativ till för min del. Jag har ett antal Linux-maskiner i form av Raspberry Pi och det är ett helvete jag står ut med för de speciella saker de erbjuder, men det är inget alternativ för en standarddator. Jag skulle vara hårlös av frustration efter några veckor. Google är svårt att undvika. Visst finns det alternativ i vissa fall, men opraktiska, betydligt sämre och ibland betaltjänster. Facebook/Messenger är det primära kommunikationsmedlet för mig med familj, vänner och de jag jobbar ihop med. Outbytbart i praktiken. Amazon skulle jag nog kunna ta bort. Det är inte mycket jag beställer där, men de har ett utbud som inte går att få på annat sätt. Nyligen köpte jag ett köksredskap som jag inte kunde hitta på nåt annat ställe. Men det är bara ett par köp per år, för några hundra. Spotify, ja, där är det egentligen spelaren i sig jag behöver, inte utbudet. Jag lyssnar nästan uteslutande på SR:s produktioner ("poddar"), men SR:s egen app är så katastrofalt dålig och bristfällig att jag betalar för Spotify för att slippa den. Hade SR fixat sin app hade jag dumpat Spotify på fem röda. Heinz ketchup, Tabasco, är väl de enda jag på riktigt skulle kunna dumpa. Gott, men det går att hitta alternativ. Men nä. Jag tror ändå inte på bojkotter om det inte handlar om produkter som är av väldigt stort värde för den som ska bojkottas, och att större delen av världen enat bojkottar, så det inte bara sker en flytt av marknad. Symbolhandlingar utan verklig betydelse är nåt av det värsta jag vet, även när syftet är gott. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser