Hybro 1 184 Postad 27 Mars Segelbåt. Råkade gå på en sten första turen i fjol. Högt vattenstånd. Inlandsisen slipade ned från väst till öst. Vilken innebär att land på ostsidan av en farled mellan öar, från syd till norr flyttas vid högt vattenstånd. Kollade inte plotter eller ekolod. Ja, ja kölen tog i. Men ingen större skada upptäckt vid lyft. Sjösatte igen och seglade hela säsongen. Nu ser jag att den hårda bottenfärgen och gelcoat spruckit lite något på båda sidor vid kölens infästning. Det har alltså rätt sig. Slipade ur lite mot skarven mellan järnkoll och glasfiberskrov. (Försökte dra kölbultarna efter bottenkänningen. Gick inte. La i en sträng Sikaflex. Får torka en vecka. Drar på Tikkurila RM40. Klart. Cleaning och 2 lager vax... Om en vecka. Så sjösättning. Mätning och ut på sjön. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
patrikflink 846 Postad 29 Mars Bottenmålning klart idag. Rubbat och vaxat ända upp till skarndäck idag. Bokat sjösättning kommande fredag! 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Hybro 1 184 Postad 31 Mars Hämtade hem en valp i dag, som får efterträda min Emira som gick bort för ett år sedan. Minns för fjorton år sedan när Emira blev med ut på sjön... Så detta är väl en fel av förberedelserna. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rascal 993 Postad 31 Mars Två lager fernissa är strukna på akterdäck på träbåten och skrovet är vaxat på plastbåten så vårrustningen är igång. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Wildeside 462 Postad 31 Mars (redigerade) 2025-03-31 vid 17:42 skrev Hybro: Hämtade hem en valp i dag, som får efterträda min Emira som gick bort för ett år sedan. Minns för fjorton år sedan när Emira blev med ut på sjön... Så detta är väl en fel av förberedelserna. Grattis! Kan väl inte bli bättre förberedelse inför säsongen. Det är viktigt att man har en skeppshund, borde ingå i besättningen på alla båtar. Vad blev det för ras? Redigerad 31 Mars av Wildeside Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gullholmarn 57 Postad 1 April Är i det hela klar för sjösättning. sjösättning är bokad på fredag förmiddag och sen mastar vi på ganska omgående om allt går enligt plan. härligt 😊 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
patrikflink 846 Postad fredag kl 15:47 Då lämnar jag tråden för i år och önskar Er alla en riktigt bra båtsommar (återkommer 2026). 2 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser