Gå till innehåll
tisdag 25 mars 2025
patrikflink

Vilka vårrustar nu?

Rekommendera Poster

Postad (redigerade)

Skapade tråden "vilka är ute nu" https://www.maringuiden.se/forum/topic/91665-vilka-är-ute-nu/?tab=comments#comment-682965

för ett par år sedan.

Kör en sidotråd!

Igår så kom Seagrid fram ur sitt vinterskydd. Isbjörnar var och nosa på mig och höll på blåsa bort ett antal gånger. Har "bara" poleringen, bättra på bottenfärgen och ett drev kvar, sen blir det plurret.

Messenger_creation_22455482-1CA6-4956-BC18-B0920033957F.jpeg

Messenger_creation_A51C2CE4-C880-4856-B345-938FA533B635.jpeg

IMG_20250315_154609424.jpg

Redigerad av patrikflink
  • Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Även min dam fick kasta vinterrocken igår. 

Det blir att bättra på epoxifärgen och polera skrovet. Resten får bli när hon ligger i vattnet. 

IMG_20250315_113108.jpg

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har ett hus, så avtäckningen kommer på slutet för mig. Var nere vid klubben med 30 liter vatten, rengöringsmedel och trasor och gav båten en rejäl omgång. Nu följer lite fix, än så länge är det lite för kallt för att polera och vaxa. 

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Inget än. Båten ligger i sjön, har gjort hela vintern, och tydligen är vinterhamnen väldigt gynnsam för nån grön skit som växer på däck, så första jobbet blir nog att spola av hela med högtryckstvätt, i slutet av mars. Sen ska ny impeller in och seglen på innan det bär av till vanliga sommarplatsen i mitten av april.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
39 minuter sedan skrev raol:

Inget än. Båten ligger i sjön, har gjort hela vintern, och tydligen är vinterhamnen väldigt gynnsam för nån grön skit som växer på däck, så första jobbet blir nog att spola av hela med högtryckstvätt, i slutet av mars. Sen ska ny impeller in och seglen på innan det bär av till vanliga sommarplatsen i mitten av april.

Någon anledning till att du lämnar båten i sjön, ingen uppställningsplats ect?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Postad (redigerade)

Minns en vår, när jag var tidig. 26 mars.

Sjösatte och blev liggande under kranen på Mörudden / Hammarö.

Solen reflekterade mot stora fasta kranens balkar.... En liten vak under kranen.

Tog mig ingen vägen, isen var tjock.

På kvällen kom en kompis som hämtat en Comfortina med lastbil... Båtkärran skulle komma senare.

Alltså problem. Hittade några 2 x 4, så vi slog sönder lite is... Så att han också fick plats.

Nä, sjösätter i början av April, så slipper jag också att frysa fast i ev is ute vid klubbholmen, vilket har hänt.

Samlar ihop båtprylar som jag tagit hem.

Redigerad av Hybro

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
2 minuter sedan skrev patrikflink:

Någon anledning till att du lämnar båten i sjön, ingen uppställningsplats ect?

Slippa av- och påmastning och allt krångel kring det. Det har varit en oerhörd stress varje gång att få ihop folk och få ok väder och tidigt/sent nog för att inte ta bort för mycket av säsongen. Sparar också runt 2000-3000 jämfört med landförvaring.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
8 minuter sedan skrev raol:

Slippa av- och påmastning och allt krångel kring det. Det har varit en oerhörd stress varje gång att få ihop folk och få ok väder och tidigt/sent nog för att inte ta bort för mycket av säsongen. Sparar också runt 2000-3000 jämfört med landförvaring.

På vår klubb bibehåller segelbåtsägare (inte alla) sina master på under vintern. Självklart sparar du pengar, men i Nyköping kostar det nästan mer att ligga kvar än att ta upp.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
1 timme sedan skrev Peter_K:

Jag har ett hus, så avtäckningen kommer på slutet för mig. Var nere vid klubben med 30 liter vatten, rengöringsmedel och trasor och gav båten en rejäl omgång. Nu följer lite fix, än så länge är det lite för kallt för att polera och vaxa. 

Stockholm hade en skön finvädersdag för två veckor sedan, så skrovet är vaxat. Det kan regna och vara kallt i slutet på April så det är bara att passa på. Kranen kommer 3:e Maj enligt klubbens beslut.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
1 minut sedan skrev patrikflink:

På vår klubb bibehåller segelbåtsägare (inte alla) sina master på under vintern. Självklart sparar du pengar, men i Nyköping kostar det nästan mer att ligga kvar än att ta upp.

Klubb är en östkustgrej. Här på västkusten är det kommunala småbåtshamnar eller kommersiella marinor/hamnar. De flesta tillåter inte master på på land, antingen pga vältrisk eller pga ljudnivån (klagomål från närboende).

Vi betalade 6800 kr för plats i sjön, medan plats på land (utan mast) hade kostat ca 9500 kr. Sen har vi betalat ca 500-600 kr i el, och ungefär lika mycket som en engångskostnad för värmeslingor (som ju kommer att användas kommande år också).

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
1 timme sedan skrev raol:

Klubb är en östkustgrej. Här på västkusten är det kommunala småbåtshamnar eller kommersiella marinor/hamnar. De flesta tillåter inte master på på land, antingen pga vältrisk eller pga ljudnivån (klagomål från närboende).

Vi betalade 6800 kr för plats i sjön, medan plats på land (utan mast) hade kostat ca 9500 kr. Sen har vi betalat ca 500-600 kr i el, och ungefär lika mycket som en engångskostnad för värmeslingor (som ju kommer att användas kommande år också).

Tur att man har båten här på ostkusten då och är medlem i en båtklubb.

8000kr totalt (land och brygga).

Byte från en marina till klubben, innan 14000kr bryggan och vinterförvaring ute 20000kr. 

Gäller en 32 fot motorbåt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
11 minuter sedan skrev patrikflink:

Tur att man har båten här på ostkusten då och är medlem i en båtklubb.

8000kr totalt (land och brygga).

Byte från en marina till klubben, innan 14000kr bryggan och vinterförvaring ute 20000kr. 

Gäller en 32 fot motorbåt.

Jag gillar inte båtklubbsupplägget själv. Har mycket hellre ett kund/företag-förhållande och slipper lokala småpåvar som bestämmer vansinnigheter. Och så är man fri att sjösätta när man vill.

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
56 minuter sedan skrev raol:

Och så är man fri att sjösätta när man vill.

Kan sjösätta när jag vill då vi har en slamkrypare. Sitter även med i styrelsen😉

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tog av pressen förra helgen, vaxade skrovet nu i helgen. Åker i sjön 30/3.

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
3 timmar sedan skrev patrikflink:

Kan sjösätta när jag vill då vi har en slamkrypare. Sitter även med i styrelsen😉

Samma här då vår klubb har sublift och ett gäng subliftförare. Detta medför att det går att ta upp/sjösätta även utanför ordinarie helger, alltså inget beroende av att mobilkran kommer den eller den helgen.

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej Raol!

Måste bara fråga, hur går det med skrovgenomföringarna samt rodret när båten fryser in i isen? Hur har du gjort?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
56 minuter sedan skrev Ruskpricken:

Hej Raol!

Måste bara fråga, hur går det med skrovgenomföringarna samt rodret när båten fryser in i isen? Hur har du gjort?

Det blir nästan aldrig is på västkusten. Varmt vatten från Atlanten via Nordsjön ser till det. Och de få gånger det blir is är det oftast bara millimeter till nån centimeter eller så. Ingen is i år.

Genomföringarna och slangarna invändigt har vi lindat värmeslingor (2 x 12 m, ca 240 W var på max) runt och sen isolering runt utanför slingorna, och sen är slingorna kopplade till en fjärrstyrbar termostatströmbrytare. Den har varit inställd på att starta om tempen sjunker under +2 och slår av när tempen är över +5 (vi har sett att det blir ungefär 5-6 grader varmare vid termostaten än yttertempen när slingorna värmer för fullt, så det kändes som en bra marginal).

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Aha....på det viset. Då är inget för mig. Vi hade som mest 15 cm is denna vinter.

Vårrusta? Tja, gjorde det för två veckor sen, dvs plockade bort löven  å tömde vattnet från ekan.

Å idag har jag.....

SJÖSATT!!

Tjoho......😃

Fick gå för halvgas sjömilen hem vattenvägen från sjösättningsplatsen. Motvind å ibland tog det i å förde om hela båten i byarna. En viss upplevelse. Men solen sken!

Å gubben mä   😃

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Planerar att ta av presenningen i helgen och kanske påbörja en förmodligen långdragen men behövlig polering :) Första vårrustningen för min del..  

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vi har småbörjat lite invändigt.

Pressen är det som åker av sist när det mesta är klart eftersom den ställningvi har inte stör tvättning, polering och vaxning av skrovet och det går att jobba med däcket under den.

Screenshot_20250319_121149.jpg.89fc5f05cb4094c44d700bafa490c782.jpg

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag var uppe i båten någon av mellandagarna och fixade litet. 
Nyårsdagen var jag där och mätte på ett förmodat elfel. En storm hjälpte mig att täcka av en av presenningarna, jag den hamnade för långt bak så det vara bara att ta ned den. 
Så har det fortsatt, mest småjobb än så länge. Till helgen åker dom andra presseningarna av.

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
6 minuter sedan skrev Georg_Ohm:

Till helgen åker dom andra presseningarna av.

Storm i prognosen? :D

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skulle polera igår, men då det har blåst satan så har jag ett grustag på däck, så nu måste jag tvätta först. Tyvärr är inte vattnet påslagen, så det blir dunkar och hinkar till helgen.

Men fick såklart sittbrunnens golv klart istället (hade tänk att göra det senare).

IMG_20250319_145344219.jpg

IMG_20250319_134333153_HDR.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
2025-03-19 vid 18:58 skrev raol:

Storm i prognosen? :D

Man skall ju ta hjälp av naturens krafter, men nej, det skall inte blåsa så mycket.

Jag känner mig fortfarande starkt begränsad av underarmsskadan, det har vuxit in benvävnad i armbågsleden så det är besvärligt att ta sig upp för stegen samt att lyfta saker som väger mer än ett kilogram. Det förmodade elproblemet är löst, det var lätt, ett batteri som inte får laddning, inget nytt. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nu är första surdegen i år fixad med båten. Bränsletanken är tömd tvättad och står på tork. Jag gjorde också ett nytt inspektionshål för att lättare kunna rengöra tanken. Det är två skvalpskott i tanken som kräver tre hål för att komma åt med högtryckstvätten.
Nu har två 10 cm hål och ett 5 cm hål för nivåmätaren. 
Det var två år sedan jag gjorde det sist så jag börjar bli bra på det här. Eftersom hamnen inte har satt på vattnet så fick jag bär med mig vatten hemifrån.
Jag upptäckte problemet när jag återigen hade fått bruna sakar i förfiltret. Det är lite för snabb utveckling under två år. Jag har använt Bio-Protect de senaste åren så det borde inte bli så dåligt.
En gissning är att jag kan ha fått i vatten i tanken när jag för två år sedan, av misstag, anslöt en bajpump till påfyllningen av tanken. Även om jag inte kunde suga ut bränsle så kan det har runnit in lite oönskad vätska. Det kan förklara en del av de bruna klumparna. 😝.

Om inte det beror på det kan jag ha dålig avluftare som släpper in vatten

image.png.8e13bdfb095efd30c85f927d06a5eed1.png

Nästa aktion är att kasta ut mina QL-trim och gå med i Zipwake-klubben. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hur är det med kapell nu på våren, när det fortfarande kan vara ner mot minus 7-10 grader? 

Har mina funderingar på att dra av presenningarna nu i helgen, och dra på kapellet - Men är osäker på hur kapelltyget klarar sig i minusgrader.

Vad har ni för vetskap/tankar och åsikter runt det? Är det dumt att sätta upp kapell, eller är det dum att vara orolig?

Ser fram mot kloka svar

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
1 timme sedan skrev Kenneth_S:

Hur är det med kapell nu på våren, när det fortfarande kan vara ner mot minus 7-10 grader? 

Har mina funderingar på att dra av presenningarna nu i helgen, och dra på kapellet - Men är osäker på hur kapelltyget klarar sig i minusgrader.

Vad har ni för vetskap/tankar och åsikter runt det? Är det dumt att sätta upp kapell, eller är det dum att vara orolig?

Ser fram mot kloka svar

Jag har dålig erfarenhet av att montera på kapellet när det är kallt. Rutor har spruckit när jag har spänt upp kapellet mot bågarna. Det är lätt att en gammal ruta spricker när den är kall. Det mjukgörande medlet åker ur rutan efter några år i solen. De funkar ofta bra när de är varma men dåligt är kapellet blir kallt. 
Om jag monterar kapellet när det kallt brukar jag låta kapellbitarna ligga i bilen hålla sig varma tills precis innan monteringen. 
När sedan kapellet är monterat brukar den tåla kylan rätt bra.

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
3 timmar sedan skrev Kenneth_S:

Ser fram mot kloka svar

Har aldrig haft problem med kapellet eller rutorna på mina båtar. Men kapellet är lite tajtare när det är kallt, men efter en 1 timme så formar det sig igen med solens hjälp. Speciellt om det är nytvättat.

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nytvättad med tryckspruta från BT (vattnet avstängt). Gick förvånansvärt lättare än jag trodde att skölj av med den, rekommenderas.

Gick igenom dreven med nya anoder och färg samt fetta lite. Kontrollerade motorerna också.

Återstår lite poleringen och bättra på bottenfärgen, sen är vi redo för det rätta element!

@Kenneth_S här ser du mitt kapell som åkte på för en vecka sedan.

IMG_20250321_143147771_HDR.jpg

IMG_20250321_143124409_HDR.jpg

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...