Gå till innehåll
söndag 16 mars 2025
AntonJohansson16

Frågor angående Ryds 528 mid c, Micore 550 cc, finnmaster 49 cc, hr 480 sc

Rekommendera Poster

Hej, har några funderingar till de 4 olika alternativen i titeln. Ryds 528 mid c, Micore 550 cc, finnmaster 49 cc, hr 480 sc. 

Letar båt runt 5 meter till 5,5 meter i prisklassen runt 120-180 000. Micore 550, Ryds 528 mid c, finnamster 49 cc och hr 480 är de fyra modellerna jag fastnat för. Men vilken är bäst? Båten ska främst användas till fiske (öringfiske på västkusten). 

Någon som har några av de fyra båtarna ovan, eller testat någon av dom som kan ge ett hmm om vad de tycker? 

Rydsen fastnade jag mest för då jag hittade en för ett bra pris. Men är den bättre än micore 550 är frågan. Undrar också om någon vet fribordshöjden i rydsen, vill helst inte att den ska vara för hög, vilket gör de jobbigt att håva o kasta etc. Micoren tror jag upplevs mer rymlig eftersom man sitter långt bak, däremot är det ju alltid trevligt med stolar. 

Skriv gärna också om det är någon annan båt som ni tycker är ett bra alternativ. Tar gärna emot alla möjliga funderingar och frågor. 4 takt är ett måste. 

/Anton

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har inte testat någon av båtarna ovan men det skiljer ca 0,7m på längden mellan modellerna du kollar på och det borde göra en skillnad i hur bra de går i sjön även om skrov, bottenvinkel och annat också påverkar. Jag hade siktat på antingen Ryds eller Micore bland de valen.

Om du bara tänkt fiska och frakta så kan Sandströms classicmodeller vara intressanta då det är mindre inredning som kan vara i vägen om du vill komma nära vattnet runtom båten. Men ska du ut på en sol och badtur eller ta med en massa folk i båten så kanske den är ett sämre val med mindre bänkar osv än de båtar du listade ovan.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...