blandat-och-gott 0 Postad 16 timmar sedan (redigerade) Hej. Jag har en båt med träöverbyggnad, i princip allt utom metallskrovet är trä. För att ha ett enkelt(tror jag att tanken varit) skydd mot väta så är alltihop plastat och målat utanpå. Nu har det nått sin vägs ände lite grann då träväggen på hytten gav vika vid tryck mot den, vilket ledde till att fönstret i den väggen(ovanför den svaga delen av väggen) sprack. Plasten sitter fortfarande kvar, så jag har inga konkreta bevis, men det verkar som att plasten inte slutit tätt runt fönstret, fukt har sipprat in där och allteftersom försvagat träet under fönstret. Jag har skrapat (ganska lätt, inte mycket motstånd kvar i träet) och sen fotat nedan. Framsidan på hytten är 3-delad i sidled, en sektion framtill mittpå(där fönstret är öppet på bilden "hytten framsida utifrån styrbord"), och en sektion åt babord och styrbord vardera vinklade kanske 20-30 grader bakåt(babord på bilden "hytten framifrån utifrån babord" och styrbord på "hytten framifrån utsida styrbord). Som jag hoppas syns på styrbordsbilden så är inget välvt eller så, utan det är 3 plana sektioner med vinklar inbördes, och varje sektion består av ett slags träspegel undertill och ett fönster ovanför. Inne i hytten så är det bänk nästan i höjd med fönstret, och ett skåp under bänken i höjd med träspegeln ungefär. På bilden "skåpet under bänken inne i hytten" syns skåpet på babordssidan, det syns att fukten nått dit och förmodligen ännu längre. (Den gula "fläcken" är glasfibern/plasten som syns på utsidan fast vitmålad.) Det känns som att bänken spelar roll för hur man borde ta sig an det här, men om nån här skulle ha en annan åsikt så tar jag lika tacksamt emot den. Man kan ju ta bort plasten och byta ut träet som är slut, det är ett alternativ. Man kan blunda för träets tillstånd och satsa på att få tät plast runt fönstren på utsidan Man kan försöka arbeta från insidan och byta ut träet, men då är ju bänkskivan i vägen, de två stående brädorna till höger/vänster om fönstren börjar ju nedanför bänken och går sedan obrutna hela vägen upp till taket. Och om möjligt så är det nog en prio att försöka få tillbaka hyttväggens styrka. Och om möjligt så vore det himla kul om den här gamla båten kunde fås att hålla så länge som möjligt, dvs om jag ska sätta siktet för det här jobbet så är det nog högre än en snabbfix. Det är första gången jag tar mig an ett sånt här båtjobb, jag har jobbat med trä förr men bara för landmål.. Hursomhelst, om någon har tankar, tips eller annat om det här så är de 100% välkomna. Jag ska försöka svara så gott jag kan. Edit: Jag tänker mig att det borde vara möjligt att att såga ut trädelar i nytt trä, det är trots allt genomgående rätt snälla vinklar och former på delarna. Möjligen är olika träslag bättre än andra? ..förutsatt att man väljer den vägen. Hur skulle ni göra? Helt eller delvis, alla tankar är som sagt välkomna.. Redigerad 15 timmar sedan av blandat-och-gott La till förtydligande om träarbetet Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Hybro 1 174 Postad 9 timmar sedan (redigerade) Hur hade du gjort om detta vore ett hus? Rent spontant det du skriver om plastat utanpå allt trä, verkar bara vara gjort för att få ett utanpåliggande tunt skydd mot vatten o regn. Inte för att få en stark och stabil utanpåliggande överbyggnad. Och om mycket av träet, som står för konstruktionernas hållfasthet i princip är borta ... Så behövs det byggas upp från början i bärande delar. Frågan är om det är värt ett såpass stort jobb. Plasta större jobb inne i ett utrymme kräver även personlig skyddsutrustning mm, för att du inte ska skadas. Verkar kunna bli ett omfattade jobb, även om du "bara" ska riva ut och byta skadade delar. Men prio ett bör väl vara att få överbyggnaden helt tät mot vatteninträngning. Redigerad 8 timmar sedan av Hybro Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Lintott 1 974 Postad 6 timmar sedan Att plasta in trä är som du märkt bara att dra ut på tiden innan en mer omfattande renovering eller kassation. Fukt kryper alltid in någonstans och så börjar förfallet. Först i det dolda men efter ett tag alltmer synligt. Hytten på en gammal fiskesmack ska stå emot regn mm men måste även tåla lite tuffa tag med eventuell överbrytande sjö, att någon tappar fotfästet o trillar mot hytten (det var väl så det kraschade för dig), att det lastas/lossas grejor som kan slå emot.... Undvik att fortsätta med en blandning av plastning och trä. Välj antingen det ena eller det andra. Träalternativet är väl rätt klart, riv ner o bygg nytt. Plastalternativet kan vara att riva ur trävirket från insidan. Behåll plastskalet som form. Slipa/rugga upp insidan av gamla glasfiberskalet. Limma fast divinycellskivor med polyester från insidan mot det gamla plastskalet (du ska kanske börja med något lager glasfiber mot "gamla ytterväggen" så den blir lite tåligare). Spackla med microballonger o polyester i hörn o vinklar så du får fina hålkälar att plasta mot. Plasta insidan med glasfiber och polyester. Avsluta med att måla insidan. Med diviynycell, microballongspackel och glasfiberlaminat så har du alla möjligheter att lägga in förstärkningsknän, fästen till bänkskiva o fönster mm i väggarna. Det kan verka vara ett stort jobb men tag en bit i taget. Börja där det är rena ytor så du får upp tekniken med arbetsgången. Då får du en tålig och långlivad hytt på din fina gamla fiskesmack och du behåller stilen från utsidan så hytten ser ursprunglig ut. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
blandat-och-gott 0 Postad 3 timmar sedan (redigerade) 6 timmar sedan skrev Hybro: Rent spontant det du skriver om plastat utanpå allt trä, verkar bara vara gjort för att få ett utanpåliggande tunt skydd mot vatten o regn. Inte för att få en stark och stabil utanpåliggande överbyggnad. Tack för svar! Det är som du säger, tanken med plasten har varit att skydda trähytten. Men när det inte blev tätt så blev det nog mera av "släppa in fukt men inte låta den försvinna". Och väggen gav vika nedanför fönstret, utan att det blev hål i plasten(möjligen sprickor, antar jag), så särskilt mycket stabilitet har den inte bidragit med. Citat Och om mycket av träet, som står för konstruktionernas hållfasthet i princip är borta ... Så behövs det byggas upp från början i bärande delar. Det vore trevligt att göra det, om inte annat eftersom det potentiellt är en jättefin familjebåt, barn har kunnat klättra upp på taket lite hur de velat och sen ner i vattnet. Vuxna har varit däruppe och solat.. Den är också fin för familjen att resa med med utrymmena, så att se till att hytten(jag är lite orolig för resten av trädelarna som också är plastade, det känns inte som ett lyckat val med facit i hand) överlever är näst bäst. Men att åka ut på familjeresa med en båt som inte är lika badvänlig(plastad hyttvägg som håller tätt men inte är lika stadig) längre... jag vet inte. Citat Plasta större jobb inne i ett utrymme kräver även personlig skyddsutrustning mm, för att du inte ska skadas. Det förstår jag, men på insidan har inget varit plastat, man har nog tyckt att träinteriör varit trevligare, så om (om-)plastning ska göras så blir det utomhus på utsidan. Men jag antar att man kanske ska vara öppen för skyddsutrustning oavsett.. Citat Verkar kunna bli ett omfattade jobb, även om du "bara" ska riva ut och byta skadade delar. Men prio ett bör väl vara att få överbyggnaden helt tät mot vatteninträngning. Ja, det är nog det mest akuta. Men hur gör man det? Sätta dit nytt trä? Från insidan eller utsidan? Riva loss eller behålla plasten? Styrkan i väggen med flera mindre träbitar för att en obruten inte gick att få dit pga att bänken var i vägen på insidan vs styrkan med obrutet stående trä från väggens topp till botten? Material som är bättre eller sämre än andra? Jag kräver inte att nån ska svara på allt det där, men det är frågor som dyker upp när jag funderar på jobbet. Föregående ägare plastade i flera år, och fick väl genom det mycket mera erfarenhet än vad jag har av det nu, men tydligen så blev det ju inte tätt ändå. Låta plasten vara kvar och stoppa dit nåt slags följsam(jag gissar att det inte är helt stilla) fogmassa, kitt eller liknande? Eller avsluta "plastexperimentet", ta bort den och istället olja/måla/whatever träet? Redigerad 3 timmar sedan av blandat-och-gott Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
blandat-och-gott 0 Postad 3 timmar sedan 2 timmar sedan skrev Lintott: Att plasta in trä är som du märkt bara att dra ut på tiden innan en mer omfattande renovering eller kassation. Fukt kryper alltid in någonstans och så börjar förfallet. Först i det dolda men efter ett tag alltmer synligt. Hytten på en gammal fiskesmack ska stå emot regn mm men måste även tåla lite tuffa tag med eventuell överbrytande sjö, att någon tappar fotfästet o trillar mot hytten (det var väl så det kraschade för dig), att det lastas/lossas grejor som kan slå emot.... Undvik att fortsätta med en blandning av plastning och trä. Välj antingen det ena eller det andra. Träalternativet är väl rätt klart, riv ner o bygg nytt. Plastalternativet kan vara att riva ur trävirket från insidan. Behåll plastskalet som form. Slipa/rugga upp insidan av gamla glasfiberskalet. Limma fast divinycellskivor med polyester från insidan mot det gamla plastskalet (du ska kanske börja med något lager glasfiber mot "gamla ytterväggen" så den blir lite tåligare). Spackla med microballonger o polyester i hörn o vinklar så du får fina hålkälar att plasta mot. Plasta insidan med glasfiber och polyester. Avsluta med att måla insidan. Med diviynycell, microballongspackel och glasfiberlaminat så har du alla möjligheter att lägga in förstärkningsknän, fästen till bänkskiva o fönster mm i väggarna. Det kan verka vara ett stort jobb men tag en bit i taget. Börja där det är rena ytor så du får upp tekniken med arbetsgången. Då får du en tålig och långlivad hytt på din fina gamla fiskesmack och du behåller stilen från utsidan så hytten ser ursprunglig ut. Tack för svar! Mera info och material än vad jag känner till, jag behöver läsa in mig :). Apropå inget så är fiskesmäck en bra gissning, men det är en ganska udda gammal båt, runt 100 år vad jag förstår. Den bogserade timmer på sjöarna, från början med ångpanna, men numera utbytt mot en liten motor. Kanske var den ute några dar per gång, jag vet inte hur det fungerade, men den har tillräckligt med kojer för några, en familj eller två. På sistone så har den varit familjebåt, fint fördäck framför hytten där folk suttit och lutat sig mot hytten. Och så har de som velat klättrat upp på taket den vägen. Lite olika varianter av påfrestningar. Det har varit lite halt på däck vid en del tillfällen så det sitter halktejp på det. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser