Gå till innehåll
måndag 10 mars 2025
Till_havs

Hur fixa sprucket roder/limma bussning eller epoxi?

Rekommendera Poster

Vårpysslet fortsätter, nu har turen kommit till att laga rodret som spruckit i bakkant. Vad kan jag använda för produkt för att limma ihop därbak, är det bara att hälla i vanlig epoxi och sen hålla ihop med limklämma? Den undre roderbussningen är lös, bör den fästas stenhårt med epoxi i skrovet eller är det bra om den får flexa lite med något lim/tätmassa som förblir lite mjukt?  Kan ju kanske vara vettigt mtp framtida byte, med epoxi blir det inte kul att få bort den.

roder.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Får väl börja i ena änden av spörsmålen.

Rodret är väl ihåligt? Alltså inte homogent.

Ser ut att vara issprängt, d v s att vatten har trängt in i rodret, som sedan inte tappats ur i höst. Och så frusit sönder i vinter.

Mitt roder är ihåligt, och jag öppnar alltid upp ett borrat hål längst ned, för att ev tappa ur vatten.

Tätar hålet med Sikaflex på våren.

- Frågan är väl närmast hur rodret är konstruerat. Tänker då på om man bara lagar sprickan....

Hur allvarligt är ev skador inne i rodret?

Finns det någon styrka kvar i konstruktionen?

Blir ibland stora krafter som påverkar rodret, inte bara roderinfästningarna mot skrovet.

Blir troligen svårt att ge några råd.

Själv fick jag byta roder på min Cumulus, då det blev sprickor. Vågade helt enkelt inte laga, spackla o måla över.

Glad för det de gånger jag varit ute i stormvindar.

Redigerad av Hybro

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Postad (redigerade)

Jag bedömer att rodret inte är försvagat pga den där sprickan. Jag köpte båten förra sommaren, på land, och skadan fanns redan då. Så den kan vara gammal. Sedan dess har jag haft några rejäla bataljer mot vindmakterna och flera gånger tänkt "jäklar, nu lossnar nog rodret" men inte då.  Maxi-Pettersson kan det där med att bygga hållbara båtar. 

Det finns ett dräneringshål i botten men det är öppet, okänt om det någonsin stängts inför sommarn. Ska börja med det nu. 

Jag rensar ut skräp och havstulpaner ur sprickan och limmar igen den. Blir nog bra. Sjöräddningen ska ju också ha något att göra, har läst i medlemstidningen att de älskar sitt jobb och alltid är sugna på ett åka ut och hjälpa olyckliga haverister! 😁

(Det sista var ett skämt. Givetvis ska man ha ordning på båten så att SSRS kan prioritera viktiga larm.)

Redigerad av Till_havs

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
2 timmar sedan skrev Till_havs:

- - -

Det finns ett dräneringshål i botten men det är öppet, okänt om det någonsin stängts inför sommarn. Ska börja med det nu.

- - -

För många år sedan upptäckte jag att det fuktade i underkant på rodret. Jag insåg att det kommit in vatten i rodret, att det kunde frostskadas under vintern och borrade därför ett dräneringshål (det var långt innan Internet kunde rådfrågas...).  Sedan dess har jag sett till att ha dräneringshål som rensas varje höst. Jag har aldrig pluggat igen hålet på våren. Trots det så har jag aldrig behövt plasta samman något sprucket roder.

Roder tillverkas av två halvor som plastas samman med hjärtstocken emellan. Det är nog näst intill omöjligt att få skarv och genomföring för hjärtstock helt tät (det har ju visat sig genom att alla har vatten i rodret vid upptagning). Enligt min uppfattning så är det därför onödigt att plugga dräneringshålet, det kommer i alla fall att komma in vatten mellan roderhalvorna.

Om roderhalvorna delar på sig så beror det nog på att det stått kvar vatten och frostsprängt, att rodret helt enkelt är dåligt ihopplastat eller att det utsatts för yttre våld från grundkänningar. En kombination av dessa orsaker påskyndar så klart sprickbildning.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...