Gå till innehåll
torsdag 20 mars 2025
Mackey

Hur lackar man för att få struktur i lacken??

Rekommendera Poster

Hej!

Sent ska syndaren vakna, men nu tror jag det är dags att skrapa och lacka sallongsbordet.

Jag kan lacka blankt och nästan helt slätt, jag kan lacka matt och nästan helt slätt, men hur gör man för att lacka blankt/halvblankt utan att det blir helt slätt? Jag menar så att det blir en struktur på ytan, och lite mera liv, så som kanske syns på bilden.

20250319_115640.thumb.jpg.99baa87ec6efe165d8e3819dc95db607.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
8 timmar sedan skrev Mackey:

Hej!

Sent ska syndaren vakna, men nu tror jag det är dags att skrapa och lacka sallongsbordet.

Jag kan lacka blankt och nästan helt slätt, jag kan lacka matt och nästan helt slätt, men hur gör man för att lacka blankt/halvblankt utan att det blir helt slätt? Jag menar så att det blir en struktur på ytan, och lite mera liv, så som kanske syns på bilden.

20250319_115640.thumb.jpg.99baa87ec6efe165d8e3819dc95db607.jpg

Strukturen på bilden får man om man stryker få lager så att inte lacken fyller träets ådring.

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
8 timmar sedan skrev Rascal:

Strukturen på bilden får man om man stryker få lager så att inte lacken fyller träets ådring.

Innebär det att det inte går att återskapa detta, eller liknande, om man slipar och seda  lackar på nytt?

Jag har skrapat/slipat och lackat på några ställen och där blir det helt slätt direkt med bara ett lager. Inte särskilt snyggt enligt mig. Ser väldigt platt, livllst och tråkigt ut.

Kanske finns det andra metoder att få lite struktut och liv på ytan även om det inte blir exakt likadant som på min bild?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Använd en riktigt usel pensel, då får du en randig yta. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
2 timmar sedan skrev Mackey:

Jag har skrapat/slipat och lackat på några ställen och där blir det helt slätt direkt med bara ett lager. Inte särskilt snyggt enligt mig

Om man har slipat trärent och slätt kan man ofta fukta ytan med vatten för att få träet att resa sig lite efter sin ådring innan lackning.

Kan förstå att det ser mer "levande" och äkta ut med lite träådringsföljande ojämnheter, men det är nog ganska ovanligt att man vill ha det så om det inte är rena vintageprylar man renoverar. I synnerhet på ett bord som skall torkas av är ju en slät yta oftast att föredra, varför man tvärtom t.o.m. slipar ner ev. träresning mellan de första lacklagren.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...