bovil 5 Postad 11 timmar sedan (redigerade) Hej alla! Jag håller på med ett bälgbyte på vår Volvo Penta 2002 (1984) med ett 120S-B segeldrev (ny båt för oss) och passade på att samtidigt kolla splinesen på drevets ingående axel som visade sig se helt klart slitna ut. Tänker att det är lika bra att försöka åtgärda detta när drevet ändå är ute och motorn framdragen. Jag har läst om lite olika lösningar och undrar om jag har missat något: Ombyggnad av kopplingen till en hex-hylsa (var gör man ens det i stockholmsregionen?) Ny koppling: Suredrive från NextWave Den dämpade svänghjulsplattan från senare årsmodeller, men då måste ändå axeln på drevet åtgärdas på något sätt. Kan man få tag på en begagnad övre axel (den säljs enbart komplett från VP till fantasipriser) Finns det andra beprövade lösningar som jag missat? Någon här som använt sig av Suredrive-lösningen och har någon feedback? Den är ju inte helt gratis så frågan är om man kan komma billigare undan och samtidigt lösa problemet? Var medveten om problemet med 2000-serien innan köpet men hoppades att det magiskt redan var fixat 😄 Tacksam för all input! Redigerad 11 timmar sedan av bovil Justerade bilder Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ottow 22 Postad 8 timmar sedan Du kan nog kontakta https://www.dbmarine.co.uk/ms2-gearbox-conversion/ och be om en offert, borde bli billigare än Suredrive iaf. Att hitta en firma som kan konstruera och sedan tillverka motsvarande lösning i Sverige är nog inte lätt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bovil 5 Postad 7 timmar sedan 49 minuter sedan skrev ottow: Du kan nog kontakta https://www.dbmarine.co.uk/ms2-gearbox-conversion/ och be om en offert, borde bli billigare än Suredrive iaf. Att hitta en firma som kan konstruera och sedan tillverka motsvarande lösning i Sverige är nog inte lätt. Tack! Hade fått för mig att de inte längre gjorde denna omarbetning av den ingående axeln, men värt att pröva! På deras korta video ser det ut som att de använder sig av den uppdaterade honkopplingen på svänghjulet med inbyggd dämpning (som i sig går på 5000kr från Volvo) behövs den blir det nog helt plötsligt i samma prisnivå som Suredrive. Men värt att fråga! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ottow 22 Postad 6 timmar sedan (redigerade) Posta gärna vad du får för svar, jag har antagligen samma problem som du (har inte vågat kolla) Redigerad 6 timmar sedan av ottow Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bovil 5 Postad 6 timmar sedan 5 minuter sedan skrev ottow: Posta gärna vad du får för svar, jag har antagligen samma problem som du (har inte vågat kolla) Ska försöka komma ihåg! Letar just nu efter en begagnad sats med en ingående axel i gott skick (ny kostar 30.000kr från Volvo). Priset på Suredrive blir lägre och lägre i jämförelse i alla fall Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser