freddenacka 2 Postad 7 timmar sedan Hej! Jag vill veta om denna bara sitter limmad på skovet eller om den kan börja läcka. Jag skall bygga om ett stuvfack till kylbox och ville då passa på att reda ut denna givare. Hittar inget på utsidan av båten så misstänker det är en innombordsgivare? Den är kopplad till en gammal Humminbird ekolod som funkar sådär. På mindre djup har jag nytta av den men begränsat. Jag vill mest försäkra mig om att det inte är något som kan gå sönder och börja läcka in vatten? Jag trodde först att detta var givare för sumloggen men kom fram till efter lite mätande att det inte är det. Försökre skära loss de men det lyckades inte. Jag har två andra givare som syns på utsidan så de kommer jag att plasta igen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rollen 555 Postad 6 timmar sedan Den är limmad på insidan av botten. Ingen risk att du förstör något om du tar bort den. Förutom givaren förstås. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
freddenacka 2 Postad 6 timmar sedan Tack! Misstänker jag redan förstört installationen då jag försökte skära loss limmet med en ståltråd. Om man byter till en modernare ekolod antar jag man vill ha en annan givare? Finns ett hål i aktern som borde gå att åtenanvända isf. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
IngemarE 3 674 Postad 5 timmar sedan 39 minuter sedan skrev freddenacka: Tack! Misstänker jag redan förstört installationen då jag försökte skära loss limmet med en ståltråd. Om man byter till en modernare ekolod antar jag man vill ha en annan givare? Finns ett hål i aktern som borde gå att åtenanvända isf. Ja, givarna är oftast fabrikat- och ibland t.o.m. modellspecifika. Med tanke på ev. montage i aktern istället - tänk på att givaren skall se "orört" vatten, och bör inte sitta i närheten av, och i synnerhet inte akter om propellern. Då kommer det bli störningar och sannolikt inte fungera bra alls. Likaså behöver den sitta så långt akterut på en planande båt att det inte kommer luft mellan skrov och vatten där den sitter. Du skriver inte vad det är för båt, återkom med det (eller bild) så kanske det blir bättre tips 😉 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
freddenacka 2 Postad 5 timmar sedan Tack! Det är en windy 26 sn. Halvplanande snipa. Den i aktern sitter troligen på samma höjd som propeller men långt åt barbord. Denna som är limmad längre fram blev märkbart sämmre när jag epoxibehandlade båten. Egentligen vill jag bara kunna se djup och vattentemperatur för att veta om jag har tillräkligt under kölen när jag lägger till. Vet inte om de är vanligt att givare som är genom skrovet går sönder men sånt som inte används pluggar jag heldre eller plastar igen. Denna vi diskuterar nu gör ingen skada när den är limmad men frågan är om den är pålitlig. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser