Westfjord26 9 Postad 12 Februari , 2007 Va bra! då har ni inga problem med vinterförvaring, med tanke på den snuskonsumtionen kan ni vinterförvara båten under läppen.... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
antons 0 Postad 13 Juli , 2008 ja v8:or drar en, mina drar 7 liter distansen men det är det värt för ljudet och farten e helt otrolig men det kostar ju en del med det e de värt man kan snåla också och bara köra på två motorer (cirka 60 knop) då drar den bara 4 liter distansen Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
WaterWolf 0 Postad 13 Juli , 2008 Har en Sea Ray med V8. En otroligt vacker båt med sköna linjer och perfekt för dagsturer och att sova över i. Lägg där till ett härligt mullrande ljud så har du min drömbåt. Men man får ju inte glömma den otroliga livskvaliteten spm båten ger! Vissa köper sommarstugor, husvagnar och en del kägger pengar på resor. Vi har alla olika intressen i livet. Sen blir ju valet av båt en förlängning av ens personlighet. Jag har en Amerikansk båt men även en Amerikansk bil och gillar man muller och snygga biler så går det antagligen igen i val av båt...... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Micklas 6 Postad 14 Juli , 2008 Hej Visst e det en skön känsla att starta en V8. Sjölv kör jag en Draco 2500 med VP 5.7 Gxi. Den drar i marschfart 26 knop 1,7 L/Dst. Maxfart fart 40 knop närmare 3 L/Dst. Tycker det är helt ok. Kompisen kör Maxim som gör 10 knop med förbrukningen 1L/Dst. Så för mig är valet självklart. All form ab semester kostar, detta är livet. //Mikael Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
tommpa 0 Postad 14 Juli , 2008 V 8:or, jag säger bara en sak, vad löjligt Mina raka sexor är på 6.73 liter styck, dom drar i 23 knop c:a 3 liter styck. Det är vad jag kallar bränsleförbrukning. Det kostar att ligga på topp Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst havsbusen Postad 5 Mars , 2014 Enkel matte... båt 1 (halvplanande), drar 1,5 liter / distans i 12 knop knops fart = 18 liter / timme båt 2 (fullplanande), drar 1,5 liter / distans i 24 knops fart = 18 liter / timme Om båt 1 skall ta sig samma sträcka som båt 2 tillryggalägger på en timme, behöver båt 1 hålla på i 2 timmar och därmed kommer den att förbruka dubbla bränslemängden som båt 2 dvs. 36 liter Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jocke-SeaRay 13 Postad 5 Mars , 2014 Hade nog funderat så här ... 1.5 L / 1852 meter . Om det går fort eller långsamt har ingen betydelse ! Bara för att man åker i 24 knop blir inte förbrukningen mindre för samma sträcka , det blir liksom bara på kortare tid :-0 Åkar man dubbelt så fort ,kommer man bara längre, och som i ditt exempel får man dubbel förbrukning på en timme . 12 knop vs 24 knop ... -De va väl enkelt ! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
undrande 60 Postad 6 Mars , 2014 Vill bara för tydlighetens skull vänligt påpeka ett litet räknefel ovan och som Jocke redan har varit inne på: Båt 2 drar 1.5l/distans i 24 knops fart => 24 distans a' 1.5l på en timme => 36 liter/timme. Eftersom båtarna förbrukar lika mycket per distans kommer båda att ha dragit 36 liter när de når ett tänkt mål efter 24 distans. Skillnaden är att båt 2 kommer dit en timme tidigare och kan ta den bästa platsen ;-) Tråden var avsomnad sedan 6 år när du lyfte den. Inget problem för min del, dock, för bränsleförbrukning är alltid intressant och priset har inte precis sjunkit sedan tråden ursprungligen startades 2005. Välkommen till forumet :-) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst havsbusen Postad 6 Mars , 2014 Fasen också, ni upptäckte sprickan i min kalkyl Jag gör ju allt för att övertyga mig om att ett byte från min nuvarande AQ170 till en V8:a är det enda alternativet... Tack för välkomnandet, det värmer. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Tomas99 64 Postad 6 Mars , 2014 Man kan ju också ställa sig sjäv frågan vilken typ av båtliv man är intresserad av. 24 knop i en timme. Eller en knop i 24 timmar. (I det senare fallet kanske platsen är ledig igen :-) ) Alltså om det är att vara ute på själva havet som är det intressanta, eller om det är att få en en landplats så fort som möjligt som gäller: -- Kanske är detta den stora skillnaden mellan motorbåtsåkare och seglare? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Figo 31 Postad 6 Mars , 2014 Strunta i kalkylerna. Finns inget alternativ till V8 Vill man köra efter lägsta möjliga förbrukning på en sådan så installera flödesmätare. Vill ma ha riktigt låg förbrukning så får man skaffa 7 knops båt. Men inte låter den som en V8 inte Kör själv en VP 5,7:a i en Regal 242 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst havsbusen Postad 6 Mars , 2014 Man kan ju också ställa sig sjäv frågan vilken typ av båtliv man är intresserad av. 24 knop i en timme. Eller en knop i 24 timmar. (I det senare fallet kanske platsen är ledig igen ) Alltså om det är att vara ute på själva havet som är det intressanta, eller om det är att få en en landplats så fort som möjligt som gäller: -- Kanske är detta den stora skillnaden mellan motorbåtsåkare och seglare? Jo då, visserligen har jag måtorbåt och alltid haft det men har också tävlingsseglat i ca 22 år 2-3 ggr / vecka under säsong så det har väl blivit ca 40000 nM (inkl. transportsegling) på dessa 22 år. Att segla är underbart och snipfart är väldigt trevligt. Sedan 1984 fram till 2012 har jag åkt träsnipa då jag bytte till plastbåt, en Fjord 27 crusier med AQ170. Den motorn känns fel i båten, klen helt enkelt samt att den vill ha ca. 1,7 liter / distans. En V8 runt 260 hk skulle göra att båten kom bättre till sin rätt med ung. samma förbrukning, plus att ljudet i en 8:a ger eargasms och med silent choice monterat blir det ännu trevligare Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst havsbusen Postad 6 Mars , 2014 Du har helt rätt, enough said!! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
knak 3 Postad 7 Mars , 2014 Jo, det det skulle ni! Men som med allt, det handlar om att prioritera. Jag har en (för)stor båt med 2st stora dieslar, som kostar mycket tid och pengar att hålla. Bara båtplats o vinterförvaring går på över 20'000:-/år, att fylla tanken kostar ca 15'000:- Sen lägger jag nog ytteligare 20-30'000:-/år på underhåll. Åker jag mycket eller fort räcker bränslet en sommar, annars 2. Men det är ju pengar man har roligt för (epoxy o bottenfärg är inte lika kul investering). Jag drar detta på en lön(som är lägre än din familjs). Men jag bor litet och billigt, åker inte till Gran Canaria, äter matlåda inte ute, mm.. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Persk 2 Postad 7 Mars , 2014 Har i mina tidigare båtar både kört singel V8 smallblock och bigblock och alltid känt att njutningen det medför har varit så pass stor att jag till denna sommar satsat på dubbla spisar Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
tobias2 0 Postad 7 Mars , 2014 hej min forbina drar ca 1,5- 2 liter i marsch fart det är inte så lite det heller och disel är lika dyrt mvh Anders Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser