Gå till innehåll
onsdag 26 mars 2025
Passgard

Oljeplugg Volvo Penta drev

Rekommendera Poster

Hej. 

Jag ska tömma växelhuset på olja och har nu försökt att få bort avtappningspluggen men den sitter stenhårt. Har testat med 5-56 men utan framgång. Tyvärr är den också en plattmejsel som gäller vilket gör det svårt att få bra fäste. Vågar man gå på med värme eller riskerar man att göra skada på drevet då? 

 

Antar att olja måste tömmas innan man demonterar växelhuset? 

 

Mvh 

Martin 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev Passgard:

Hej. 

Jag ska tömma växelhuset på olja och har nu försökt att få bort avtappningspluggen men den sitter stenhårt. Har testat med 5-56 men utan framgång. Tyvärr är den också en plattmejsel som gäller vilket gör det svårt att få bra fäste. Vågar man gå på med värme eller riskerar man att göra skada på drevet då? 

 

Antar att olja måste tömmas innan man demonterar växelhuset? 

 

Mvh 

Martin 

Om du värmer för hårt ryker packboxar mm. Själva packning till pluggen SKA alltid bytas, så den behöver du inte vara rädd för att bränna bort. 

Rätt verktyg så är det relativt enkelt att ta bort den. Jag kör med bits, finns hos drevdelar tex.

Inte helt ovanligt att det sitter dubbla och ibland trippla packning pga tidigare personer inte kollat i hålet innan dom sätter tillbaka pluggen, bara ett tips.

Screenshot_20250316-175807.png

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det brukar hjälpa att snedställda skruvmejsel och sedan slå ett bestämt slag  på hörnet av mejselspåret. En del förordar en slagskruvmejsel.

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev patrikflink:

Om du värmer för hårt ryker packboxar mm. Själva packning till pluggen SKA alltid bytas, så den behöver du inte vara rädd för att bränna bort. 

Rätt verktyg så är det relativt enkelt att ta bort den. Jag kör med bits, finns hos drevdelar tex.

Inte helt ovanligt att det sitter dubbla och ibland trippla packning pga tidigare personer inte kollat i hålet innan dom sätter tillbaka pluggen, bara ett tips.

Screenshot_20250316-175807.png

Tack för tips 👍

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev excel319:

Det brukar hjälpa att snedställda skruvmejsel och sedan slå ett bestämt slag  på hörnet av mejselspåret. En del förordar en slagskruvmejsel.

Yes, jag värmde lite försiktigt och sen gjorde jag precis som du skrev och då lossna den 👍 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
5 timmar sedan skrev excel319:

Det brukar hjälpa att snedställda skruvmejsel och sedan slå ett bestämt slag  på hörnet av mejselspåret. En del förordar en slagskruvmejsel.

Slagskruvmejsel

Flera packningar på avtappningspluggen Penta Drev?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vad kul att du fick bort den. 
 

Denna sats är perfekt för ändamålet då den innehåller bits med stort spår samt mycket bra handtag så man får kraft. 
 

https://www.clasohlson.com/se/Slagskruvmejsel-Cocraft/p/40-8869

 

Alternativt en stor mejsel så har hornbach en bra på hyllan som även finns i min verktygsväska🙂 Det är oförskämt svårt att hitta stora mejslar. 
 

https://www.hornbach.se/p/wiha-sparskruvmejsel-12x200-mm/5237015/

 

 

 

Mvh,

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev SkeppOhoy:

Vad kul att du fick bort den. 
 

Denna sats är perfekt för ändamålet då den innehåller bits med stort spår samt mycket bra handtag så man får kraft. 
 

https://www.clasohlson.com/se/Slagskruvmejsel-Cocraft/p/40-8869

 

Alternativt en stor mejsel så har hornbach en bra på hyllan som även finns i min verktygsväska🙂 Det är oförskämt svårt att hitta stora mejslar. 
 

https://www.hornbach.se/p/wiha-sparskruvmejsel-12x200-mm/5237015/

 

 

 

Mvh,

 

Ja jag reagerade också på hur svårt det var att hitta stora mejslar! Speciellt platta. 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2025-03-17 vid 06:32 skrev Passgard:

Ja jag reagerade också på hur svårt det var att hitta stora mejslar! Speciellt platta. 

 

Jag lyckades aldrig med den där bitsen. Jag har Biltemas kraftiga skruvmejselsats, mejslarna har fyrkantig klinga och ett sexkantigt huvud att koppla skiftnyckel eller passande hylsa på. Mejslarna håller även att slå på med hammare.

Jag brukar lägga Locktites gänglåsning på pluggen innan jag dra fast den, men då måste den och hålet i drevet vara fria från olja.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Min kompis fräste ned en slagmejsel till exakt rätt dimension så att den passade i spåret.

Bara att trycka in och vrida med en skiftnyckel.

Blev flitigt utlånad på båtklubben under åren.

Vi hade 280-drev.

Skönt att det löste sig för dig.

 

// Mats w

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Så här har jag löst det på några olika drev.

Ett grovt rör, inne i röret ett lite kortare rör som stöd för en grov flatmejsel, en domkraft för att skapa lagom press mot oljepluggen samt en skiftnyckel för att vrida mejsel o oljeplugg.

 

Oljepluggverktyg.thumb.jpg.7c7a018dbb5a5e235e080da6b63248e4.jpg

  • Gilla 1
  • Haha 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Oljepluggar har en egen standard.  Biltemas slagskruvmejsel har en sådan bit.  
ofta räcker det med handkraft då slagskruvmejseln är ganska tjock.  
Men om det inte räcker så använd en slägghammare.  Vanlig hammare är för lätt. 
Så har jag fått bort och hjälpt andra. 
Rör o domkraft går nog oxå bra.  Men har du rätt spets på skruvmejseln ? 

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
13 timmar sedan skrev Jonas113:

Oljepluggar har en egen standard.  Biltemas slagskruvmejsel har en sådan bit.  
ofta räcker det med handkraft då slagskruvmejseln är ganska tjock.  
Men om det inte räcker så använd en slägghammare.  Vanlig hammare är för lätt. 
Så har jag fått bort och hjälpt andra. 
Rör o domkraft går nog oxå bra.  Men har du rätt spets på skruvmejseln ? 

Modellen utvecklades efter att jag misslyckats med Biltemas slagskruvmejsel på en oljeplugg som inte lossats på alltför många år (tvåsiffrigt - inte mitt drev..). Det blev krångligt att hålla slagskruvmejseln i rätt vinkel (sned), ha rätt vrid på mejseln och få till slagen snett underifrån. Domkraftpress o skiftnyckel att ricka med var lättare att kontrollera. Mejseln är grov och nog rätt ok i dimension, den har inte misslyckats med någon oljeplugg hitintills.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bra att veta det finns ett sätt till att ta till om det andra inte fungerar. 
 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...