Gå till innehåll
söndag 16 mars 2025
Passgard

Oljeplugg Volvo Penta drev

Rekommendera Poster

Hej. 

Jag ska tömma växelhuset på olja och har nu försökt att få bort avtappningspluggen men den sitter stenhårt. Har testat med 5-56 men utan framgång. Tyvärr är den också en plattmejsel som gäller vilket gör det svårt att få bra fäste. Vågar man gå på med värme eller riskerar man att göra skada på drevet då? 

 

Antar att olja måste tömmas innan man demonterar växelhuset? 

 

Mvh 

Martin 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev Passgard:

Hej. 

Jag ska tömma växelhuset på olja och har nu försökt att få bort avtappningspluggen men den sitter stenhårt. Har testat med 5-56 men utan framgång. Tyvärr är den också en plattmejsel som gäller vilket gör det svårt att få bra fäste. Vågar man gå på med värme eller riskerar man att göra skada på drevet då? 

 

Antar att olja måste tömmas innan man demonterar växelhuset? 

 

Mvh 

Martin 

Om du värmer för hårt ryker packboxar mm. Själva packning till pluggen SKA alltid bytas, så den behöver du inte vara rädd för att bränna bort. 

Rätt verktyg så är det relativt enkelt att ta bort den. Jag kör med bits, finns hos drevdelar tex.

Inte helt ovanligt att det sitter dubbla och ibland trippla packning pga tidigare personer inte kollat i hålet innan dom sätter tillbaka pluggen, bara ett tips.

Screenshot_20250316-175807.png

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det brukar hjälpa att snedställda skruvmejsel och sedan slå ett bestämt slag  på hörnet av mejselspåret. En del förordar en slagskruvmejsel.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...