Gå till innehåll
torsdag 20 mars 2025
Paul_Schtek

Stavlimmat massivt trä till båtbord?

Rekommendera Poster

Jag behöver ordna ett nytt bord till min gamla HT-båt. Jag har en gammal bordsskiva hemma av massiv stavlimmad furu (tror jag). Är det dumt att tro att om jag lackar den så kan den klara sig i en båt? Oftast under kapell men ändå.  

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
8 timmar sedan skrev Paul_Schtek:

Är det dumt att tro att om jag lackar den så kan den klara sig i en båt? Oftast under kapell men ändå.  

Lite dumt kanske, men om du håller efter bordet så att det inte blir vått under längre tid (en sensommarkväll och natt med dagg tex.) och bättrar lacken vartefter on det blir skador bör det funka kan jag tycka.

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Postad (redigerade)

Visst funkar det, i synnerhet om det är lackat och inte utsätts för alltför mycket konstant fukt/regn.

Detta bord har jag gjort av två hyllplan (visserligen ek, inte furu) från Biltema, och det står fast monterat under just kapell på akterdäcket på vår nuvarande båt. Hade en liknande lösning på förra båten under många år och det var inga som helst problem med hållbarheten. 

Men det är viktigt som nämns ovan att hålla efter skador och slitage och att lacka skivan innan gångjärnen monteras så det är lackat även under dem (om man väljer en delad lösning, som min nedan).

bord_lackat.jpg.af7c4efc6d0c316efbdd14563bdc0d21.jpg

Redigerad av IngemarE

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack för svar! Då ska jag ge skivan lite kärlek och lack och så återkopplar jag om några år med utvärdering.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...