Tewski 1 Postad 6 timmar sedan Hej vänner. Vad tror ni om nedan bilder på mitt interiöra trä? Jag vill skrapa bort gammal lack, slipa och lacka nytt. Fråga 1 - NÅTAT GOLV: Jag har svårt att avgöra om det är för nedslitet för att skrapa o göra nytt. Om ni kikar på de inzoomade bilderna, är det teak man ser där lacken fallit av o bara till att skrapa bort övrigt och lacka? Hoppas!!! ELLER är det plywood man ser och därmed inte skall skrapa bort övrigt? Fråga 2 - VÄGGAR: Här känner jag mig lite tryggare i att det bara är att skrapa bort gammal lack, slipa och sedan lacka nytt. Men vad är det för träslag? Mahogny? Skiljer det sig i hur en bör skrapa-slipa-lacka etc mellan de olika trä detaljerna? Fråga 3 - INSTRUMENTBRÄDA: Tänker spontant att jag borde såga ut en helt ny bräda här, men det hade ju underlättat att slippa det, o bara skrapa o slipa. Vad tror ni? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ChristerN 2 565 Postad 5 timmar sedan Oj! Ser ut som om båten varit sjunken tycker jag. Hoppas att motor etc funkar innan du ger dig på inredningen. Fråga 1. Jag tycker det ser ut som plywood med lack uppepå men att det ser ut som om det finns ganska tjockt lager mahogny kvar under som borde gå att skrapa och sen slipa till anständigt skick. Prova skrapa/slipa lite först innan du går på hela durken. Det borde gå att se om det ser friskt ut ganska snabbt. Sen ser det på bilden ut som om det är något rötat trä under plywooden. Se till så att delar som bär är OK först. Fråga 2. Väggarna ser ut att vara i mahogny-plywood men det är väldigt svårt att veta hur grovt mahogny-lagret är. Prova att skrapa och slipa en liten del först, som ovan. Fråga 3. Själva överdelen på instrumentbrädan ser ut att vara ett homogent material. Skruva bort mätarpanelen så ser du, förhoppningsvis, lite bättre om det är homogent eller plywood där också. Skrapa och slipa går nog bra, speciellt om det är homogen mahogny. Lycka till! PS Bra uppställning av dina frågor och bra bilder även om man inte helt kan se hur det är. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser