Tristan_301 53 Postad igår kl 07:26 Har en 5,7 GXi-B med DP-SM drev. Har under vintern haft ur stora delar av elsystemet och byggt om en del. När jag nu monterat ihop allt igen så funkar inte drevtrimmet. Så trots att jag dokumenterat rätt noggrant vad jag tagit isär har jag inte fått ihop allt ordentligt.. Ska börja felsöka, men det finns inget elschema vare sig i verkstadshandboken för motorn eller drevet. Kikade lite snabbt på Volvo Pentas hemsida, och knappar jag in motorns serienummer så tycks det inte ens finnas handbok för elsystemet att köpa. Är det någon här som sitter på dokumentation för elsystemet till min motor, specifikt för trimmet, att dela med sig av? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
kiwi- 0 Postad 21 timmar sedan Jag har precis gjort något liknande i min Coronet 24 med VP 5.7 GSI. Tagit ur och kapat av massa överflöd av kabelhärvan mm. Inga oväntade problem än dock peppar peppar. Har inte hittat något elschema i de manualer jag har, men tror inte det hade hjälpt så mycket i det här fallet. Hittade det här principschemat för ett Cobra SX (som är väldigt likt VPs) Källa: https://www.thehulltruth.com/boating-forum/784451-i-o-tilt-trim-volvo-penta-omc-cobra-tricks-traps.html Men att börja felsöka med multimeter är nog det första jag skulle gjort. Starta i änden med knapparna, har de ström som förväntat? Klickar reläer någonstans när du trycker på knapparna? Om knapparna verkar göra vad de ska kan du gå vidare till att felsöka vid pumpen och se så att den har ström som förväntat och blir styrd när du trycker på knapparna. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Tristan_301 53 Postad 21 timmar sedan Vilket sammanträffande, jag har också en Coronet 24. En Family. Ska börja mäta lite ikväll, har inte kollat på något alls förutom att konstaterat att det inte funkar när man vrider om nyckeln. Allt är helt dött, inget klickar och mätaren är svart. Så det saknas ström till trimmet. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
kiwi- 0 Postad 19 timmar sedan (redigerade) Kul! Min är också en Family som står i Bromma nu över vintern om du vill komma och kolla för referens, annars kan jag ordna bilder om det hjälper. Kollade i min Clymer manual, och där fanns det mer detaljerade elscheman. Den ska täcka en massa olika motorer och drev, så är svårt att veta att man kollar på instruktioner som stämmer exakt för ens egna, men det kanske kan hjälpa ändå. Men börja kolla det enkla, urkopplade/urladdade batterier, avslagna huvudbrytare, borttagna säkringar osv Redigerad 19 timmar sedan av kiwi- Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Tristan_301 53 Postad 4 timmar sedan Jag hittade detta elschema som tycks vara korrekt för mitt trim. Med det så hittade jag också vad som var fel, jag hade missat att ansluta kontakten med nummer 18 på elschemat. 😎 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser